Per què l'augment de la venda de cotxes augura un nou boom turístic

Les empreses de lloguer de cotxes renoven les seves flotes abans que comenci la Setmana Santa i la temporada turística

Albert ClosasActualitzat

Les vendes de cotxes a la província d'Alacant van pujar el mes de març un 215% respecte de dotze mesos abans. I a la de Madrid, un 91%. Tot això, mentre al conjunt d'Espanya l'augment va ser del 66%, i a Catalunya, "només" un 36%. No hi ha cap sobtada explosió de riquesa econòmica que expliqui l'espectacular pujada d'Alacant o Madrid.

Les vendes que més han impulsat aquests dos resultats no són ni les que s'han fet a particulars ni a les empreses. Són les que les dades oficials d'Anfac, la patronal del sector, descriu com a "Rac": Rent-a-Car, les empreses de lloguer de cotxes. Com passava cada any fins que va arribar la pandèmia, les setmanes abans que comenci la Setmana Santa, i tota la temporada turística, les multinacionals i empreses mitjanes de lloguer renoven les seves flotes. Però, amb la pandèmia, les compres es van aturar en sec. I encara l'any passat la renovació va ser molt modesta.

Madrid i Alacant concentren les matriculacions de lloguer

Aquest any, en canvi, la tornada a la normalitat i la previsió d'una temporada turística molt bona ha portat, ara sí, a fer comandes de milers de cotxes. I les multinacionals del Rent a Car tendeixen a concentrar les matriculacions en dos llocs concrets d'Espanya: Madrid i Alacant. A Madrid se n'han matriculat  18.300, un 350% més que el març del 2022. I a Alacant, a on l'any passat les empreses de lloguer només van matricular 200 cotxes, en aquest març han sigut 3.200.

Per això, venint de xifres tan baixes, l'augment percentual és un espectacular 1.500%. Les raons d'aquesta concentració són jurídiques, fiscals i logístiques. Les multinacionals matriculen allà on tenen la seva seu social i fiscal, com és el cas de Madrid. I també per la facilitat logística d'assegurar el servei a la Costa del Sol, la Costa Blanca i bona part de la façana mediterrània. I també perquè des d'Alacant s'envien els cotxes a les Balears.

A Catalunya també hi haurà una bona temporada turística i també es lloguen molts cotxes. Però les grans empreses no hi tenen gairebé cap base de matriculació: al març, el capítol "Rac" va registrar només 317 cotxes.

Més enllà del lloguer, les vendes es van normalitzant també amb els particulars: durant els últims dos anys, anar a un concessionari per comprar-se un cotxe nou era sinònim d'espera i de molta paciència pels temps d'entrega. A les fàbriques, no es produïen prou cotxes per la crisi dels microxips, i això encara es nota, però tot comença a normalitzar-se i les vendes s'apropen a les d'abans de la guerra i la pandèmia, tot i que encara continuen un 20% per sota.

En total, a Catalunya s'han matriculat més de 10.000 cotxes, un 36% més que el mateix mes de l'any passat. Però en el conjunt d'Espanya, l'increment de vendes encara és més espectacular, un 66%, justament perquè han pesat molt les compres de cotxes que fan les multinacionals de lloguer.

Això també ha fet que torni a augmentar la quota de vendes de cotxes de benzina i dièsel. La normalització del mercat també arriba a les marques, en què, tot i que la japonesa Toyota s'ha consolidat com la que més cotxes ven, les europees Seat o Peugeot, que normalment encapçalaven el rànquing, tornen al "top 3" un any després. 

 

ARXIVAT A:
ComerçEmpresa
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut