Un vehicle elèctric i un punt de recàrrega
Un vehicle elèctric i un punt de recàrrega (iStock)

Per què les ajudes del pla Moves triguen a cobrar-se: paperassa i acumulació de peticions

A Catalunya, de moment, s'han pagat només el 13% de totes les ajudes sol·licitades, i fabricants i concessionaris demanen una pròrroga de les ajudes al vehicle elèctric amb una tramitació més àgil

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto48

Esther Ortega

Redactora de la secció d'Economia de TV3

Les ajudes al vehicle elèctric i a la instal·lació de punts de recàrrega, el pla Moves III, expiren el 31 de desembre, i fabricants i concessionaris demanen una altra pròrroga amb millores que facin més fàcil la tramitació.

Joan Blancafort, secretari general del gremi del motor i portaveu de FECAVEM, la patronal catalana de la distribució, reconeix que a través de les associacions nacionals del sector, fa setmanes que parlen amb el govern espanyol per abordar el tema. Volen que les ajudes es mantinguin, però amb canvis.

Blancafort demana "un pla diferent, una evolució, un Moves IV":

"Ens estem trobant que les ajudes actuals són molt difícils de gestionar i que el temps que hi ha entre la sol·licitud i el pagament és molt llarg."

El gremi assegura que el disseny actual no només desincentiva el potencial comprador, sinó que també afecta l'administració, amb una càrrega burocràtica molt important.


Només un 13% de les ajudes s'han pagat

Catalunya és, juntament amb Madrid, la comunitat que més diners està gestionant en ajudes. Després de 4 ampliacions, repartirà gairebé 282 milions d'euros per finançar la compra del vehicle elèctric i la instal·lació de punts de recàrrega.

El ritme de resolució ha generat moltes queixes entre els usuaris, que de mitjana han d'esperar 18 mesos entre que demanen l'ajuda i la reben.

"Quan el compres ja comptes que hauràs d'avançar els diners de l'ajuda, però també comptes que aquests diners algun dia tornaran", explica Joana Fort, que va comprar-se un cotxe elèctric fa dos anys.

"Arriba un moment que no saps ben bé si ho arribaràs a cobrar o no."

En el cas de la Joana, va haver d'esperar un any i set mesos. Durant el procés va haver de tornar a enviar la factura de compra perquè hi constés el descompte de la subvenció de forma explícita. "El problema va ser que al cap d'un any i mig el concessionari havia tancat, o havia canviat de lloc o d'empresa, diguéssim, i vaig pensar 'a veure si ara no em podran refer la factura'". Per sort, va poder resoldre-ho sense problemes.

El seu no és un cas únic. De fet, moltes tramitacions s'allarguen perquè es detecten errors en la documentació enviada. Per això, des de l'ICAEN, l'Institut Català d'Energia, que gestiona les ajudes, han fet diverses sessions, l'última la setmana passada, per explicar als usuaris els principals errors amb què es troben els tècnics quan reben la documentació i poder evitar així haver d'obrir un requeriment que alenteix tot el procés.

Marta Morera, directora de l'ICAEN, reconeix que els tràmits són complicats, però les ajudes dissenyades per l'Estat són poc flexibles i molt exigents per complir amb les exigències europees.

"Al final és un procés que ha de complir amb els requisits de fiscalització de la Unió Europea."

La garantia, però, és que s'evitarà que un cop la Unió Europea faci la fiscalització, "hàgim de retrotreure algun ajut ja donat", afegeix Morera.

Una de les comunitats més ràpida, tot i les demores

Des d'AEDIVE, l'associació empresarial pel desenvolupament i l'impuls a la mobilitat elèctrica, reconeixen que l'actual sistema de tramitació és lent, però remarquen que Catalunya, tot i les demores, és una de les comunitats on les tramitacions avancen a més bon ritme.

De fet, segons les últimes dades publicades pel Ministeri de Transició Ecològica, Catalunya és, juntament amb Madrid, la comunitat on respecte al pressupost assignat, ja s'ha resolt un percentatge més gran de sol·licituds. Només el País Basc i Galícia la superen, però el volum d'ajudes que gestionen és entre 3 i 4 vegades inferior.

"El resultat final és que som la comunitat que més diners gestionem i que més ràpid estem atorgant i resolent per fer els pagaments", explica Marta Morera, de l'ICAEN.

 

Reforços per reduir el temps d'espera

A finals de mes la revisió d'expedients rebrà una nova empenta que ha de permetre que tots els expedients estiguin tancats abans de l'estiu del 2026, tal com exigeix Europa.

"Hem reforçat ara amb la contractació d'empreses externes també, perquè en aquesta etapa final en què ja hem d'assolir els terminis que marcava el Next Generation, puguem accelerar al màxim amb personal propi i amb una empresa contractada que ens ajudarà en la revisió de justificacions", explica Morera

Ara per ara, a Catalunya s'han sol·licitat ajudes per al vehicle elèctric per valor de 134 milions, dels quals se n'han atorgat gairebé 93. Arribats a aquest punt, s'ha de passar per un procés de justificació, i presentar documents i papers que, un cop validats, permeten cobrar. De moment, de la caixa han sortit gairebé 25 milions.

En el cas dels punts de recàrrega, s'avança més lentament i de moment s'han pagat menys de 8 milions.

 

Des de FECAVEM insisteixen que cal també prorrogar l'actual desgravació fiscal en l'IRPF per la compra de vehicle elèctric, que també s'acaba el 31 de desembre.

Consideren que, sense tota la bateria d'ajudes, difícilment s'assoliran els objectius del Ministeri de Transició Ecològica, que preveu que el 2030 circulin a tot Espanya més de 5 milions de vehicles elèctrics.

"La penetració del vehicle elèctric a Catalunya és del 13% i ens queda molt recorregut", explica Joan Blancafort.

La manca d'informació veraç és, segons AEDIVE --l'associació empresarial pel desenvolupament i l'impuls a la mobilitat elèctrica--, l'altra barrera amb què topa el vehicle elèctric per guanyar terreny. Constaten que sovint les falses informacions i els rumors juguen a la contra.

"La gent ha d'anar a adquirir un vehicle elèctric amb entusiasme, però també ben informada", conclou Miguel Ángel Jiménez, el seu responsable de comunicació.

Desde d'AEDIVE aposten per unes ajudes directes. "Que el ciutadà ho percebi de manera immediata en el moment de la compra del vehicle", explica Jiménez.

Asseguren que, amb les ajudes, desapareix la barrera del preu per adquirir un d'aquests vehicles. "Ja tenim unes ajudes més que suficients, raonables, i el fabricant, la marca d'automoció, avança --en molts casos-- l'ajuda". "Quasi totes les marques ja fan esforços per posar al mercat models a l'abast de tota mena de butxaques", assegura.

ARXIVAT A:
EnergiaSostenibilitatAutomoció
Anar al contingut