Per què sacrifiquen 2.500 vedells després de mesos viatjant sense rumb pel Mediterrani?
- TEMA:
- Maltractament animal
Aquesta setmana acaba el límit marcat per les autoritats espanyoles perquè l'empresa propietària del vaixell Elbeik sacrifiqués 1.600 dels 1.789 vedells que ha transportat durant tres mesos, sense rumb, pel Mediterrani. 189 van morir pel camí. En una situació similar, 864 vedells més que viatjaven en un altre vaixell, el Karim Allah, ja van ser sacrificats a principis de març a Cartagena.
El viatge de l'Elbeik va començar a finals de desembre a Tarragona i, el del Karim Allah a Cartagena. El destí de tots dos, amb 2.500 vedells en total, era Turquia. És un viatge habitual, que dura aproximadament una setmana.
Transportar els vedells vius surt més barat que dur-los morts: no calen neveres, pugen sols al vaixell i el sacrifici es fa a Turquia, el Líban o Líbia, on és més econòmic. Pels que en fan negoci tot són avantatges, però el viatge, més encara si és de tres mesos, representa un patiment cruel pels animals.
El motiu pel qual el viatge va durar tres mesos va ser que Turquia va rebutjar els vedells per sospitar que podien tenir la malaltia de la llengua blava. El propietari dels animals va intentar aleshores vendre els animals en altres països, però ni Líbia ni Egipte els van voler i finalment van tornar a Espanya.
Una normativa europea impedeix importar animals extracomunitaris
Un cop a port espanyol, tres mesos després, hi havia dues opcions: o tornar-los a transportar a un país no europeu o sacrificar-los. El motiu: que una normativa europea prohibeix importar animals vius de fora de la Unió. Se'ls va fer un examen veterinari i les autoritats espanyoles van determinar que no podrien suportar un nou viatge fora d'Europa. Per tant, se'ls havia de sacrificar.
L'advocat de l'empresa que transporta els animals, Miquel Masramon, assegura a TV3 que "en aquest cas no estaríem parlant pròpiament d'una importació, perquè els animals no han arribat a ser mai turcs, ni libis, sinó que han estat sempre espanyols", però admet que "anaven carregats en un vaixell que va tocar port turc i va tocar port libi, tot i que no van ser desembarcats". Masramon afegeix: "Aquest sol fet els fa animals vius que procedeixen d'aquests països i aquesta és la seva sentència de mort".
"El llarg viatge marítim va tenir un efecte perjudicial sobre la salut i el benestar dels animals", assegura Maria Boada Saña, veterinària i experta en transport animal a l'ONG alemanya Animal Welfare Foundation.
Boada remarca, en una entrevista amb TV3, que "en les últimes setmanes del trajecte es va produir un deteriorament en els animals per l'acumulació de factors de risc, com ara la mala higiene, el fet que hi hagués cadàvers entremig dels animals vius, per uns alts nivells d'amoníac, que dificulta la respiració i també per problemes de subministrament d'aigua o de menjar".
Aquests dos vaixells fins fa 20 anys transportaven cotxes i camions, però els van transformar per carregar-hi animals vius. Es tracta de naus amb moltes deficiències, segons les ONG, que no estan preparades per a aquesta finalitat, un fet que fa patir els animals.
Quan va avisar Turquia que no voldria els animals?
Hi ha un fet en discussió i és el moment en el qual van avisar les autoritats turques que no voldrien els animals per les sospites que podien estar malalts. Segons les ONG i els propietaris del vaixell, l'avís va arribar a les autoritats espanyoles pocs dies després que les naus salpessin. Asseguren que ningú no els va avisar i que per això van arribar fins a Turquia, l'inici d'aquesta odissea pel Mediterrani.
El govern espanyol, en canvi, assegura a TV3 que Turquia va comunicar les seves reticències quan el vaixell ja estava arribant. Fonts del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació afegeixen, per escrit, que tots els certificats expedits per als animals estaven correctament i que cap vedell estava malalt.
Després de tot aquest periple pel mar i en veure que cap país de fora d'Europa volia els animals, tots dos vaixells van tornar a Espanya. Les autoritats espanyoles han ordenat sacrificar, en total, 2.500 vedells, per considerar que no estan en condicions d'afrontar un nou viatge fora d'Europa.
Les ONG veuen, com a solució, "prohibir el transport d'animals vius des d'Espanya, tal com han fet altres països", assegura Silvia Barquero, directora d'Igualtat Animal. Mentre això no arribi, però, demanen que es deixin de fer servir "vaixells tunejats" i que les naus de transport es fabriquin, especialment, per als animals, perquè puguin fer el trajecte amb unes mínimes condicions de dignitat i benestar.
- ARXIVAT A:
- Maltractament animal