Per què va naufragar el iot de Sicília? Errors humans i estranyes circumstàncies envolten el cas
Mònica San José Serra
Periodista del 324.cat
- TEMA:
- Itàlia
Un cop recuperats els cossos de les set víctimes mortals del naufragi del luxós veler Bayesian, enfonsat a les costes de Sicília, ara toca investigar les causes de la tragèdia.
La Fiscalia ha confirmat aquest dissabte, en una roda de premsa, que s'ha obert una investigació per negligència i homicidi involuntari.
Segons ha explicat el fiscal de Termini Imerese, Ambrogio Cartosio, és fonamental per a la investigació recuperar el iot, que es va enfonsar en pocs minuts dilluns 19 d'agost a la nit enmig d'una forta tempesta.
"Un desenvolupament seriós de la investigació es basa fonamentalment en la recuperació del veler. Si no el recuperem i l'examinem atentament, difícilment podrem configurar eventuals responsabilitats sobre el que va passar."
Cap membre de la tripulació imputat
El fiscal adjunt ha explicat que les investigacions se centren en el comportament de la tripulació, un cop interrogats els quinze supervivents.
Ni el capità ni la resta de tripulació, que s'han mostrat "molt col·laboradors", tenen l'obligació de quedar-se a Sicília.
Per ara, però, encara no s'ha imputat ningú, ni tan sols el capità, el neozelandès James Catfield. Tanmateix, segons Cartosio, les investigacions estan en una fase inicial i "no exclouen absolutament res".
"La tragèdia és molt greu. Ens sentim propers a les famílies que han patit aquesta pèrdua i encara seria més dolorós que el desenvolupament de les investigacions demostrés que aquesta tragèdia va ser provocada per un comportament que no complia amb les responsabilitats dels responsables de la navegació."
Les investigacions van per llarg, perquè, segons el comandant de la Guàrdia Costanera de Palerm, Raffaele Macauda, no es pot predir quan es podrà reflotar la nau, que es troba a 50 metres de profunditat, i a la qual s'han de buidar els dipòsits de carburant.
En el naufragi hi van morir el magnat britànic de la informàtica, Mike Lynch, i la seva filla, el seu advocat i la seva dona, i el president del banc Morgan Standley International, Jonathan Bloomer, i la seva dona. Els bussos van recuperar els cossos a l'interior del veler, en el fons del mar.
Segons ha informat la Fiscalia, el més probable és que les víctimes estiguessin dormint i, per això, no es van poder escapar. Ara caldrà investigar si cap membre de la tripulació els va alertar.
Cadena d'errors enmig d'una tromba d'aigua
Segons els testimonis de la tripulació, els va sorprendre una forta tempesta amb vents potents que canviaven d'intensitat i de direcció.
La tromba d'aigua va provocar que inicialment l'embarcació s'inclinés de cop 20 graus i després, la va desestabilitzar cada cop més. En només 16 minuts el veler es va enfonsar.
La investigació s'haurà de centrar en la valoració del temps d'aquella nit. No es podia preveure la tempesta? Els va agafar desprevinguts?
A més, l'enfonsament d'aquest superiot de luxe tan ben equipat i en tan poca estona ha desconcertat experts navals, que asseguren que hauria d'haver resistit. I més, quan altres vaixells del voltant no es van veure afectats. Tot plegat obre interrogants.
Per això, els experts també apunten als errors humans com a possibles hipòtesis del naufragi del Bayesian. Una cadena d'errors, com escotilles i finestres obertes, una incorrecta orientació de l'àncora o una mala posició de l'orsa, el contrapès del pal, que feia 75 metres d'alçada.
El fiscal adjunt, Raffaele Cammarano, apunta també que caldrà analitzar el vaixell per comprendre si l'única causa va ser el fenomen meteorològic extrem.
"Només després d'analitzar el vaixell podrem entendre de veritat el que va passar, per on va entrar l'aigua, si va entrar prou aigua per enfonsar-lo o si en realitat hi van intervenir altres elements."
Des de Perini, l'empresa que va construir el iot el 2008, asseguren que la pertorbació era llegible a totes les cartes meteorològiques. Descarten qualsevol errada en el disseny de la nau i apunten a una cadena d'"errors indescriptibles i irracionals" de la tripulació.
Els 16 minuts de terror
El diari italià Corriere della Sera ha tingut accés als últims 16 minuts del Bayesian, gràcies al sistema de seguiment AIS (sistema d'identificació automàtica), que vincula els instruments a bord d'un vaixell amb les estacions costaneres.
► Deu minuts abans de les 4 de la matinada, una tromba d'aigua va colpejar el veler, que estava ancorat. El vaixell va començar a moure's endavant i enrere, cap als costats...
► Nou minuts més tard l'àncora va cedir i el vaixell va quedar totalment exposat al temporal.
► El iot es va començar a omplir d'aigua, que va arribar a la sala de màquines.
► A les 4.03 va tenir un lleuger canvi de recorregut i dos minuts més tard, tal com mostren les imatges d'una càmera de vigilància d'una casa del port de Porticello, i després d'anar 358 metres a la deriva, el veler de luxe va desaparèixer.
► A les 4.06 l'EPIRB, una espècie de GPS que actua com a dispositiu d'emergència, va donar l'alarma d'enfonsament a la Guàrdia Costanera.
Durant aquests 16 minuts de terror, set persones van perdre la vida, però 15 dels 22 ocupants de la nau van poder salvar-se. Els deu tripulants van sobreviure tots, excepte el cuiner.
Més misteris
Als interrogants de com el mar es va empassar en pocs minuts un superiot que destacava per la seva estabilitat i seguretat, s'hi afegeixen altres incògnites que sumen morbo al cas.
El magnat Mike Lynch, conegut per haver creat diverses empreses de software, es va enfrontar als tribunals amb Hewlett-Packard (HP) pel suposat frau en la venda de la seva firma Autonomy per 11.000 milions de dòlars. Se'ls acusava d'haver inflat el preu de la companyia de software abans de la venda. Segons la premsa britànica, va organitzar aquest viatge per celebrar que al juny va ser absolt.
Es dona l'estranya circumstància que l'exsoci de Lynch, que també va ser absolt, va morir dos dies abans del naufragi atropellat mentre anava en bicicleta al Regne Unit.
- ARXIVAT A:
- Itàlia