La meitat dels motoristes morts l'any passat havien pres alcohol o drogues
Segons dades del Servei Català de Trànsit, la franja d'edat on més es van donar aquests casos va ser la dels conductors entre 50 i 60 anys
L'any passat van morir 224 persones en accidents de trànsit, tant en vies urbanes com interurbanes. Una xifra que inclou conductors i vianants. A gairebé totes aquestes víctimes se'ls van poder fer anàlisis toxicològiques a l'Institut de Medicina Legal i Forense i és per això que podem tenir una radiografia força exacta de la tipologia dels morts vinculats al trànsit.
Perfil dels motoristes morts
Dels 224 morts, 73 eren motoristes. I d'aquests, la meitat van donar positiu en alcohol, drogues o psicofàrmacs. Un percentatge que el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, considera alarmant. A més a més, el perfil dels homes --perquè són majoria-- que n'han consumit trenca amb alguns estereotips:
"A la franja d'edat de 50 a 59 anys hem vist que un 56% havia consumit alcohol, drogues o psicofàrmacs. Aquesta és una dada molt contundent que haurem de tenir en compte a l'hora de continuar fent polítiques de seguretat viària"
El consum en aquesta franja sènior és 6 punts percentuals més alt que entre els motoristes morts més joves, els que tenien entre 30 i 39 anys. El col·lectiu de més edat, els que tenien entre 60 i 69 anys, tampoc s'escapa del consum de substàncies: 4 de cada 10 motoristes morts d'aquesta franja també n'havien consumit.
Una franja d'edat amb més conductors i menys reflexos
Segons Ramon Lamiel, l'elevada mortalitat entre els conductors sèniors amb consum d'alcohol i drogues s'explica per dos motius: en aquesta franja d'edat, dels 50 als 70, és on es concentra el major nombre de conductors perquè són la generació del baby boom. I com més conductors hi ha, les probabilitats d'accident també augmenten.
A això, s'hi ha d'afegir que amb l'edat també es comencen a perdre reflexos per reaccionar davant d'imprevistos que puguin sorgir a la carretera. Cal afegir, en aquest sentit, que la majoria dels sinistres van passar al vespre o de nit, quan hi ha menys visibilitat i s'acumula la fatiga de tot el dia.
El 40% dels vianants també havien consumit alcohol o drogues
Si obrim el focus al conjunt de víctimes per accidents de trànsit --conductors i vianants-- les dades tampoc són bones. En aquest cas tornem a trobar que 4 de cada 10 morts havien pres alcohol, drogues o psicofàrmacs, una xifra molt similar de la de l'any passat. El director del Servei Català de Trànsit lamenta que només s'ha aconseguit contenir el problema, quan el que caldria seria reduir aquestes xifres.
Entre les persones mortes en accidents que havien consumit alcohol o drogues, el col·lectiu més nombrós és el dels motoristes, el 43% del total. Una xifra similar a la registrada entre els vianants morts en accidents, el 40% dels quals també n'havien pres. Concretament, 19 dels 48 vianants accidentats amb resultat de mort van donar positiu en substàncies després que se'ls analitzés la sang.
Què es farà amb aquestes dades?
L'objectiu és poder fer polítiques de seguretat específiques i adreçades als col·lectius que --segons aquestes dades-- tenen més risc de patir accidents. Ramon Lamiel explica que "ja tenim censats tots els conductors catalans, i això ens permet conèixer les seves edats, on viuen, i quin tipus de permís tenen, si és de moto o de cotxe":
"D'aquesta manera, creuant dades de proves d'alcoholèmies i de les causes de les morts, podrem fer polítiques més adreçades a àrees geogràfiques i col·lectius de conductors més concrets"
El Servei Català de Trànsit ja ha posat fil a l'agulla. De moment ja s'ha reprès la campanya de controls aleatoris --a qualsevol indret i a qualsevol hora-- que es van deixar de fer el 2019. Els últims 5 anys, aquest tipus de controls de drogues i alcoholèmies s'han concentrat sobretot en festes assenyales, com ara operacions sortida, revetlles i Cap d'Any.
- ARXIVAT A:
- Trànsit