Peter Shankman: "Si vols tenir èxit a les xarxes socials has de ser transparent" (i II)
Peter Shankman és una eminència a Twitter amb més de 120.000 seguidors. Als seus 38 anys, és el creador d'HARO un enorme directori de recursos per a periodistes i de Geek Factory, una plataforma per a nous negocis. Malgrat la seva popularitat, no vol ser considerat un guru, ni expert en xarxes socials. De prop, és un home honest amb respostes intel·ligents. A l'auditori del Barcelona Digital Global Congress, centenars de persones han rigut i escoltat els bons consells que ha regalat, trets de la seva experiència professional a internet durant més de 15 anys.
Cal observar més les audiències, doncs.
Si escoltes, els clients et diuen què estàs fent malament. Mira… tot està relacionat amb la transparència i obrir el diàleg.
Obrir diàleg? Està proposant un canvi de mentalitat...
El 2008, Obama va fer la seva campanya basant-se en la transparència perquè l'anterior govern va ser molt tancant. I quan va guanyar va començar a concedir entrevistes. Els periodistes en tenien ganes perquè Obama s'havia equivocat en anomenar, en el seu equip, Tom Daschle, que no havia pagat els impostos. En ser preguntat va dir: "Cert, em vaig equivocar". I aquí es van acabar els comentaris. Si les companyies són transparents, com criticar-les? Recordes el cas de la companyia india Union Carbide? Feia productes químics. I el 1981 hi va haver una explosió enorme. Han passat 22 anys per saber quantes persones exactament van morir!! Ahir, hi va haver una bomba a l'Afganistan i ràpidament tot el món es va assabentar de les víctimes. Les xarxes socials fan que aquest camí sigui més fàcil.
Les xarxes socials estan fent que tothom sàpiga què està passant a les places d'Espanya des de fa quinze dies amb els "indignats", gent que protesta per la situació econòmica actual...
Exacte. Si imagines 15 anys enrere la informació arribava molt segmentada i no a tothom de la mateixa manera. Avui, s'expandeix ràpidament sense cap mena de distinció.
Parlem una mica més de vostè. Com es fa per tenir 120.000 seguidores a Twitter sense ser un expert en xarxes socials?
(riures) Cerco sempre coses que puguin interessar a la gent que em segueix. Quan m'aixeco, el primer que faig és revisar Twitter, blogs, webs i llegeixo què està dient l'altra gent. Menciono en el meu blog el millor. Sóc un privilegiat per tenir tants seguidors a Twitter. Si escrivís tonteries la gent no em seguiria. Però estic molt alerta i sempre tinc present que escric pels meus seguidors.
Algun altre truc més?
L'art de Twitter és retwittejar. Milers de seguidors no és important. El millor és la qualitat del que jo dic. I ho veig perquè altra gent em menciona a mi desenes de vegades. Coneixes klout.com?
Si. Quin klout té vostè, 100?
No. Estic en 84. Però el número no m'interessa. El millor és veure la gent que et retwitteja, i quina influència tenen els que et recomanen. Això és rellevància i influència. La gent actua a partir del que fas. Justin Biever té milions de seguidors però com és d'important el que ell fa a les xarxes? Aquest matí, m'ha vingut una idea, l'he dibuixada en un paper, l'hi he fet una foto i l'he posat al Twitter. Així de simple. I molta gent m'ho ha agraït personalment.
Un lector m'ha passat una pregunta per a vostè: "Com tenir una Rotació de l'actiu (ROI) tan alt?"
Bona pregunta. Tothom a les xarxes socials ha de treure un rendiment econòmic. No pots anar al director d'una companyia dient-li que cal estar a Twitter perquè és el que es porta. Això tindrà una inversió en temps i diners i ho voldrà recuperar. Aquesta és la tasca del responsable de màrqueting i els guanys han de ser alts.
Però em dóna la fórmula?
Fes servir les xarxes socials com si fossis un usuari i, si ho fas, augmentaràs els teus ingressos.
Com s'imagina que seran les relacions d'aquí a una dècada amb tota aquesta generació digital que ja es comunica d'una altra manera?
El millor consell que puc donar és que els nens i joves han de saber que la privacitat s'ha acabat, no existirà mai més. Si vols tenir un secret, no l'escriguis "online". Quan jo estava a l'escola, no hi havia càmeres de vídeo per filmar les dolenteries que feia...
Me n'explica alguna?
Deixem-ho aquí (riures). Però no hi havia mòbils amb càmeres, era un luxe tenir-ne una i era ben grossa. No ens podem permetre ser estúpids sinó ser més intel·ligents que mai. I, tret que estiguis sol a la teva habitació, no pretenguis tenir un secret a internet. Aquest problema no el tindran els que neixin avui.
Per què?
Perquè directament no coneixeran el significat de la paraula "privacitat". No existirà. Es fiaran de la gent d'una altra manera, s'establiran altres mecanismes de confiança que desconeixem encara, tindran els seus instruments de defensa de l'actual privacitat. Seran més intel·ligents, es protegiran. Però els joves d'avui han d'anar molt en compte.
Si escoltes, els clients et diuen què estàs fent malament. Mira… tot està relacionat amb la transparència i obrir el diàleg.
Obrir diàleg? Està proposant un canvi de mentalitat...
El 2008, Obama va fer la seva campanya basant-se en la transparència perquè l'anterior govern va ser molt tancant. I quan va guanyar va començar a concedir entrevistes. Els periodistes en tenien ganes perquè Obama s'havia equivocat en anomenar, en el seu equip, Tom Daschle, que no havia pagat els impostos. En ser preguntat va dir: "Cert, em vaig equivocar". I aquí es van acabar els comentaris. Si les companyies són transparents, com criticar-les? Recordes el cas de la companyia india Union Carbide? Feia productes químics. I el 1981 hi va haver una explosió enorme. Han passat 22 anys per saber quantes persones exactament van morir!! Ahir, hi va haver una bomba a l'Afganistan i ràpidament tot el món es va assabentar de les víctimes. Les xarxes socials fan que aquest camí sigui més fàcil.
Les xarxes socials estan fent que tothom sàpiga què està passant a les places d'Espanya des de fa quinze dies amb els "indignats", gent que protesta per la situació econòmica actual...
Exacte. Si imagines 15 anys enrere la informació arribava molt segmentada i no a tothom de la mateixa manera. Avui, s'expandeix ràpidament sense cap mena de distinció.
Parlem una mica més de vostè. Com es fa per tenir 120.000 seguidores a Twitter sense ser un expert en xarxes socials?
(riures) Cerco sempre coses que puguin interessar a la gent que em segueix. Quan m'aixeco, el primer que faig és revisar Twitter, blogs, webs i llegeixo què està dient l'altra gent. Menciono en el meu blog el millor. Sóc un privilegiat per tenir tants seguidors a Twitter. Si escrivís tonteries la gent no em seguiria. Però estic molt alerta i sempre tinc present que escric pels meus seguidors.
Algun altre truc més?
L'art de Twitter és retwittejar. Milers de seguidors no és important. El millor és la qualitat del que jo dic. I ho veig perquè altra gent em menciona a mi desenes de vegades. Coneixes klout.com?
Si. Quin klout té vostè, 100?
No. Estic en 84. Però el número no m'interessa. El millor és veure la gent que et retwitteja, i quina influència tenen els que et recomanen. Això és rellevància i influència. La gent actua a partir del que fas. Justin Biever té milions de seguidors però com és d'important el que ell fa a les xarxes? Aquest matí, m'ha vingut una idea, l'he dibuixada en un paper, l'hi he fet una foto i l'he posat al Twitter. Així de simple. I molta gent m'ho ha agraït personalment.
Un lector m'ha passat una pregunta per a vostè: "Com tenir una Rotació de l'actiu (ROI) tan alt?"
Bona pregunta. Tothom a les xarxes socials ha de treure un rendiment econòmic. No pots anar al director d'una companyia dient-li que cal estar a Twitter perquè és el que es porta. Això tindrà una inversió en temps i diners i ho voldrà recuperar. Aquesta és la tasca del responsable de màrqueting i els guanys han de ser alts.
Però em dóna la fórmula?
Fes servir les xarxes socials com si fossis un usuari i, si ho fas, augmentaràs els teus ingressos.
Com s'imagina que seran les relacions d'aquí a una dècada amb tota aquesta generació digital que ja es comunica d'una altra manera?
El millor consell que puc donar és que els nens i joves han de saber que la privacitat s'ha acabat, no existirà mai més. Si vols tenir un secret, no l'escriguis "online". Quan jo estava a l'escola, no hi havia càmeres de vídeo per filmar les dolenteries que feia...
Me n'explica alguna?
Deixem-ho aquí (riures). Però no hi havia mòbils amb càmeres, era un luxe tenir-ne una i era ben grossa. No ens podem permetre ser estúpids sinó ser més intel·ligents que mai. I, tret que estiguis sol a la teva habitació, no pretenguis tenir un secret a internet. Aquest problema no el tindran els que neixin avui.
Per què?
Perquè directament no coneixeran el significat de la paraula "privacitat". No existirà. Es fiaran de la gent d'una altra manera, s'establiran altres mecanismes de confiança que desconeixem encara, tindran els seus instruments de defensa de l'actual privacitat. Seran més intel·ligents, es protegiran. Però els joves d'avui han d'anar molt en compte.