Pla per revertir la baixada de nivell en matemàtiques, català i anglès: què preveu Educació

La pandèmia ha provocat la pèrdua de competències bàsiques en els alumnes de sisè de primària i de quart d'ESO i per combatre-ho s'han anunciat mesures com proves orals de català

RedaccióActualitzat

El Departament d'Educació ha fet públic un dossier on es proposen mesures per posar remei a la baixada del nivell dels estudiants en matèries com les matemàtiques i la llengua catalana.

Tant les últimes competències bàsiques de sisè de primària publicades, del 2021, com les de quart d'ESO del 2022 constaten aquesta davallada.

L'informe es titula "Actuacions de compensació en competències bàsiques". Entre les principals conclusions: "La pandèmia ha incidit de manera notable en la davallada d'aprenentatges", tal com ha passat "a nivell internacional".

Per combatre-ho, s'incrementaran les activitats de formació permanent del professorat de primària, ESO i batxillerat a les universitats catalanes. S'han creat 1.000 places noves i al gener se'n crearan 2.000 més.

Es faran Clubs de Matemàtiques adreçats als docents de cara al curs 2023-24 que arribaran cada any a més de 800 professionals. A banda d'altres paquets formatius, també hi haurà una línia específica en els plans de formació de zona.

El govern creu que cal introduir "diferents models i pràctica per millorar la comprensió". Precisament, els resultats de les reconegudes proves PISA, que se sabran a finals del 2023, se centraran en les matemàtiques.

En el cas de les matemàtiques, la puntuació mitjana és la més baixa des que s'avaluen els alumnes de quart d'ESO, amb 5,5 punts de davallada, gairebé el mateix descens que en el cas dels alumnes de sisè de primària.
 

S'introdueixen proves orals de llengua catalana

En llengua catalana, a sisè la davallada va ser de 4 punts respecte de l'any anterior i a quart d'ESO, 2,4.

El dossier afirma: "Es constata que el català necessita l'escola". Com a mesures per millorar la situació, per primer cop es faran "proves orals en què s'avaluarà la capacitat d'expressió i la fluïdesa". Es faran al març, dos mesos abans de les avaluacions de competències bàsiques del maig. 

Es vol reforçar la competència lingüística del professorat i es passarà de 390 places per a l'obtenció del nivell C2 de català a les 4.150. També es fan programes d'acceleració de l'ús del català. Ja s'ha fet una prova pilot en 200 centres i aquest curs s'ha estès a 500 més.
 

Tallers d'anglès amb pressupost quadruplicat

En llengua anglesa, el Departament d'Educació diu que impulsarà les activitats d'immersió dirigides als centres d'alta complexitat. Es multiplicarà per quatre el pressupost per a tallers adreçats als alumnes, que ara és de 100.000 euros.

La formació dirigida al professorat es doblarà: de les 500 places anuals en llengua anglesa n'hi haurà mil. A més, el curs vinent es començaran a fer proves lliures per acreditar el nivell d'anglès C2 del professorat, amb 1.000 places anuals d'inici.

També es vol millorar els coneixements dels alumnes a través de les escoles oficials d'idiomes i fomentar els intercanvis i la mobilitat amb Erasmus+, eTwinnig o Global Scholars.
 

Pla de millora de les oportunitats educatives

El govern també afirma que s'han ampliat els centres que participen en el pla de millora de les oportunitats educatives (PMOE). El curs passat eren 500 i ara, 749.

S'incrementaran els recursos destinats a l'alumnat vulnerable dels centres d'alta complexitat, que reben una dotació anomenada motxilla econòmica. Són 384 euros en centres públics i 988 en el cas dels concertats.

La inspecció educativa també "donarà eines a cada centre" per fer una anàlisi de resultats i introduir millores.

Els mals resultats de quart d'ESO

A l'estiu, les proves de competències bàsiques de quart d'ESO del 2022 van revelar que el nivell ha baixat notablement. Els alumnes que es van examinar van treure pitjors resultats en totes les matèries si es compara amb el curs anterior.

L'informe del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu va constatar un retrocés dels coneixements tant en llengua catalana (2,4 punts), castellana (2,8 punts) i anglesa (2,1 punts).

Matemàtiques registra el pitjor resultat des que es van començar a fer aquestes proves, el 2012. En competència cientificotecnològica, la baixada va ser més lleu (0,2 punts).

El mateix document ja recollia que l'explicació podia raure en l'impacte de la pandèmia, que va obligar a fer educació telemàtica.


El perquè de les diferències

A l'hora d'explicar els resultats, el consell va concloure que els factors que hi tenen més incidència són la repetició de curs i la complexitat del centre. No es van detectar grans diferències per territoris ni tampoc diferències rellevant entre noies i nois.

Les proves de quart d'ESO es van fer al març i hi van participar més de 80.000 alumnes, tant de centres públics com privats i concertats.

 

ARXIVAT A:
Català Educació Infància
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut