Polèmica pels para-xocs amb què Bolt vol esquivar la normativa dels VTC
- TEMA:
- VTC
Les empreses de cotxes de lloguer amb conductor tenen fins al 30 de setembre, a finals d'aquest mes, per adaptar-se a la nova normativa que la Generalitat va aprovar d'urgència al juliol per regular el sector.
Aquesta normativa ha deixat fora pràcticament tota la flota de Cabify, que demanarà una pròrroga per poder-s'hi adaptar.
Per què? Doncs perquè una de les mesures que inclou el decret és que la longitud mínima dels VTC --vehicles de transport amb conductor-- ha de ser de 4,90 metres, cosa que pràcticament només compleixen les furgonetes i els cotxes d'alta gamma.
Qui sí que ha demanat la llicència és una altra empresa del sector, Bolt, que s'ha empescat una manera per esquivar la normativa: ha instal·lat un para-xocs homologat a tots els seus vehicles, que ara fan 4,93 metres, segons la fitxa tècnica.
I a més, no se n'amaga: en la mateixa peça afegida al vehicle hi ha un cartell sobreimprès que explica la seva raó de ser: "No és només un para-xocs, és la nova normativa que exigeix VTC de 4,90 metres".
L'Institut Metropolità del Taxi els denegarà la llicència
La companyia reconeix que la mesura és "ridícula", però assegura que "compleix perfectament amb els requisits tècnics que estableix el decret de la Generalitat del juliol", segons ha explicat a TV3 Daniel José George, director general per a VTC de Bolt a Espanya.
"Tècnicament, aquest vehicle és vàlid."
L'Institut Metropolità del Taxi, que és qui els ha d'atorgar les llicències, no comparteix aquest argument.
Té fins a finals d'any per fer-ho, però ja ha avisat que no els hi donarà, segons ha avançat la presidenta de l'entitat, Laia Bonet, que diu que, si cal, "clarificaran la normativa":
"Operadors econòmics que llegint la normativa decideixen fer-nos trampes, aquest no és el camí."
La plataforma Bolt va instal·lar a Barcelona el seu servei al juny, abans que s'aprovés el decret, per competir amb Uber, Cabify i el sector del taxi. Llavors asseguraven que tenien registrats un miler de conductors a la seva plataforma.
Asseguren que si no se'ls atorga la llicència malgrat complir la normativa ho portaran als jutjats.
La companyia no té cotxes propis, sinó que posa en contacte autònoms i petites empreses de VTC amb usuaris, de manera que una hipotètica denúncia l'haurien de posar als conductors adherits a la plataforma.
Els taxistes amenacen amb més vagues
El sector del taxi, mentrestant, ha respost a la iniciativa de Bolt amb amenaces, i avancen que, si els donen la llicència, convocaran més vagues, segons ha explicat el portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez:
"No ens plantegem que ho donin per bo, però si ho donen per bo, plantarem els cotxes directament a la Gran Via."
Cabify, per la seva banda, ha demanat més temps per poder canviar la flota de vehicles i comprar-ne de nous al·legant que ara mateix no n'hi ha prou de disponibles al mercat. El decret ja preveu que els ens locals puguin donar una moratòria de fins a un any, si ho consideren necessari.
La companyia ha creat una línia de suport per ajudar empreses del sector VTC a sol·licitar la llicència per operar a Barcelona.
En Samir és un dels conductors de VTC que es quedaria sense llicència segons la normativa actual. Té un Tesla nou, pel qual va fer una gran inversió, i assegura que ha demanat la llicència igualment: "Ens sembla malament que un vehicle nou, modern i ecològic no pugui continuar treballant a Barcelona com fèiem fins ara."