El projecte del Quart Cinturó forma part del Pla de Carreteres des dels anys vuitanta i les obres avancen molt lentament
El Quart Cinturó al pas pel Vallès Occidental i Oriental ha generat una picabaralla entre els governs català i espanyol (CCMA)

Polèmica per les infraestructures: la ministra ve a anunciar inversions i el govern la planta

La Generalitat diu que Raquel Sánchez vol donar una imatge d'entesa que no existeix, els alcaldes ho critiquen i la ministra diu que no l'han plantada a ella, sinó als ciutadans

RedaccióActualitzat

Les discrepàncies entre els governs català i espanyol s'han evidenciat un cop més aquest divendres arran dels projectes pendents relacionats amb l'anomenat Quart Cinturó del Vallès.

Estava previst que el secretari general de Vicepresidència, Ricard Font, assistís a una roda de premsa de la ministra de Transports, Raquel Sánchez, a Terrassa, però no hi ha anat.

L'absència de Font s'ha justificat com "una mostra de rebuig per la manca d'inversions de l'Estat a Catalunya" i Territori ha emplaçat a discutir-ho en la comissió bilateral d'infraestructures, que s'ha de celebrar d'aquí una setmana.


Aragonès critica Sánchez: "De nou, paraules"

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ja havia qüestionat durament hores abans la visita de la ministra, afirmant que l'únic que portaria són "paraules":

"Avui la ministra de Transports presentarà unes propostes de mobilitat al Vallès Occidental però que no estan sustentades en cap acord concret. Per tant, de nou, paraules."

"Crec que no podem avalar aquestes actuacions, el que necessita la gent és la certesa que les inversions s'executin i,  per tant, cal trobar altres fórmules de gestió de les inversions de l'Estat."


Traspàs d'un tram a la Generalitat

La ministra ha vingut per anunciar el traspàs del tram del Quart Cinturó entre Terrassa i Sabadell a la Generalitat, que s'hauria de finançar amb els diners de la disposició addicional tercera de l'Estatut.

També que aquestes obres podrien començar d'aquí a uns 6 anys, mentre que el tram entre Sabadell i Granollers quedaria aparcat indefinidament.

Sánchez ha fet aquests anuncis entre Terrassa i Sabadell acompanyada dels alcaldes de les poblacions de la comarca, entre els quals Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès.


Sánchez diu que no se sent "plantada"

Precisament els alcaldes de Sabadell i Terrassa han criticat que la Generalitat s'hagi absentat de la presentació, i han assegurat que és una administració que ha participat en les decisions preses.

Raquel Sánchez, per la seva banda, ha admès el dèficit de finançament en infraestructures que pateix Catalunya, però ha assegurat que el govern espanyol té "el compromís ferm, inequívoc i rotund" de no deixar "cap projecte al calaix".

En referència al govern de la Generalitat, Sánchez no s'ha estat de criticar "aquells que s'abonen a un discurs continu del greuge territorial", i ha afirmat que no l'han plantada a ella:

"Evidentment, jo avui no em sento plantada, avui no s'ha fet una plantada al govern espanyol, no s'ha fet una plantada al ministeri, avui s'ha fet una plantada als ciutadans i a les ciutadanes d'aquesta comarca, als més de 500.000 habitants que estàvem representant i que representem amb aquest acord que defensa sobretot els seus interessos."

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, aquest divendres al Vallès Occidental

Anuncien 78 milions d'inversió

En l'acte d'aquest divendres, que s'ha fet a l'aire lliure, Xavier Flores, secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Transports, ha anunciat una inversió de 78 milions d'euros per a l'AP-7 al Vallès Occidental i Oriental.

Es destinaran sobretot a reordenar la B-30, la via que discorre en paral·lel a l'AP-7, i també a simplificar les incorporacions des de la C-58.

Una altra obra inclosa en aquest paquet és l'ampliació amb un tercer carril entre Montmeló i Parets, i també millores en l'enllaç amb la C-17 i la C-60, a l'altura de Granollers. 
 

 

Una obra amb dècades d'endarreriment

El Quart Cinturó és una infraestructura d'uns 50 quilòmetres projectada la dècada de 1960 per connectar la segona corona metropolitana, des del Penedès fins al Maresme passant pel Baix Llobregat i el Vallès.

Ha rebut també els noms de B-40, Autovia Orbital o Ronda del Vallès, i la construcció ha estat molt lenta, a ritme d'un quilòmetre per any, de manera que a hores d'ara no hi ha ni una cinquena part en servei, i en trams discontinus.

Els principals trams acabats i en servei són la C-15 entre Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès, i la C-60, entre Granollers i Mataró, però la resta estan pendents.

 

La intenció actual del govern espanyol és traspassar el tram entre Terrassa i Sabadell a la Generalitat, mentre el següent tram, entre Sabadell i Granollers, aparcar-lo indefinidament.

Aquesta renúncia es decideix després que hagi estat impossible assolir un consens al voltant d'un projecte que havia de travessar un territori complex, i que ha generat protestes des de fa dècades.

L'alternativa, segons la Generalitat, seria la línia orbital ferroviària, un altre projecte que, tot i anunciar-se des de fa molts anys com a prioritari, està ple de pols al calaix.

Fa dos mesos, l'Estat ja va descartar una altra part del Quart Cinturó també molt invasiva, la que suposava una cicatriu a la plana del Penedès.

 

ARXIVAT A:
InfraestructuresMobilitatAP-7
Anar al contingut