Preocupació a les escoles per la falta d'espais i de personal per reobrir

Mestres i professors comencen amb molta incertesa els preparatius per a la tornada a les aules en la fase 2
Iacma Monterde Segura/Josep Arderiu Pérez/Anna Arboix Actualitzat
TEMA:
Educació

L'endemà de saber-se el pla del Departament d'Educació per a la reobertura dels centres escolars, equips directius i docents han començat a planificar el retorn a les aules. Estan preocupats pels alumnes que no tenen accés a l'ensenyament digital, per la insuficiència de les plantilles i per la manca d'espais.

Diuen que ho han de fer a cegues perquè no saben de quins recursos disposaran ni coneixen totes les instruccions. Això sí, alguns han començat a contactar amb els pares i mares.

És el cas de l'Escola Octavio Paz, de Barcelona, on intenten saber amb quants alumnes comptaran al juny i tenir en compte el seu punt de vista a l'hora de planificar-se.

Docents reunits a l'Escola Octavio Paz

 

Opinions contraposades sobre la tornada

Entre la comunitat educativa hi ha diferents opinions sobre si és precipitat o no reobrir les escoles. Aquí tenen clar que és important poder fer, presencialment, el tancament de curs, com argumenta el director, Xavier López:

"Respectant totes aquestes indicacions de seguretat i d'higiene hem de vetllar perquè l'escola acomiadi els infants com ells es mereixin."


No ho veu igual Isabel Sánchez, presidenta de l'Associació de Directius de l'Educació Pública de Catalunya:

"Hem de trencar aquesta normalitat, aquest ritme de treball, per tornar a adaptar una manera de fer diferent per 10 dies? S'ha fet un estudi de viabilitat quant als professors, mestres, que no estiguin en cap grup de risc i que tots puguem anar als centres?

 

També han començat a elaborar el pla de reobertura a l'Institut Sant Andreu, també de Barcelona, per dissenyar "com ens organitzem, quins espais fem servir o quins protocols d'entrada i de sortida hi haurà", explica el director, Xavi Murillo:

Una de les prioritats de cara al juny serà dotar d'un espai wifi aquells alumnes que s'han despenjat per falta de connectivitat. Saben que hauran de repartir dispensadors d'hidrogel per tot el centre i que el personal de neteja haurà de conviure amb els alumnes per minimitzar el risc de contagi, un dels temors que té Àngel Ramos, coordinador pedagògic i professor de matemàtiques de l'institut:

"Jo la veritat és que pateixo, pateixo per si jo encomano el virus als meus alumnes. Estem en un barri on moltes famílies són nombroses, viuen en pisos petits, amb avis."

 

Les aules tornaran a acollir alumnes en la fase 2 del desconfinament


Demanen més concreció 

De cara al setembre, però, si han d'acollir presencialment tots els alumnes en grups reduïts, no els surten els números. El curs vinent tenen un batxillerat més i ja l'han hagut d'encabir a la sala d'actes. El director afirma que l'única solució és combinar classes presencials i online:

"Aquí no hi cabem. Ni cabem aquí, ni coneixem equipaments d'aquí al voltant que ens puguin acollir, perquè és més aviat al contrari. Nosaltres, moltes vegades, hem cedit les nostres instal·lacions a entitats del barri per poder fer activitats. L'única solució, pensem, és aquella de fer compatible el treball telemàtic d'una part de l'alumnat amb el treball presencial."

Per Xavier López, director de l'Octavio Paz, cal més claredat:

"El que demanem al Departament és que ens doni aquestes orientacions clares, directes, de quin personal tindrem, quin material disposarem, per començar a configurar els horaris, els espais, amb l'entrada, la sortida, etc."


Tots coincideixen que un dels perills de la nova situació és que es perdi l'essència de l'escola i que és important trobar maneres de redibuixar-la perquè no es desdibuixi.

 

 

ARXIVAT A:
Educació Coronavirus Desescalada
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut