Prohibir els vols curts com vol fer França, una mesura poc ambiciosa segons els experts

Hem preguntat quins efectes tindria aquí prohibir els vols que es puguin fer en tren en menys de dues hores i mitja i amb les mateixes condicions que ho planteja el govern francès

RedaccióActualitzat

Es calcula que l'avió contamina vint vegades més que el tren, si agafem com a indicador els grams de CO₂ per passatger i quilòmetre. Amb aquesta perspectiva, a França han decidit eliminar algunes rutes aèries quan es puguin substituir pel tren.

L'any passat, l'Assemblea francesa va aprovar prohibir els vols interiors dels trajectes que tinguin una alternativa en tren de menys de dues hores i mitja de durada. Encara continua el tràmit legislatiu perquè hi va haver una impugnació a Europa.

Però el problema de fons és que la mesura exclou les connexions més importants perquè afecta l'aeroport de París Charles de Gaulle. "És bàsicament un maquillatge", segons Germà Bel, catedràtic d'Economia Aplicada de la Universitat de Barcelona.

Quins efectes tindria aquesta mesura trasplantada a Espanya? Segons Bel, "l'efecte seria nul, perquè no s'aplicaria a Barajas i perquè, en el cas de Barcelona, fins i tot la comunicació amb València és de més de dues hores i mitja".

Barcelona-Madrid tampoc no es pot considerar menys de dues hores i mitja, perquè, com explica Germà Bel, només hi ha alguna freqüència diària de 2,29 en tren.

Una altra cosa diferent seria "si es fessin prohibicions per distància i absolutes".

El catedràtic emèrit d'Enginyeria Ambiental de la Uiversitat Politècnica de Catalunya José María Baldasano té clar que cal i que és urgent:

"L'alternativa que cal prendre no a dia d'avui, sinó a dia d'ahir, és fomentar que el transport interurbà en distàncies raonables de 500 o 1.000 quilòmetres es faci en tren"

Si es compara l'emissió de CO₂ del tren i de l'avió, la diferència és contundent, a favor del tren.

 

A Espanya, descartar l'avió en trajectes de fins a 1.000 quilòmetres suposaria, a la pràctica, eliminar els vols intrapeninsulars.

En un trajecte Barcelona-Sevilla, per exemple, es trigaria unes cinc hores a fer-lo en tren. Però en la comparativa amb l'avió també cal tenir en compte el temps d'anar a l'aeroport, embarcar o recollir l'equipatge, com fa notar José María Baldasano, que concreta el preu ambiental d'aquest estalvi de temps:

"Per guanyar una hora i mitja de temps estaríem emetent vint vegades més de gasos d'efecte hivernacle i el que hem de fer és reduir les emissions. L'exigència de l'emergència climàtica ens obliga a prendre decisions molt dràstiques." 

 Fa gairebé quatre mesos, l'entrenador del PSG, Christophe Galtier, i l'estrella del club Kylian Mbappé van trobar hilarant la possibilitat de canviar el tren per l'avió en desplaçaments curts. Els ho van preguntar després d'haver volat de París a Nantes, un trajecte que es va fer en menys de dues hores en tren d'alta velocitat, com hauran de fer si acaba de tirar endavant la mesura a França.

 

ARXIVAT A:
ContaminacióMobilitatAeroportsMedi ambient
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut