Busos buits i més temps de trajecte en l'inici del tall de Rodalies entre Tarragona i Barcelona
El macrodispositiu ha funcionat amb alguns retards en els trens i els usuaris que han optat pel vehicle privat fins a Sant Vicenç de Calders han tingut problemes per aparcar
Superat el primer dia del macrodispositiu que ha organitzat Renfe per donar servei als més de 15.000 usuaris diaris de les línies de tren que connecten Barcelona amb l'Ebre i Tarragona, que quedaran alterades des d'ara i durant gairebé mig any, fins al 2 de març, per un tall al túnel de Roda de Berà en el marc de les obres de construcció del corredor mediterrani.
Un dispositiu que ha posat --i posarà-- a prova la capacitat d'adaptació dels usuaris, que han hagut de sortir abans de casa i hi han arribat més tard. "És l'odissea de cada dia, però pitjor", lamentava un d'ells, Álex Vicente, des de l'estació de Sant Vicenç de Calders.
Les afectades són les línies regionals R14, R15, R16, R17 i RT2, i en aquest enllaç podeu consultar concretament quines alternatives s'ofereixen en cada cas. S'han mobilitzat gairebé 90 autobusos que donen servei a Tarragona i a les altres poblacions afectades --Torredembarra, Altafulla, Tarragona, Vila-seca, Cambrils, Salou-Port Aventura i l'Hospitalet de l'Infant--, que faran uns 600 trajectes al dia. Un operatiu amb un cost de 29 milions d'euros.
També s'ha posat en marxa una campanya de comunicació per explicar l'afectació als usuaris, que inclou la posada en marxa del compte @RodObresBera a la xarxa X.
Més antelació i més temps
Els usuaris han hagut d'adaptar-se i, en alguns casos, carregar-se de paciència. A primera hora d'aquest dimarts els primers autobusos alternatius al tren han sortit sense incidències remarcables, tret d'algun retard i de l'anècdota d'un conductor, encara desorientat, que s'ha passat la sortida de Sant Vicenç de Calders. Tots els passatgers que han agafat els busos de primera hora han pogut asseure's.
En tot cas, la disponibilitat de seients ha anat en funció de la demanda de cada trajecte.
A dos quarts de vuit del matí, amb més volum de passatgers, les esperes per agafar el tren a Sant Vicenç de Calders fregaven en alguns casos els 20 minuts, mentre que a Tarragona funcionaven amb puntualitat.
Amb tot, el dispositiu ha funcionat també en bona part pels usuaris, que han sortit amb més antelació per ser previsors, han buscat altres vies alternatives de transport, com l'AVE o cotxe particular, o, si han pogut, han optat pel teletreball. Així s'explica que molts busos sortien de Tarragona pràcticament buits.
Tot i això, molts usuaris viuen aquesta situació amb recel i han buscat tota mena d'alternatives, fins i tot canviar de casa per estalviar-se el neguit pel transport.
Caldran "alguns ajustaments"
El pla alternatiu de transport ha funcionat "raonablement bé" malgrat algunes "incidències menors", ha dit el secretari d'Estat de Transports, José Antonio Santano.
Amb tot, ha admès que caldrà fer "alguns ajustaments", i ha anunciat que Renfe els farà de la mà de la Generalitat, els ajuntaments i els usuaris. El que es farà és millorar els encaminaments i les senyalitzacions a les estacions.
Santano també s'ha mostrat "conscient" de les "molèsties inevitables" de la situació, però ha augurat que "l'horitzó" que marquen les obres és "de millora clara del servei ferroviari".
Torna l'Avant
A banda d'aquest servei alternatiu, aquest dimarts també ha tornat a entrar en servei el tren d'alta velocitat Avant, que no queda afectat per les obres i que fa el trajecte entre Tortosa i l'estació de Sants, amb parades a les estacions de l'Aldea-Amposta, l'Ampolla-Perelló-Deltebre, l'Ametlla de Mar, l'Hospitalet de l'Infant, Cambrils i Camp de Tarragona.
I és que els usuaris de l'Ebre són, precisament, els més afectats pel tall. Així ho denunciaven els que anaven a bord de l'Avant.
Queixes per les línies regulars d'autobús
Mentre totes les mirades se centren en els trens, també són molts els usuaris de transport públic del Camp de Tarragona que es queixen del servei de les línies regulars d'autobusos, que poden ser una opció per esquivar el tall de Rodalies.
Ara mateix, només hi ha tres busos directes de Tarragona a Barcelona i costen gairebé 16 euros. I en el cas de Reus, l'autobús triga dues hores i passa per Valls i Vilafranca fins a arribar a Barcelona.
Però amb les obres de Rodalies, la Generalitat s'ha proposat reforçar el servei per esmenar aquest greuge. Amb el nou abonament T-10/120, el bitllet d'autobús de Tarragona a Barcelona costarà quatre euros, i dels tres serveis actuals es passarà a nou.
Es dona la circumstància que Tarragona era l'única capital de demarcació que no disposava d'aquest abonament que, segons el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, "és molt possible que es mantingui en posteritat".
Nadal també explica que fins ara no s'ha aplicat aquesta tarifa perquè es tracta d'una zona amb molta afluència turística, i la Generalitat tem que hi pugui haver fraus en l'ús d'aquest tipus de títols unipersonals.
Pel que fa a la connexió amb l'aeroport de Barcelona, en el cas de Reus només hi ha una línia de bus que recorre tota la costa amb més de 40 parades.
Per l'associació Promoció del Transport Públic, la solució suposaria aconseguir que els trens parin al Prat de Llobregat, i d'allà agafar el metro amb un bitllet combinat. Un assumpte que, com tants d'altres, s'haurà de concretar un cop s'hagi pogut reobrir el túnel de Roda de Berà.