Prova de foc a Rodalies: arrenca el macrodispositiu pel tall entre Tarragona i Barcelona

Els autobusos contractats per Renfe cobriran 30.500 places diàries des d'ara fins al 2 de març, mentre que les línies regulars d'autobús també es reforcen

RedaccióActualitzat

Aquest dimarts és un dia clau per comprovar si funciona el macrodispositiu que ha organitzat Renfe per donar servei als més de 15.000 usuaris diaris de les línies de tren que connecten Barcelona amb l'Ebre i Tarragona, que quedaran alterades des d'ara i durant gairebé mig any, fins al 2 de març, per un tall al túnel de Roda de Berà en el marc de les obres de construcció del corredor mediterrani.

Les afectades són les línies regionals R14, R15, R16, R17 i RT2, i en aquest enllaç podeu consultar concretament quines alternatives s'ofereixen en cada cas.

A més del reforç en algunes de les alternatives de transport ja existents, el servei alternatiu per carretera organitzat per Renfe constarà de més de 600 viatges i 30.500 places diàries operades per 87 autobusos, en un dispositiu que costarà més de 29 milions d'euros, el més car que es recorda en un tall d'aquestes característiques.

Els autobusos cobriran els trajectes entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona directament o bé amb parades, i també hi haurà servei a Salou-Port Aventura.

A banda d'aquest servei alternatiu, aquest dimarts també tornarà a entrar en servei el tren d'alta velocitat Avant, que no queda afectat per les obres i que farà el trajecte entre Tortosa i l'estació de Sants, amb parades a les estacions de l'Aldea-Amposta, l'Ampolla-Perelló-Deltebre, l'Ametlla de Mar, l'Hospitalet de l'Infant, Cambrils i Camp de Tarragona.

L'operatiu per minimitzar els efectes del tall de les línies regionals s'ha treballat durant mesos i s'ha posat en marxa una campanya de comunicació per explicar l'afectació als usuaris, que inclou la posada en marxa del compte @RodObresBera a la xarxa X. 

Tot i això, molts usuaris viuen aquesta situació amb recel i han buscat tota mena d'alternatives, fins i tot canviar de casa per estalviar-se el neguit pel transport. 

En aquest sentit, tant els responsables de la Conselleria de Territori com els del Ministeri de Foment parlen de "dispositiu històric" i reconeixen que els pròxims mesos seran molt complicats a la xarxa ferroviària, però remarquen que les obres serviran per retallar temps dels trajectes i millorar les freqüències i la fiabilitat dels horaris.

De moment, a primera hora d'aquest dilluns, els usuaris de l'Avant de les 7 del matí de Lleida a Barcelona s'han trobat que Renfe havia venut molts més bitllets que places de tren disponibles.

Es tractava d'un error, perquè el tren comptarà amb el doble de seients a partir d'aquest dimarts, però la companyia els havia posat a la venda també per dilluns.


Queixes per les línies regulars d'autobús

Mentre totes les mirades se centren en els trens, també són molts els usuaris de transport públic del Camp de Tarragona que es queixen del servei de les línies regulars d'autobusos, que podrien ser una opció per esquivar el tall de Rodalies.

Ara mateix, només hi ha tres busos directes de Tarragona a Barcelona i costen gairebé 16 euros. I en el cas de Reus, l'autobús triga dues hores i passa per Valls i Vilafranca fins a arribar a Barcelona.

Però amb les obres de Rodalies, la Generalitat s'ha proposat reforçar el servei per esmenar aquest greuge. Amb el nou abonament T-10/120, el bitllet d'autobús de Tarragona a Barcelona costarà quatre euros, i dels tres serveis actuals es passarà a nou.

Es dona la circumstància que Tarragona era l'única capital de demarcació que no disposava d'aquest abonament que, segons el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, "és molt possible que es mantingui en posteritat".

Nadal també explica que fins ara no s'ha aplicat aquesta tarifa perquè es tracta d'una zona amb molta afluència turística, i la Generalitat tem que hi pugui haver fraus en l'ús d'aquest tipus de títols unipersonals.

Pel que fa a la connexió amb l'aeroport de Barcelona, en el cas de Reus només hi ha una línia de bus que recorre tota la costa amb més de 40 parades.

Per l'associació Promoció del Transport Públic, la solució suposaria aconseguir que els trens parin al Prat de Llobregat, i d'allà agafar el metro amb un bitllet combinat. Un assumpte que, com tants d'altres, s'haurà de concretar un cop s'hagi pogut reobrir el túnel de Roda de Berà.

ARXIVAT A:
MobilitatRenfe
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut