Publiquen una guia per acompanyar els menors LGTBIQ+ en situacions vulnerables
- TEMA:
- LGTBIQ+
La Universitat de Girona ha participat en l'elaboració d'una guia per prevenir la violència contra els infants LGTBIQ+, especialment aquells que viuen en entorns vulnerables, ja que són els més propensos a patir-la. El projecte, que s'ha anomenat "Colourful childhoods" i en què han participat sis països europeus, ha detectat sobretot mancances en la formació dels professionals que atenen els infants i adolescents. És per això que el manual pretén donar-los eines per afrontar aquestes situacions.
Una primera part del document defineix conceptes com ara "cis", "transgènere", "no binari" o "transició", entre altres, i exposa també les diverses situacions discriminatòries amb què es poden trobar. Aborda a continuació el marc teòric o els sentiments que provoca en els infants patir violència per la seva orientació sexual o de gènere (sentiment d'aïllament, idees suïcides o trastorns d'alimentació, entre d'altres).
Finalment, la guia fa propostes específiques per als principals agents de socialització que es relacionen amb els infants: mestres, professionals sanitaris, educadors de lleure, serveis socials i mitjans de comunicació.
Acompanyar la Tura
S'ha demostrat que un infant que creix amb una família informada i un entorn que l'acompanya tindrà moltes menys dificultats. És el cas de la filla d'en Pere i l'Olga. Als 4 anys va canviar el seu nom sentit. Va deixar de ser en Magí per convertir-se en la Tura.
Ella està convençuda que el seu metge "es va equivocar": "va posar que jo soc un nen i ara soc una nena".
El seu pare recorda que quan tenia tres anys i li preguntava si estava cansat, llavors en Magí li responia: "Cansat no, estic cansada". Va ser llavors quan es van adonar que havien d'informar-se i trencar barreres per entendre què és el que li passava a la seva filla.
Van veure que els faltava molta informació, tant a ells com a l'entorn de la criatura. És per això que, tal com diu l'Olga, la seva mare, "hauria de ser obligatori que tothom fes algun tipus de formació sobre conceptes LGTBIQ+ perquè sovint les persones que són homòfobes o LGTBIQ+-fòbiques ho són per desconeixement".
Per això valoren molt una eina com la que ha posat ara mateix a les seves mans la UdG amb aquest projecte europeu.
Un dels seus investigadors, el doctor en Antropologia Social i professor de la UdG, José Antonio Langarita, explica que "està demostrat que quan les criatures estan acompanyades i es posa el focus en la coordinació entre la família, les institucions, l'escola i el context social, la vivència d'aquell infant canvia molt. I el fet de ser una criatura, per exemple, trans, passa a ser secundari".