Publiquen una guia per acompanyar els menors LGTBIQ+ en situacions vulnerables

La Universitat de Girona, juntament amb altres de sis països europeus, ha participat en l'elaboració d'una guia per prevenir la violència contra aquests infants

Neus Santamaria BoschActualitzat

La Universitat de Girona ha participat en l'elaboració d'una guia per prevenir la violència contra els infants LGTBIQ+, especialment aquells que viuen en entorns vulnerables, ja que són els més propensos a patir-la. El projecte, que s'ha anomenat "Colourful childhoods" i en què han participat sis països europeus, ha detectat sobretot mancances en la formació dels professionals que atenen els infants i adolescents. És per això que el manual pretén donar-los eines per afrontar aquestes situacions.

Una primera part del document defineix conceptes com ara "cis", "transgènere", "no binari" o "transició", entre altres, i exposa també les diverses situacions discriminatòries amb què es poden trobar. Aborda a continuació el marc teòric o els sentiments que provoca en els infants patir violència per la seva orientació sexual o de gènere (sentiment d'aïllament, idees suïcides o trastorns d'alimentació, entre d'altres).

Finalment, la guia fa propostes específiques per als principals agents de socialització que es relacionen amb els infants: mestres, professionals sanitaris, educadors de lleure, serveis socials i mitjans de comunicació.

Acompanyar la Tura

S'ha demostrat que un infant que creix amb una família informada i un entorn que l'acompanya tindrà moltes menys dificultats. És el cas de la filla d'en Pere i l'Olga. Als 4 anys va canviar el seu nom sentit. Va deixar de ser en Magí per convertir-se en la Tura.

Ella està convençuda que el seu metge "es va equivocar": "va posar que jo soc un nen i ara soc una nena".

El seu pare recorda que quan tenia tres anys i li preguntava si estava cansat, llavors en Magí li responia: "Cansat no, estic cansada". Va ser llavors quan es van adonar que havien d'informar-se i trencar barreres per entendre què és el que li passava a la seva filla.

Els pares de la Tura creuen que falta molta informació (CCMA)

Van veure que els faltava molta informació, tant a ells com a l'entorn de la criatura. És per això que, tal com diu l'Olga, la seva mare, "hauria de ser obligatori que tothom fes algun tipus de formació sobre conceptes LGTBIQ+ perquè sovint les persones que són homòfobes o LGTBIQ+-fòbiques ho són per desconeixement".

Per això valoren molt una eina com la que ha posat ara mateix a les seves mans la UdG amb aquest projecte europeu.

Un dels seus investigadors, el doctor en Antropologia Social i professor de la UdG, José Antonio Langarita, explica que "està demostrat que quan les criatures estan acompanyades i es posa el focus en la coordinació entre la família, les institucions, l'escola i el context social, la vivència d'aquell infant canvia molt. I el fet de ser una criatura, per exemple, trans, passa a ser secundari".

 

 

ARXIVAT A:
LGTBIQ+MenorsFamília
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut