Passatgers esperant un tren de Rodalies, aquest estiu
Passatgers esperant un tren de Rodalies, aquest estiu

Puente aposta per eliminar la gratuïtat de Rodalies i donar ajuts a usuaris habituals

Els abonaments gratuïts podrien tenir els dies comptats, però el govern espanyol explora noves fórmules per premiar l'usuari recurrent, els joves i vulnerables

Els abonaments gratuïts de Rodalies podrien tenir ja data de caducitat. El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, s'ha mostrat partidari aquest dimecres d'eliminar la gratuïtat dels abonaments de Rodalies i Mitjana distància.

En una entrevista a TVE, Puente ha deixat a l'aire si el govern espanyol renovarà o no la mesura, que venç el 31 de desembre, però ha assegurat que, en cas que l'executiu de Pedro Sánchez suprimeixi aquestes ajudes, hi haurà mesures de suport per fomentar l'ús del transport públic.

"Si se suprimeix la gratuïtat, no serà a canvi de res. És a dir, hi haurà mesures que seguiran ajudant els usuaris recurrents, els més vulnerables econòmicament, els més joves"

El ministeri treballa en alternatives que permetin bonificar l'usuari que usa el transport públic per anar a treballar, estudiar, els més joves o les persones en una situació social vulnerable, entre altres perfils. En una entrevista en la Cadena Ser, Puente ha concretat:

"Estem pensant en una forma de pagament a mes vençut, en funció del nombre d'usos que hagis fet el preu serà més barat. És a dir, l'usuari recurrent tindrà un preu molt millor." 

Segons Puente, si finalment estableixen ajudes sobre aquests col·lectius, "la fotografia final no variarà massa", ja que encara que hi hagués una eliminació de la gratuïtat general, es mantindrien "polítiques d'ajudes al bitllet que són més interessants i alineades amb la política del transport públic que volem seguir".

En tot cas, ha dit que el govern espanyol encara no ha pres una decisió pel que fa a la pròrroga de la mesura, que la Generalitat veu necessària, i més tenint en compte el context actual d'obres al corredor ferroviari sud, que comportarà el tall durant cinc mesos entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders. 

A Catalunya, Renfe ha emès més d'1,8 milions d'abonaments gratuïts per a Rodalies i Mitjana Distància al llarg del 2024.

La mesura va entrar en vigor el setembre del 2022. El ministre considera que la gratuïtat va ser conjuntural i "positiva" en aquell context marcat per la inflació que ofegava les famílies, però ara no n'és partidari i assegura que aquesta política "ha de canviar".

Diu que on cal fer l'esforç i invertir aquests diners és en la mateixa infraestructura.

"Creiem que l'aposta econòmica ha de centrar-se, exclusivament, en la qualitat, en l'augment de l'oferta, les freqüències, la puntualitat i el confort"

Segons Puente, en aquests moments, l'executiu "delibera" sobre si cal donar continuïtat a la gratuïtat. Tot i deixar clara la seva postura, el ministre ha dit que la renovació dependrà també de "les negociacions pressupostàries".

 

 

ARXIVAT A:
Generalitat de CatalunyaRodaliesGovern espanyol
Anar al contingut