Quan sortirà el primer cotxe de l'antiga Nissan? Els Ebro, a punt; els Omoda es retarden

L'automobilística xinesa Chery ajorna fins d'aquí a un any la fabricació de l'Omoda 5 elèctric a la planta de la Zona Franca, però aquest novembre la catalana Ebro ja hi començarà a produir els models S700 i S800

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto48

Òscar Armengol

Periodista de la secció d'Economia de TV3

Actualitzat

Els Ebro S700 i S800 seran els primers cotxes que sortiran de l'antiga Nissan, gairebé tres anys després que ho fes l'últim vehicle de la firma japonesa. L'automobilística catalana, hereva de la històrica marca de furgonetes i camions, en començarà la producció el 18 de novembre, sempre que arribi a temps l'homologació definitiva d'aquests dos models de SUV o tot camí, als quals s'hi afegirà més endavant l'S400.

Al contrari del que s'havia anunciat, doncs, el primer cotxe fabricat a la planta de la Zona Franca, ara rebatejada com a Ebro Factory, no serà un Omoda 5 elèctric: Chery l'ha ajornat un any, fins a l'octubre del 2025, pel conflicte dels aranzels que la Comissió Europea vol imposar a les importacions xineses. Però, com a contrapartida, no se'n farà només l'assemblatge, conegut com DKD (Direct Knock Down), sinó que es fabricarà en CKD (Complete Knock Down), un canvi ben rebut pels treballadors.


Del DKD al CKD

"En el DKD el cotxe ve de la Xina mig muntat i aquí s'acaba de muntar" explica el portaveu de CCOO a Ebro Factory, Roberto Carlos Pacheco. "I en el CKD ha de passar per un procés de carrosseria, de matriceria, un de pintura, un altre de muntatge..." afegeix.

Segons Pacheco, "al final això genera molta més càrrega de treball, molts més llocs de treball, i això també implica a proveïdors de fora, que poden subministrar a l'empresa." És a dir, que a més dels treballadors de la planta, en surt beneficiada tota la indústria auxiliar de la zona.

Aquest és l'Ebro S800 que ja està a punt per sortir de l'antiga planta de Nissan
Aquest és l'Ebro S800 que ja està a punt per sortir de l'antiga planta de Nissan (3Cat)

Miguel Ruiz, secretari general de SIGEN-SIR USOC, també es mostra optimista:

"És cert que el retard anunciat per Chery no és una bona notícia, però el canvi estratègic té sentit."

Els sindicats també celebren que, al final, Ebro mantingui l'augment de sou previst per als 500 treballadors que l'1 d'octubre canvien el contracte de formació a ordinari. Passaran de cobrar 1.575 euros bruts mensuals a més de 1.700.

Bloqueig de Goodman

Ara, però, l'escull són les negociacions de Chery i Ebro amb Goodman perquè el gegant logístic cedeixi més espai de la planta al fabricant xinès, que el considera imprescindible per poder començar la producció. La companyia australiana és l'encarregada de gestionar els terrenys de l'antiga Nissan i, segons fonts coneixedores de les converses, aquestes estarien encallades.

"En incorporar-se a la reindustrialització de Nissan una empresa potent com Chery, canvia la situació quant al tema dels espais", admet el secretari general de SIGEN-SIR USO. Diu Miguel Ruiz que saben que "s'hi està treballant i, evidentment, esperem que, pel bé de tot el projecte, Goodman també hi col·labori en el que hi hagi de col·laborar."

L'Omoda 5 EV que ha de prodiur-se a la planta de la Zona Franca
L'Omoda 5 EV que ha de produir-se a la planta de la Zona Franca(EuropaPress)

Roberto Carlos Pacheco, portaveu de CCOO a Ebro Factory: "Amb la producció que vol fer Chery li fa falta espai i els treballadors també en necessitem més com a pàrquing."
 

Reunió a Palau

És un dels temes que es van tractar en la reunió discreta que van mantenir fa una setmana el president de la Generalitat, Salvador Illa, i el conseller d'Empresa, Miquel Samper, amb directius de Chery i Ebro. La trobada es va fer el 22 de setembre a Palau.

Ara sembla molt llunyà l'anunci de tancament de les plantes de Barcelona, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca fet per Nissan la primavera del 2020. Havia de ser a finals d'aquell any, però les mobilitzacions dels 3.000 treballadors afectats ho van allargar fins al desembre del 2021, que és quan va sortir l'últim vehicle de la Zona Franca.

 

L'any passat s'obria una llum d'esperança, primer, amb l'acord per la reindustrializació de la planta amb el hub d'electromobilitat i la logística Goodman, el mes de març. I després, l'abril del 2023, va arribar l'anunci del gegant xinès Chery, que volia fabricar els seus Omoda a Barcelona. 


L'acord de l'abril

Les negociacions es van allargar un any, però finalment l'abril passat es firmava l'acord entre Chery i la catalana Ebro, amb presència dels presidents Pedro Sánchez i Pere Aragonès. Aleshores es va dir que la producció començaria a finals d'estiu, però, finalment, serà al llarg d'aquesta tardor, i amb canvis respecte als models anunciats.

La producció a l'antiga Nissan començarà al novembre amb un primer torn d'un centenar de treballadors, als quals s'afegirà un segon torn a la primavera i un tercer a l'estiu, fins a arribar als 300 llocs de treball. L'objectiu és que quan es comenci a fabricar el primer Omoda, l'octubre del 2025, ja estiguin treballant a les línies de muntatge els 600 treballadors que han fet formació, amb la intenció que a partir d'aquí ho vagi fet la resta de plantilla acomiadada pel tancament de Nissan.

ARXIVAT A:
AutomocióNissan
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut