Quant guanya Facebook gràcies a les teves dades?
Una aplicació gratuïta permet saber-ho. S'ha desenvolupat dintre d'un projecte europeu, coordinat des de Catalunya, per protegir la privacitat a internet.
A base de posts penjats a Facebook, dels "m'agrada" i dels "no m'agrada", de tot el que expliquem i del que expliquen els nostres suposats amics, Facebook elabora un perfil precís. I, per als publicistes, enviar anuncis a gent que molt probablement estarà interessada en el seu producte és molt més rendible i barat que no pas enviar publicitat indiscriminadament.
Protegir la privacitat a totes les xarxes socials i a internet en general és l'objectiu del projecte europeu TYPES, coordinat pel centre tecnològic Eurecat.
Un dels primers productes d'aquest projecte és una aplicació gratuïta anomenada Facebook Data Avaluation Tool. L'eina donarà informació a l'usuari cada vegada que vegi un anunci penjat a la seva pàgina: quant paga a Facebook l'anunciant per la publicitat i quant paga per cada clic.
♦ Facebook podrà gestionar pagaments i transferències entre particulars
Això donarà a l'usuari una idea de quant val la publicitat que Facebook pot oferir a les empreses gràcies a les dades que obtenen de manera totalment gratuïta. El 95% dels ingressos de Facebook provenen de la publicitat i la quantitat total no ha parat d'augmentar.
El 2009 va obtenir 764 milions de dòlars, però el 2015 ja van ser 17.079 milions, quantitat que ha superat només en els tres primers trimestres del 2016. Comptant els ingressos per usuari, van ser 6,81 dòlars el 2013, i el 2015 ja van ser 11,96.
Amb l'aplicació, creada per la Universitat Carlos III de Madrid, els investigadors també volen anar establint els criteris pels quals Facebook ven els perfils dels usuaris, quin tipus d'informació personal interessa més els anunciants, què busquen.
Això aportarà molta informació a l'objectiu global del projecte, que és evitar que les agències de publicitat o les empreses accedeixin a tota la informació personal que puguin i permetre només que els arribi la part que realment necessiten per a les seves campanyes.
Aquest objectiu s'obtindria a partir de tecnologies específiques per anonimitzar les dades personals --evitar que es pugui identificar a qui pertanyen dades mèdiques o laborals, per exemple-- i a la figura del Data Broker.
Això últim seria el punt més innovador del projecte. Es tractaria d'un gestor de confiança --un professional, una associació sense ànim de lucre-- que tingui les nostres dades personals i faciliti a les agències només la que necessitin per a campanyes concretes. Està gairebé a punt una prova pilot tancada i s'espera que al febrer s'ofereixi la possibilitat de participar en una altra prova oberta a usuaris.
Carlos Castillo, director d'Investigació de Data Science d'Eurecat, ha dit, en declaracions al 324.cat, que el problema de la privacitat és molt important i aquest projecte no busca només eines puntuals, sinó canviar el model que ara facilita el transvasament d'informació. "El que no hem de fer --ha explicat-- es resignar-nos i pensar que aquesta pèrdua de privacitat és irreversible."