Quantes hores perdem en embussos? El rànquing de les ciutats catalanes més congestionades
El Servei Català de Trànsit utilitzarà la intel·ligència artificial per preveure embussos i avisar els conductors, instal·lant 100 càmeres a les vies més congestionades
Les vies d'entrada i sortida de Barcelona són les més col·lapsades de l'Estat. És la conclusió d'un informe de la consultora nord-americana INRIX, especialitzada en l'anàlisi del trànsit. Amb les dades analitzades, ha conclòs que els conductors que entren i surten de Barcelona van perdre 39 hores en embussos el 2023, l'equivalent a una setmana laboral, o de temps lliure.
El rànquing mundial de les ciutats on els conductors perden més hores en embussos de trànsit el lidera la ciutat de Nova York, amb 101 hores perdudes en embussos el 2023. En segona posició hi ha Londres, on els conductors han passat 99 hores en embussos de trànsit, i després París, amb 97 hores, el que correspon a més de dues setmanes de feina.
Entre les mil ciutats del món amb més circulació, Barcelona ocupa el lloc 120 en el rànquing, i Madrid, el 136, amb 36 hores.
Les àrees de Mataró, Girona, Vilanova i la Geltrú, Manresa, Blanes, Figueres i Tarragona apareixen també a la llista amb una forquilla que va de les 22 a les 10 hores perdudes fent cua.
L'informe ha analitzat l'augment o la disminució del trànsit en aquest miler de ciutats respecte a l'any anterior i abans de la pandèmia. Així com el cost que representa, no només en diners i combustible, sinó també des d'un punt de vista mediambiental.
En aquest sentit, dos terços de les ciutats europees analitzades han recuperat o superat a nivells de trànsit d'abans de la pandèmia i no hi ha cap país europeu que hagi disminuït el volum de circulació a les àrees més saturades.
A l'àrea de Barcelona, el volum de trànsit ha crescut, segons aquest informe, un 11% respecte al 2022, i un 8% en relació amb el 2019. Només a les conurbacions de Mataró i Tarragona el volum de trànsit ha disminuït respecte a l'any anterior, després de recuperar els nivells prepandèmia.
Intel·ligència artificial per evitar embussos
L'any passat, durant 6 mesos, el Servei Català del Trànsit va instal·lar 20 càmeres a les vies més transitades de l'àrea metropolitana, com la B-20 i la B-23 o l'AP-7, per analitzar amb intel·ligència artificial la circulació.
L'aplicació de la intel·ligència artificial al trànsit, explica Ramon Lamiel, director Servei Català de Trànsit, permetrà crear mapes que avancin els possibles embussos als conductors perquè així puguin buscar vies alternatives. Un model predictiu que reduiria el volum de circulació i que, alhora, serviria per disminuir la probabilitat d'accidents a les carreteres amb més sinistres.
"Per què la volem la intel·ligència artificial? Quan tens una barreja de trànsit tens una possibilitat determinada de congestió, poder enviar un missatge als conductors dient: 'entres a una zona de risc 1, risc 2, risc 3 o risc 4' de sinistralitat. Aquí és més difícil en aquests moments perquè hi ha menys dades per entrenar perquè són més aleatòries que no pas les congestions que poden ser més habituals."
Són càmeres d'aprenentatge profund o "deep learning". Aparells que afinen les anàlisis a mesura que incorporen i processen més dades. Compten vehicles i els diferencien per tipus. Fins ara, Trànsit disposava només d'un sistema --sota la calçada-- que discriminava alguns camions i turismes, però sense detectar, per exemple, les motocicletes. Aquest nou sistema suposarà un salt qualitatiu en la seguretat i la gestió del trànsit.
"En el que és el trànsit hi ha dos elements molt clars: un és el vehicle i l'altre és el conductor. Al factor humà li hem de recordar via formació, via comunicació, via campanyes. I nosaltres hem de posar tecnologia, si no la té el vehicle, per donar seguretat i menys velocitat."
La previsió és instal·lar a diverses vies 100 càmeres amb intel·ligència artificial --sense reconèixer matrícules ni cares-- entre el 2025 i el 2026.