Què cal fer si et roben o perds el mòbil i, sobretot, què hauries d'haver fet abans
- TEMA:
- Tecnologia
Què has de fer si et roben el mòbil? A més de presentar denúncia a la policia, hi ha un seguit d'accions que convé fer també amb rapidesa, segons expliquen els Mossos d'Esquadra.
Bloquejar la línia i la targeta SIM
És el primer que s'ha de fer, remarca Xavier Ibarz, agent de la unitat central de Proximitat i Atenció a la ciutadania dels Mossos d'Esquadra.
S'ha de trucar a la companyia per demanar-ho, i així s'evita que es pugui telefonar o navegar des del telèfon. Es pot aprofitar el tràmit per demanar un duplicat de la SIM.
Canviar les contrasenyes
S'han de modificar les claus d'accés a les xarxes socials, aplicacions al núvol (com Google Drive, Dropbox, iCloud, etc.), botigues online o llocs on hàgim guardat dades de targetes bancàries o altres serveis de pagament.
Aquest pas encara és més essencial si no teníem protegit l'accés al mòbil, amb un PIN, un patró de bloqueig o sistemes com l'empremta dactilar.
"Si no tenies el telèfon protegit, s'ha de contactar amb el banc per bloquejar pagaments que es puguin fer a través del telèfon mòbil", apunta Ibarz. Sense aquestes mesures mínimes de protecció, obrim la porta a ser víctimes d'estafes i xantatges més fàcilment.
És freqüent que ens robin el mòbil i després ens facin extorsió, demanant 1.000 euros de recompensa a canvi de recuperar l'aparell.
Hem de ser conscients que tot el contingut que hi tenim és susceptible d'acabar a la xarxa, incloses fotos de menors, que tenen un preu al mercat negre.
"El simple gest de tenir un PIN o un accés per empremta, reconeixement facial o ocular, encara que pugui semblar pesat perquè s'ha de posar cada vegada, ajuda molt en cas que te'l robin o, simplement, si te'l deixes a la taula del despatx", explica l'agent dels Mossos.
Denunciar-ho a la policia
No cal que sigui immediatament, sinó que es recomana anar-hi amb cita prèvia i és fonamental portar el número IMEI del telèfon (cada dispositiu que es pot connectar a la xarxa en té un). És com si fos el DNI de l'aparell i ens pot ajudar a recuperar-lo si la policia el localitza.
Molta gent va a la comissaria amb la capsa del telèfon, perquè hi pot trobar el número, però també es pot demanar a la companyia en alguns casos, o es pot saber marcant *#06# amb el teclat.
Trobar-lo o esborrar-ne el contingut a distància
Per fer això, cal que s'hagi activat abans aquest sistema de protecció, des de la configuració o ajustaments del telèfon. El sistema que ofereix el mateix aparell sol ser el més complet, però també es pot optar per aplicacions externes.
Per a telèfons del sistema Android, en aquest article de Google hi ha les indicacions per trobar el dispositiu, bloquejar-lo i esborrar-ne el contingut de forma remota.
En cas que el sistema sigui iOS, cal iniciar la sessió a icloud.com/find. En aquesta pàgina hi ha indicacions d'Apple.
Cal tenir en compte que tan important és actuar immediatament en cas de pèrdua o robatori com prendre algunes precaucions abans.
Què hauries d'haver fet abans del robatori per protegir el mòbil
-Tenir guardat el número IMEI, una mena de matrícula única per a cada dispositiu, que, com hem comentat, permet bloquejar-lo. No s'ha de guardar al mòbil, ni tampoc hi hem de tenir contrasenyes de targetes de crèdit o informació personal com el DNI o el passaport. Val més guardar-ho a l'agenda o a la tauleta de nit.
-Fer servir un PIN, contrasenya, patró de desbloqueig (es recomana anar-los canviant i optar per "passwords" segurs) o bé amb una clau biomètrica (empremta dactilar o reconeixement facial).
-Fer còpies de seguretat de fotos, documents i arxius que vulguem conservar, tant de l'àmbit personal com laboral. No totes les aplicacions ho permeten, però des dels Mossos recomanen protegir amb contrasenya o doble autenticació l'accés als arxius més preuats.
-Activar la funció "troba el telèfon", que permet localitzar-lo, bloquejar-lo i esborrar-ne les dades. Aquí podem fer una reflexió. Com que ens demanaran molts permisos, si ens hem preparat bé i tenim còpies de seguretat, potser podem prescindir de recuperar l'aparell físic i en tenim prou descarregant novament la informació en un telèfon nou.
-Guardar la factura de compra del mòbil ens pot servir en cas de denúncia per furt o robatori perquè es valori si és un delicte lleu (menys de 400 euros) o greu (superior a 400 euros).
I si vols extremar les mesures de seguretat
Si encara es vol extremar més la seguretat, Selva Orejón, CEO d'onBRANDING, empresa especialitzada en reputació online, protecció de la identitat digital i ciberseguretat, fa aquestes recomanacions:
-Tenir un duplicat de la SIM com a mesura preventiva. Així, si volem accedir al correu de Gmail, que és el que mana sobre el sistema Android, aconseguirem que ens arribi el codi de sis dígits amb el qual verificarem que som nosaltres els que volem accedir al compte.
-Tenir un telèfon que pràcticament no s'utilizi perquè, en l'eventualitat d'un robatori, el puguem fer servir com a "backup" o còpia de seguretat. Ha d'estar loginat, és a dir, hi hem de tenir els inicis de sessió, i també hi ha d'haver una còpia de les contrasenyes. Per això és important tenir present el següent punt.
-Utilitzar un clauer de contrasenyes (un servei en el qual només cal que recordem la contrasenya general per accedir a les de les aplicacions que fem servir). Sistemes com Google password ens permeten emmagatzemar-les.
També es poden compartir amb altres persones amb eines com Bitwarden, un gestor on podem guardar-les i compartir-les amb seguretat, de manera que la nostra persona de confiança, encara que no vegi la clau, la pot copiar per accedir on convingui. "No pot ser que estiguem pensant en el metavers i no tinguem cura de les nostres contrasenyes", indica Orejón.
En aquest clauer també hi podem tenir escanejats documents d'interès com el DNI, el passaport o la targeta sanitària "de manera que es pugui veure, però en cap cas descarregar, per tenir més seguretat", destaca.
De fet, la responsable d'onBRANDING creu que hi hauríem de guardar dades com els números IMEI i IMSI, que identifiquen el dispositiu i l'abonat, el número de sèrie i el PUK, el que ens permet desbloquejar la SIM si hem introduït tres vegades malament el PIN. "Tenir un document custodi perquè, quan anem a la policia, tinguem tota la informació", diu l'experta.
-Activar el codi vermell de la companyia telefònica. Consisteix a fixar un codi que serà necessari per fer modificacions a la línia. Ens hem de posar en contacte amb l'operadora per saber com activar-lo.
OnBRANDING té publicats dos protocols en cas de robatori o pèrdua de mòbils Android o iPhone.
A banda, si tenim una assegurança domèstica, Selva Orejón aconsella mirar bé si ens cobreix el robatori o furt de l'aparell, perquè molts clients ho tenen cobert i no ho saben.
Altres prevencions són guardar el telèfon en un lloc segur quan no el fem servir o dur-lo penjat amb un cordó.
També fer-lo servir de manera discreta, silenciar-lo quan siguem de nit al carrer o fer servir un protector de pantalla amb reflex, que evita que una mirada indiscreta li permeti a una persona que tenim al costat aprendre's el nostre PIN.
- ARXIVAT A:
- Tecnologia Xarxes socials Estil de vida