Què cal saber abans de fer volar un dron: tipus, requisits i el mapa que has de consultar
- TEMA:
- Policial
Cada vegada és més habitual veure algú fent volar un dron com a activitat lúdica, però cal tenir en compte que aquesta pràctica afecta directament la seguretat aèria.
"Un dron és una aeronau. Encara que pugui semblar petit o que no té importància, per volar en determinades zones s'han de complir uns requisits", resumeix al 324.cat el sergent Xavier Moya, cap de la unitat tècnica de seguretat aèria dels Mossos d'Esquadra.
"Pot afectar la seguretat aèria i les persones a terra, i a més la normativa és molt flexible i això fa que sigui complexa", afegeix Juan José Sola, director de la Divisió d'Aeronaus no Tripulades d'AESA, l'Agència Estatal de Seguretat Aèria.
Resumint-ho molt, la normativa distingeix entre els drons que pesen menys de 250 grams i no tenen sensor per capturar dades (com una càmera o un micròfon) i els que pesen igual o més i tenen càmera. Per als primers no fa falta registrar-se com a operador de dron. "Cal llegir les instruccions del fabricant i no fer vols negligents", explica Sola.
El principal factor a tenir en compte són les limitacions que hi pot haver per proximitat a aeroports o aeròdroms.
Per saber si n'hi ha, l'eina bàsica és el mapa interactiu d'Enaire, el gestor de la navegació aèria a Espanya, disponible a través d'internet o per app. I amb un cop d'ull ja es veu que, per exemple, la zona on viu la major part de la població de Catalunya està restringida, com remarca Moya:
"En el cas de Barcelona, aquesta àrea és molt gran. Va del Vendrell a Mataró passant per Granollers, Sabadell, Terrassa, Vilafranca, Sitges, Vilanova... Per fer volar un dron en tota aquesta zona cal tenir obligatòriament una comunicació amb la torre de control."
Què cal fer abans de fer volar un dron
En cas que el dron pesi més de 250 grams, o encara que pesi menys però tingui càmera, hi ha més requisits. Aquests són els passos que cal seguir:
- Registrar-se com a operador de drons, un tràmit gratuït que es pot fer online a la pàgina d'AESA (o en altres països europeus)
- Per a la gran majoria de drons, un 95%, a part del registre cal treure's el certificat de pilot. La categoria més senzilla, per fer vols en entorns rurals o poc poblats, és la categoria oberta, que també es pot obtenir per internet a AESA i es divideix en tres subcategories
- Cal tenir una assegurança per cobrir una indemnització en cas d'accident
- Cal enganxar al dron un codi QR que conté les dades de registre i operador
A partir d'aquí, la consulta al mapa d'Enaire és fonamental. "La majoria del territori de Catalunya és un lloc obert en el qual pots volar sense problemes", destaca el sergent dels Mossos.
També és rellevant planificar el vol. Això implica diverses coses:
- Llegir-se el manual d'instruccions
- Comprovar si fa vent (cada dron té una limitació segons com bufi)
- No perdre mai de vista el dron
- Evitar les zones poblades, amb aglomeracions de persones i la proximitat a l'espai aeri protegit dels aeroports (la distància mínima és 8 km)
- No superar els 120 metres d'alçada de vol (o 400 peus, limitació vigent a tota la UE)
A banda de tot això, convé tenir present que hi ha altres limitacions com pot ser la normativa de protecció de medi ambient o de protecció de dades.
Per exemple, a la zona del Montseny hi ha restriccions i no s'hi poden fer volar drons per fer vídeos o fotografies.
Quines multes comporta la infracció de la normativa de drons
Vulnerar la normativa de drons pot sortir bastant més car que una multa de trànsit. Les sancions van dels 60 als 225.000 euros en l'àmbit dels usos lúdics, però poden arribar als 4 milions i mig si es tracta de professionals.
A banda, caldria sumar-hi altres possibles infraccions, com les esmentades de privacitat (perquè es fa un zoom que permet identificar algú o perquè es fa servir el dron per vigilar un domicili per cometre-hi un robatori), de medi ambient (per afectació de fauna o flora), de seguretat ciutadana (quan no s'hagi comunicat el vol a la policia en els casos on sigui obligatori fer-ho) o de lesions (si el dron cau i fereix algú).
En cas de detectar una infracció, els Mossos aixequen acta del cas i envien l'expedient a AESA, que és qui, en última instància, decideix si allò acaba en denúncia i, per tant, multa.
Des de l'1 de gener d'aquest any i fins a l'1 de desembre, segons les dades facilitades per AESA, a Catalunya s'han tramitat 127 denúncies i a tot l'estat s'han obert 750 expedients. Encara no s'ha tancat la xifra de multes, però a Catalunya són un centenar.
Són xifres que han fet un salt en poc temps --el 2016 només hi va haver 6 denúncies a Catalunya-- però també ho ha fet, i de forma molt més espectacular, el nombre d'operadors registrats. Si el 2020 n'hi havia 5.000 a tot l'Estat, ara són 70.000.
Ni a Catalunya ni a Espanya no hi ha hagut cap incident greu.
El director de la Divisió d'Aeronaus no Tripulades d'AESA comenta que la majoria de denúncies a Catalunya són de ciutadans estrangers que han enlairat drons a la Sagrada Família, és a dir, en un entorn urbà i dins de l'àrea restringida per la proximitat a l'aeroport del Prat.
Els Mossos d'Esquadra expliquen que han detectat enlairaments des de la Barceloneta cap a la Sagrada Família i que han xocat drons al temple i també a l'Estadi Olímpic.
Uns dels casos més complexos d'investigar va ser el d'un veí de Barcelona que va fer diversos vols entre la plaça Cerdà i el Tibidabo i es va exposar a una sanció de 220.000 euros. "Són sis quilòmetres passant per sobre d'un entorn urbà i interferint en rutes de proximitat d'heliports sanitaris, com els de Sant Joan de Déu o Bellvitge", remarca el sergent Moya.
Una actuació recent dels Mossos ha estat per fer volar un dron sobre la gentada que celebrava al centre de Barcelona la victòria d'Argentina a la final del Mundial de futbol.
Consells per si volem regalar un dron com a joguina
Hi ha drons de tota mena, des dels que valen poques desenes d'euros i es venen com a joguina, fins als més sofisticats.
Si volem comprar-ne algun per a un menor, què hem de tenir en compte? Distingir un dron d'una joguina pot resultar complicat.
"La normativa no ho deixa gaire clar, només diu que la joguina ha de complir el reglament de joguines, tenir l'etiqueta CE i que l'utilitzi una persona menor de 14 anys", indica Sola, que matisa: "A la pràctica, qualsevol aeronau entra dins de la normativa, tret de les que pesen menys de 250 grams, i, per tant, el consell és sempre mirar el mapa d'Enaire per saber les limitacions aèries que hi ha".
"En el 80% de casos, no es tracta de drons de joguina, tot i que no existeix una definició pròpia", assegura Moya. "Han de ser drons petits, però no només això, perquè n'hi ha un que pesa 80 grams i costa 80.000 euros. Això no és una joguina. La mida és un fet, però no és determinant", indica.
Es podrien considerar joguina si:
- Pesen menys de 250 grams
- Tenen un àmbit d'actuació molt limitat, molt pocs metres d'alçada (màxim uns 5 o 6)
Un bon consell és fer-los servir en espais interiors. Molts fabricants ja ho recomanen, primer perquè són més inestables per fer-los servir a l'aire lliure i, segon, perquè no està regulat. Un poliesportiu pot ser un bon lloc perquè els més joves hi juguin i evitar que surtin a fora, enlairin el dron i acabi ràpidament per terra si fa una mica de vent, amb el consegüent risc de danys i de pèrdua de l'aparell.
Ara bé, tant si som adults com menors, encara que siguem en una finca particular, des del moment que el dron s'enlaira a l'exterior ja hem de ser conscients que la llei ens implica. "Tot l'espai aeri és públic. Quan t'aixeques un mil·límetre de terra, ja t'afecta la normativa aeronàutica", deixar clar el sergent dels Mossos.
Un altre lloc ideal per practicar són els camps d'aeromodelisme, destaquen des d'AESA. "Són segurs perquè ja estan coordinats amb les autoritats", diuen.
Si volem un aparell amb més cara i ulls, que compti amb GPS és un element a tenir en compte. N'hi ha per menys de 200 euros i es manegen de manera més senzilla i segura. "El dron té consciència del lloc on es troba i va corregint les desviacions que tingui", apunta Moya.
En el fons, remarquen els experts, tenir un dron és com un tenir un cotxe. Cal aprendre a fer-lo anar, aprendre i respectar les normes i anar progressant i agafant experiència abans d'agafar embranzida.
- ARXIVAT A:
- Policial