RedNote, o Xiaohongshu, està acollint els "refugiats de TikTok"
RedNote, o Xiaohongshu, està acollint els "refugiats de TikTok" (Reuters / Dado Ruvic)

Què és i com funciona Xiaohongshu, l'Instagram xinès que acull els "refugiats de TikTok"

L'aplicació de moda, orientada als continguts dedicats a les vendes socials en línia, és més xinesa que TikTok, però encara no ha cridat l'atenció dels legisladors nord-americans

Enllaç a altres textos de l'autor Antoni Noguera Martínez

Toni Noguera Martínez

Periodista del 324.cat especialitzat en tecnologia

@AntoniNoguera
Actualitzat

Qui captarà l'atenció -i les dades- dels 170 milions d'usuaris nord-americans de TikTok si, tal com es preveu, es prohibeix diumenge 19? 

Tenen ganes d'acollir els "refugiats de TikTok" Instagram, X, YouTube, Snapchat... però, sobretot, l'aplicació de moda: Xiaohongshu ("El petit llibre vermell"), on ha nascut l'etiqueta.

La competència es frega les mans quan s'imagina el (possible) moment en què TikTok desapareixerà de les botigues d'aplicacions dels Estats Units. Serà diumenge, si Trump no ho frena, o d'aquí a uns tres mesos, si ByteDance no ven la xarxa social a un comprador nord-americà.

Xiaohongshu sempre s'ha considerat l'alternativa a Instagram a la Xina, tot i que el disseny l'acosta més a Pinterest i que està adoptant usuaris de TikTok

Coneguda com a REDnote als Estats Units, ara mateix és l'aplicació més descarregada a les botigues d'aplicacions dels Estats Units i ocupa les primeres posicions dels rànquings a Espanya i a molts altres països occidentals. 

Si els Estats Units consideren TikTok una amenaça per a la seguretat nacional per l'origen de la seva empresa matriu, la xinesa ByteDance, i, per tant, la seva potencial vinculació amb el Partit Comunista, tot apunta que Xiaohongshu podria seguir el mateix camí, si esdevé prou rellevant. 

Per començar, aquesta aplicació que ha utilitzat el jugador de futbol Kylian Mbappé per anunciar-se és desacomplexadament xinesa.

A qui pertany, com és i com funciona Xiaohongshu?

Xiaohongshu va veure la llum el 2013 i la seva empresa matriu és Xingyin Information Technology, amb seu a Shanghai. 

Inicialment, era coneguda com a "Guia de Compra a Hong Kong", i anava dirigida a usuaris xinesos. Avui en dia, continua molt orientada a la venda en línia dels productes que els seus creadors de continguts, principalment xinesos, anuncien.

Culturalment, Xiaohongshu és més xinesa que TikTok i, de fet, al país asiàtic li fa la competència a ByteDance i a la seva versió de TikTok per als ciutadans xinesos, Douyin.

La seva interfície només està disponible en xinès o en una traducció parcial a l'anglès. Els caràcters xinesos hi són predominants, tant en la botiga d'aplicacions com dins de l'app, i la majoria dels continguts disponibles actualment són en xinès. 

Xiaohongshu ofereix una experiència molt similar a TikTok, amb espais de descoberta de continguts basats en els gustos dels usuaris
Xiaohongshu ofereix una experiència molt similar a TikTok, amb espais de descoberta de continguts basats en els gustos dels usuaris (3Cat)

El seu nom recorda el del Llibre Roig de Mao Tse-tung, tot i que els propietaris de l'aplicació han negat cap mena de relació amb l'obra del líder xinès i un dels principals símbols ideològics dels comunistes asiàtics.

L'aplicació permet compartir imatges i vídeos, tal com es pot fer a Instagram. Els influencers d'allí, amb milions de seguidors, parlen majoritàriament xinès, una barrera lingüística que sembla que no està frenant el seu creixement més enllà de les fronteres del país. 

El mur de continguts de l'app inclou les clàssiques pestanyes "Follow" (seguits), "Explore" (explora), i "Nearby" (a prop), per oferir continguts basats en els interessos que l'usuari hagi demostrat activament (escollint entre una llista de temes a l'inici) o per inferència, deduint-ho per la procedència, el dispositiu i les dades del perfil social que hi hagi connectat, ja sigui WeChat (el compte per defecte), el compte d'Apple o un número de telèfon.

Els refugiats de TikTok continuen arribant a la plataforma, tot i que els  usuaris són, en gran part, dones (80%), i les joves de ciutat, l'usuari prototípic.

Busquen consells de compres, viatges i estètica. Pràcticament, la meitat de la seva audiència activa la conformen joves menors de 24 anys.

L'aplicació va créixer molt a partir de la pandèmia de la covid i ara s'està fent viral -tot i que encara es troba lluny dels gegants asiàtics del comerç electrònic i les xarxes i compres socials

Segons Bloomberg, s'espera que els beneficis de l'app aquest 2024 arribin a la cota dels 1.000 milions de dòlars, la qual cosa serà molt bona notícia per als inversors (Tencent, Alibaba, HongShan, entre altres), per als propietaris i creadors de continguts... i per a la Xina.

ARXIVAT A:
TikTokTecnologiaCiència i tecnologia
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut