Què és i com pots provar SearchGPT, el buscador d'OpenAI que sempre ha temut Google
El motor de cerca en proves dels creadors de ChatGPT té potencial per fer patir els buscadors clàssics, però també les publicacions que viuen de rebre visites dels usuaris que naveguen per internet des de cercadors
"Què estàs buscant?" és la pregunta de benvinguda que fa SearchGPT, el prototip "temporal" de motor de cerca que han anunciat aquest divendres des d'OpenAI.
Els creadors del ChatGPT posen a disposició d'un "grup reduït d'usuaris i editors" la nova eina per tal d'obtenir-ne els comentaris i les opinions, un pas indispensable després dels fiascos de cercadors semblants, com l'AI Overview de Google i la seva famosa pizza amb cola com a ingredient.
SearchGPT es presenta com a solució a un problema que potser no tothom compartia.
We're testing SearchGPT, a temporary prototype of new AI search features that give you fast and timely answers with clear and relevant sources.
OpenAI (@OpenAI) July 25, 2024
We're launching with a small group of users for feedback and plan to integrate the experience into ChatGPT. https://t.co/dRRnxXVlGh pic.twitter.com/iQpADXmllH
Segons assegura OpenAI, "obtenir respostes a internet pot suposar un gran esforç i sovint requereix múltiples intents" abans de trobar algun resultat que ens sigui útil.
L'aposta d'OpenAI és utilitzar els seus "models d'IA" per obtenir la informació d'internet i "oferir respostes ràpides i oportunes amb fonts clares i rellevants" per a les nostres preguntes.
Per OpenAI, aquesta "nova manera de buscar" és més eficient i directa:
"Creiem que millorant les capacitats de conversa dels nostres models amb informació en temps real del web, trobar el que busqueu pot ser més ràpid i fàcil."
Així doncs, tal "com ho faríeu en una conversa amb una persona", SearchGPT permetrà mantenir converses sobre esdeveniments actuals i donarà respostes --prometen-- a totes aquelles preguntes que se li facin.
Aquesta vegada, però, des d'OpenAI insisteixen clarament en el fet que les respostes aniran acompanyades d'enllaços a les fonts d'on s'ha extret la informació i és que aquest és el quid de la qüestió.
El moment temut per Google... i mig internet
Feia temps que s'esperava que OpenAI entrés en el món de la cerca. De fet, de la seva associació amb Microsoft ja n'havien nascut projectes com BingChat i els models GPT ja tenien accés a internet des del setembre de l'any passat.
Ara, però, OpenAI fa el pas definitiu per entrar en el sector de la "cerca amb IA", el nou concepte de cerca assistida amb intel·ligència artificial que justifica el codi vermell que van activar a Google quan van veure néixer ChatGPT.
En l'ara llunyà setembre del 2022, l'espatarrant èxit de ChatGPT es va considerar una amenaça potencial per a Google, ja que "semblava que pogués oferir una nova forma de cercar informació" a internet.
La idea d'aquests nous cercadors assistits és que ja no donen respostes en forma d'una llista d'enllaços, sinó que cerquen per a l'usuari, seleccionen i ofereixen una resposta en forma de frase més o menys natural.
Els potencials problemes d'aquest tipus d'eines són prou evidents:
- Seleccionen la resposta "correcta" de forma automàtica i sense la intervenció d'humans experts en la temàtica
- Poden oferir respostes errònies, esbiaixades o falses basades en continguts sense contrastar que hi ha a internet
- Redueixen la capacitat crítica dels usuaris, tot oferint una sola resposta en forma de sentència definitiva
- Limiten significativament el tràfic de pàgines que depenen dels usuaris que arriben dels cercadors, ara que ja no cal entrar-hi per obtenir les respostes buscades
- Donen a l'algoritme tot el poder de dirigir el tràfic que puguin produir, si és que ofereixen enllaços
OpenAI, de forma preventiva, intenta calmar els ànims de publicacions en línia i defensors de la informació lliure tot assegurant que mostraran l'enllaç a la font "rellevant" (que hagi escollit l'algoritme) de forma prominent:
"SearchGPT està dissenyat per ajudar els usuaris a connectar-se amb els editors citant-los i enllaçant-los de manera destacada en les cerques. Les respostes tenen atribucions i enllaços clars, en línia i amb nom, de manera que els usuaris sàpiguen d'on prové la informació i puguin interactuar ràpidament amb encara més resultats en una barra lateral amb enllaços d'origen."
Caldrà veure fins a quin punt amb la barra lateral, amb més resultats i un enllaç "destacat" per ajudar els usuaris a buscar informació de forma més "natural i intuïtiva", n'hi haurà prou per no limitar el dret a l'accés lliure a la informació i no retallar la font d'ingressos de tots aquells que depenen dels clics per seguir funcionant.
Com provar SearchGPT
OpenAI defineix SearchGPT com a "prototip temporal", una espècie d'eina que funcionarà com a prèvia de prova per poder rebre els comentaris d'un petit grup de persones i editors.
Qualsevol persona que tingui compte associat a ChatGPT pot demanar accés a SearchGPT tot apuntant-se a la llista d'espera per a futurs candidats.
Tal com informa OpenAI, l'accés és limitat i "si ets seleccionat", rebràs un correu electrònic.
L'empresa que va revolucionar internet amb ChatGPT preveu que aquest prototip s'acabarà integrant al seu xat conversacional en algun moment, un cop hagin processat el feedback.