Els adolescents comptaran amb la privacitat i confidencialitat de les seves consultes (ACN/Laura Fíguls)

Què és la Consulta Oberta? El servei de salut i benestar mental per a alumnes de secundària

Dues hores i mitja a la setmana, una consulta oberta atendrà al mateix centre educatiu els alumnes amb privacitat i confidencialitat

Amb el nou curs, tots els centres d'educació de secundària estrenen el servei Consulta Oberta, un pla per millorar la salut i el benestar emocional en l'entorn educatiu, dintre del programa Salut i Escola (PSiE), que també s'implantarà als centres de primària a partir del 2024 i durant tres anys.

Aquest curs també començarà la primera fase del programa Escoles Resilients, que treballa la prevenció en salut mental.

Així, tots els centres de secundària tenen una infermera referent d'atenció primària dues hores i mitja a la setmana.

La Consulta Oberta és un espai d'atenció directa i de consulta adreçat a adolescents que s'ofereix dins el centre educatiu per resoldre dubtes de salut; detectar problemes de salut, psicològics o socials, sense entrar en diagnòstics ni tractaments; fer escolta activa; detectar senyals d'alarma; facilitar eines als adolescents per identificar els problemes i acompanyar-los o derivar-los en l'orientació cap a l'atenció dins el Sistema Sanitari.

Els alumnes hi poden accedir de manera espontània o derivats pel professor, tutor o famílies, amb garanties de privacitat i confidencialitat.

Fins ara, es donava aquesta atenció al 70% dels centres d'educació de secundària, amb una infermera referent que tenia una dedicació variable, que ara s'ha fixat en dues hores i mitja a la setmana i 4 hores en zones de vulnerabilitat o quan hi hagi programes prioritaris. A més, es desplegarà i s'intensificarà en els centres d'educació especial.

El servei compta amb un pressupost de més de 15 milions d'euros, dels quals 3,5 per completar la secundària i 12 per estendre'l a primària.

Al mateix temps, també incorpora a partir d'enguany el programa de referents de benestar emocional i comunitari (RBECS), dietistes-nutricionistes i higienistes per fer activitats d'educació per a la salut, la implementació de programes de promoció de la salut i prevenció, i la coordinació amb els recursos sanitaris i comunitaris.

El programa RBECS treballa en l'educació per a la salut i la prevenció (ACN)

Escoles Resilients

Així mateix, els departaments de Salut i Educació engeguen aquest curs la primera fase del programa Escoles Resilients, que treballa la prevenció universal de la salut mental a través d'incrementar la resiliència dels adolescents i el seu entorn social.

500 docents de 138 centres educatius es podran formar per impartir tallers de resiliència i habilitats socioemocionals a uns 8.000 i 9.000 alumnes.

La resiliència és un factor protector davant els trastorns mentals que fa referència a un conjunt de recursos psicològics (capacitats i habilitats socioemocionals) que determinen el nivell de resistència o vulnerabilitat personal davant de les dificultats i esdeveniments vitals que generen malestar.

El curs passat es va dur a terme el projecte pilot, denominat PoderosaMENT, per part de l'equip de l'hospital Sant Joan de Déu en col·laboració amb Zurich Foundation.

Programa Salut i Escola

Salut i Escola és un programa transversa que des del 2004 promou la col·laboració dels centres educatius i els serveis de salut comunitària arreu del territori per millorar la salut dels adolescents mitjançant accions de promoció de la salut, de prevenció de situacions de risc i d'atenció precoç per als problemes relacionats amb la salut mental, la salut afectiva i sexual, el consum de drogues, alcohol i tabac.

Les xifres de Salut i Escola durant el passat curs 2022-2023 mostren la consolidació del programa Consulta Oberta que es va aplicar a 771 centres de secundària, amb 551 infermeres de 272 equips d'atenció primària. Es van fer més de 18.000 consultes obertes en 10.870 adolescents, i coordinació de més de 5.000 activitats d'educació per a la salut.

Segons el tipus de consultes, les de benestar emocional (34%) encapçala la llista, seguida per la salut alimentària (15%), la sexualitat-afectivitat (11%), la salut social i l'entorn (11%), les violències (4%), el consum de substàncies (3%) i altres (22%).

Pel que fa a les activitats d'educació per a la salut, les temàtiques principals són: benestar emocional (30%), hàbits saludables (25%), afectivitat i socialització (15%), presentació del programa (8%), seguretat i riscos (6%) i altres (16%).

ARXIVAT A:
Educació SalutMenorsSalut MentalEducació sexual
Anar al contingut