Què és la pols rosa que els bombers de Los Angeles fan servir per combatre els incendis?
A Catalunya es fa servir el mateix retardant, tot i que té un altre color, per frenar l'avanç de les flames
Els grans incendis de Califòrnia d'aquests dies deixen imatges de la voracitat de les flames i de les tasques d'extinció dels serveis d'emergència.
Una de les més característiques és la dels efectius aeris llançant una mena de pols rosada sobre les muntanyes i barris a la línia del foc.
Aquesta pols, que es llança barrejada amb aigua, ajuda a contenir les flames.
A Catalunya també es fa servir per mirar de controlar grans incendis. Però què és exactament?
Un retardant de viscositat mitjana i alta visibilitat
Es coneix com a retardant de llarga durada. És una barreja de fosfats amònics que ajuda a reduir la combustibilitat dels elements sobre els quals es llença.
A diferència dels de curta durada --que es coneixen com a "escuma" i el seu efecte està més discutit--, els retardants de llarga durada alenteixen significativament l'avenç de les flames.
En concret, la composició química actua sobre la "cadena energètica de l'incendi": fa que la vegetació sobre la qual s'aplica cremi molt més lentament, amb menys intensitat.
La pols, que conté un espessidor de resina, es mescla amb aigua per aconseguir un fluid de "viscositat mitjana".
Aquesta característica permet que es llanci des de l'aire amb precisió sense que el retardant es dispersi i s'evapori, i facilita que penetri a través de les capçades dels arbres fins al sòl.
Per què és de color rosa?
En realitat, el producte no té color, però es tenyeix d'un color intens perquè els equips d'emergència puguin veure fàcilment on s'aplica.
La pigmentació "s'esvaeix lentament" amb l'exposició a la llum solar. A Los Angeles, les imatges mostren paisatges coberts de rosa, però no sempre s'utilitza el mateix to.
A Catalunya, tot i que el retardant té la mateixa composició que en altres països, es tenyeix de color vermell.
Es va fer servir a Portbou
El cap d'operacions de mitjans aeris dels Bombers de la Generalitat, César de Lafuente, explica al 324.cat que el retardant de llarga durada "només es fa servir estratègicament, quan val la pena".
Va ser el cas de l'incendi de Portbou de l'estiu del 2023. "Vam acabar tot el retardant de la base d'Empuriabrava i vam haver de fer una reposició de matinada", recorda el bomber.
Hi ha diverses qüestions a tenir en compte per utilitzar-lo. D'entrada, el retardant sempre s'ha de carregar a la pista, per la qual cosa s'ha de valorar si hi ha un punt de recàrrega a prop de la zona afectada.
A més, cada tirada --d'uns 3.000 litres, en el cas català-- és caríssima, segons De Lafuente.
Per això, el bomber assenyala que les xifres d'aquests dies a Califòrnia, amb tirades de més de 30.000 litres, són "molt bèsties":
"Als Estats Units, utilitzen uns mitjans aeris que nosaltres no fem servir. Per la nostra territorialitat, ens resultaria molt car i seria menys efectiu".
Preocupació pel medi ambient
L'ús d'aquest material ha rebut algunes crítiques per les presumptes conseqüències ambientals que hi poden anar lligades.
La composició química del material inclouria diversos metalls pesants que podrien tenir efectes adversos sobre el medi ambient, especialment sobre les masses d'aigua.
El fabriquen diverses empreses, i una de les més conegudes és Phos-Chek. La mateixa fitxa de seguretat del producte alerta que "pot provocar a llarg termini efectes negatius en el medi ambient aquàtic".
Per això, als Estats Units els serveis d'emergència tenen restriccions a l'hora de fer-lo servir en determinades zones ambientalment sensibles.
El cap d'operacions de mitjans aeris dels Bombers, però, descarta que el retardant dugui cap substància tòxica.
"Són productes que no fan mal al medi ambient. Tenen una certificació aprovada que quan queden a terra no malmeten el medi ambient."
Per això, afegeix que la Unitat de Suport Logístic i Mitjans Aeris (Umaer) dels Bombers no té cap restricció a l'hora de llançar aquesta mena de retardant.
- ARXIVAT A:
- Estats UnitsIncendis