Què és la sobrereserva o overbooking i a què tens dret si et deneguen embarcar al teu vol
És una pràctica legal, però suposa un incompliment de contracte, i per això tens dret a una indemnització que pot anar de 250 fins a 600 euros
Quan hem d'anar a l'aeroport normalment ho tenim tot organitzat: hora de sortida, transport, quan hem d'embarcar... Però a vegades, hi ha imprevistos de les aerolínies que ens poden capgirar els plans. Pot ser un retard o una cancel·lació d'última hora, però també que et quedis a terra perquè hi ha hagut sobrereserva o overbooking, el terme en anglès.
La sobrereserva és legal, però és un incompliment de contracte, i per això la companyia t'ha de compensar. És una pràctica regulada al reglament europeu 261/2004 i que duen a terme sobretot les aerolínies de baix cost, que busquen vendre uns bitllets extra tenint en compte que entre el 10% i el 15% de clients no es presenten a la porta d'embarcament.
En cas que hi hagi més passatge que seients, la companyia ha de preguntar si hi ha voluntaris per quedar-se a terra. Si no s'hi ofereix ningú, o no hi ha prou voluntaris, l'aerolínia pot decidir qui no podrà volar.
L'elecció d'aquests passatgers pot ser polèmica, ja que a vegades es descarten els últims que han arribat o, per contra, persones elegides de manera aleatòria. Algunes companyies assenyalen que si fas la facturació o check-in amb antelació és més difícil que et passi, però no n'és tampoc una garantia.
Si no pots volar: reemborsament o canvi de vol
El més important de saber és que si no et deixen volar per sobrereserva, tens dret que l'aerolínia et torni els diners o et reubiqui en un altre vol, i, a més, t'ha de compensar amb una indemnització en funció dels quilòmetres que havies de fer.
Concretament, l'aerolínia està obligada a oferir-te el reemborsament del cost del bitllet en un termini de set dies, així com un vol de tornada al punt de partida, en cas que la denegació de l'embarcament sigui en una escala; alternativament, tens dret que et reubiquin en un vol cap al teu destí, ja sigui al més aviat possible o bé en una data que tu escullis.
Mentre no es resol la situació, l'aerolínia haurà d'oferir menjar i beguda, allotjament en un hotel en cas que calgui pernoctar una o diverses nits i transport entre l'aeroport i l'allotjament, sigui un hotel o no.
Indemnització en funció dels quilòmetres del vol perdut
L'aerolínia també està obligada a oferir-te en funció dels quilòmetres del vol una indemnització de:
► 250 euros per vols de fins a 1.500 quilòmetres
► 400 euros pels vols dins de la Unió Europea de més de 1.500 quilòmetres o extracomunitaris d'entre 1.500 i 3.000 quilòmetres
► 600 euros pels vols extracomunitaris de més de 3.000 quilòmetres
La distància es determina sobre la base de la destinació final del passatger i la compensació s'abonarà en metàl·lic, per transferència bancària, xec o d'altres mitjans.
Aquesta compensació es podrà reduir a la meitat si l'aerolínia ofereix al passatger un vol o altre transport alternatiu que arribi al destí final amb un retard inferior a:
► Dues hores, en vols de fins a 1.500 quilòmetres
► Tres hores, en vols dins de la UE de més de 1.500 quilòmetres o extracomunitaris d'entre 1.500 i 3.000 quilòmetres
► Quatre hores, en vols extracomunitaris de més de 3.000 quilòmetres