El Control de Trànsit Centralitzat d'Adif a l'estació de França, el juliol del 2017 a Barcelona

Uns discos durs espatllats, rere la incidència que ha aturat tots els trens de Renfe

La investigació segueix oberta per determinar els motius exactes que han provocat el dany en els discos durs, ja substituïts, i per què els mecanismes de redundància no han evitat l'aturada del tràfic ferrioviari

RedaccióActualitzat

La presidenta d'Adif, Maria Luisa Domínguez González, presidenta d'Adif, ha comparegut per donar explicacions sobre les causes de l'incident d'aquest divendres al matí que ha paralitzat tota la xarxa ferroviària convencional de Renfe a Catalunya durant 3 hores.

L'avaria ha passat quan s'estava actualitzant el programari informàtic del Control de Trànsit Centralitzat d'Adif, el CTC, ubicat a l'estació de França de Barcelona. 

En un primer moment, es creia que l'error que ha paralitzat les comunicacions en tren estava relacionat amb aquesta actualització. Per aquest motiu, el primer moviment dels tècnics ha estat desfer l'actualització, i és aleshores quan s'han adonat que el problema n'estava desvinculat.

Segons ha explicat la presidenta d'Adif, "la fallada s'ha localitzat en el hardware i no en el software". Concretament, en uns discs durs danyats que ja s'ha procedit a canviar.

La presidenta d'Adif, Maria Luisa Domínguez González, presidenta d'Adif, durant la compareixença per donar explicacions sobre les causes de l'incident d'aquest divendres al matí que ha paralitzat tota
La presidenta d'Adif, Maria Luisa Domínguez González, presidenta d'Adif, durant la compareixença per donar explicacions sobre l'incident (CCMA)

Queda per saber per què han fallat els discs durs i això, ha afirmat Adif a través de la seva presidenta, és el que analitzarà ara el tecnòleg durant l'anàlisi informàtic forense.

És habitual, en qualsevol infraestructura important, que els sistemes comptin amb mecanismes redundants que puguin mantenir-los en funcionament en cas de fallada de qualsevol peça. Còpies de seguretat actualitzades freqüentment, sistemes RAID que dupliquen la informació de cada disc, servidors de reserva... la investigació haurà de resoldre què ha fallat exactament, i per què els mecanismes redundants no han evitat el problema.

Segons ha explicat Adif, ha estat precisament la naturalesa física del problema el què ha comportat més lentitud en el procés de solució i en el de l'anàlisi forense del problema. "Al voltant de les 11h, el tràfic ha estat normalitzat en un 90%, i a les 12 h ja s'havia recuperat al 100%", explicava María Luisa Domínguez. Així i tot, com ha reconegut la presidenta d'Adif, els desajustos del matí han comportat problemes acumulats que encara s'arrosseguen puntualment.

Els discos durs, ha afegit la presidenta d'Adif, eren relativament nous: "la instal·lació inicial era del 2003 (amb un contracte amb Siemens), però des del 2021 s'havia iniciat un procés d'actualització de tots els dispositius" amb una nova empresa a càrrec del manteniment del sistema, Atos Unify.

El que s'havia programat aquesta matinada era una actualització rutinària com les que es fan periòdicament. Segons ha explicat Adif en un comunicat, és aleshores quan s'han detectat "danys" en tots els ordinadors que controlen les comunicacions:

"Segons les primeres anàlisis, la incidència s'ha registrat aquesta passada matinada durant el procés d'actualització dels sistemes informàtics del CTC, que es realitzen periòdicament".

"Durant aquestes operacions, s'han detectat danys als sistemes informàtics que controlen les comunicacions, tant als principals com als redundants."

La necessitat de reiniciar tot el sistema i fer-ne una recuperació manual de matinada ha impedit posar-lo en marxa a primera hora, el què ha provocat l'aturada per motius de seguretat que ha deixat congelada tota la circulació.

Pantalles del Control de Trànsit Centralitzat d'Adif a l'estació de França, el juliol del 2017 a Barcelona

Això ha impedit que des del CTC poguessin comunicar-se amb els conductors dels trens, i ha fet que, per raons de seguretat, se suspengués la circulació en tota la xarxa, i ha obligat els tècnics d'Adif a tornar a configurar els programes informàtics.

Segons l'empresa estatal que gestiona les infraestructures ferroviàries, s'ha obert una investigació per aclarir les causes de la fallada dels discos durs que han comportat la caiguda del sistema i ha afectat desenes de milers de passatgers.

Avaria similar el 2015 i canvi de sistema

El sistema actual de control del CTC data del 2017, després que, dos anys abans, el 21 de maig del 2015, hi hagués hagut una altra avaria que va impedir el funcionament de l'anterior durant unes dues hores.

Llavors també es va haver de suspendre tota la circulació de trens de Renfe a Catalunya perquè van fallar el sistema principal i un d'emergència, cosa que va impedir que funcionessin els semàfors i els canvis de via.

Després de treballar-hi durant 2 hores, van aconseguir fer funcionar un segon sistema d'emergència, previst per si fallaven els dos anteriors.

La reacció d'Adif i del Ministeri de Foment va ser responsabilitzar l'empresa que havia subministrat el sistema, que el mes anterior ja havia fallat, i una setmana després ja li havien rescindit el contracte i s'havia licitat una nova contractació.

Llavors es va dir que el nou sistema costaria uns 10 milions d'euros, però 2 anys després, quan va entrar en funcionament el nou, es va valorar en tres milions menys.

El Control de Trànsit Centralitzat d'Adif a l'estació de França, el juliol del 2017 a Barcelona

Incidència prèvia el 2010 al CTC

El 12 d'octubre del 2010 ja hi havia hagut una incidència similar quan l'avaria en un transformador va deixar el CTC sense electricitat durant una hora i mitja en plena hora punta.

De tota manera, era un dia festiu i, malgrat que també es va haver d'interrompre tota la circulació de trens de Renfe, no va tenir una afectació tan destacada, i es va poder arreglar quan es va aconseguir improvisar una connexió elèctrica alternativa.

 

ARXIVAT A:
MobilitatRenfeRodalies
Anar al contingut