Imatges d'arxiu d'un avió d'Air France a l'aeroport de Niça (Reuters / Eric Gaillard)

Què implica realment que França veti els vols interns si hi ha menys de 2,5 hores en tren

La Unió d'Aeroports Francesos diu que la mesura que ha entrat en vigor aquest dimarts no tindrà cap impacte real en la reducció d'emissions contaminants, perquè ja no hi ha oferta de vols d'aquest tipus al país

Virgínia Arqué NuenoActualitzat

Aquest dimarts ha entrat en vigor a França la llei que prohibeix vols interiors per a trajectes pels quals hi ha una alternativa en tren de menys de dues hores i mitja.

La mesura va ser aprovada per decret fa dos anys per lluitar contra la crisi climàtica i reduir emissions contaminants, però s'havia hagut d'ajornar pels recursos presentats pels aeroports francesos i europeus i per alguns retocs introduïts a última hora.

El decret s'aplica per un període de tres anys, passat el qual s'haurà de revisar.

La Unió d'Aeroports Francesos (UAF) creu que aquesta prohibició no tindrà un impacte directe en la supressió de cap línia aèria, pel gran nombre d'excepcions que contempla i perquè algunes companyies, com Air France, ja havien eliminat els vols d'aquestes característiques.

Segons ha explicat Nicolas Paulissen, delegat general de la UAF, les tres úniques línies directament afectades per aquesta llei es van eliminar amb la crisi de la covid, a principis del 2020, i no es van recuperar en aixecar-se les restriccions per la pandèmia, després de rebre una ajuda financera del govern. Aquestes connexions són les que explotava la companyia Air France entre l'aeroport de París-Orly i les ciutats de Bordeus, Lió i Nantes. La primera, Orly-Bordeus, va traslladar 566.000 passatgers el 2019, l'últim any en què fa funcionar amb normalitat.

Pel que fa a les línies que surten d'Orly cap a Niça, Tolosa o Marsella, no queden afectades per la mesura perquè les alternatives en tren superen les tres hores de viatge.

En canvi, Air France pot continuar fent vols directes des de l'aeroport de Charles de Gaulle, també a París, als destins interiors vetats, en casos de connexions amb línies europees i intercontinentals, i també perquè el decret fixa que l'alternativa de dues i mitja en ferrocarril ha de ser a l'estació de tren de Charles de Gaulle, i no a la ciutat de París. A més, estableix que l'alternativa amb tren a Charles de Gaulle ha de ser amb "freqüències suficients i horaris adequats" i han de permetre que el passatger estigui com a mínim 8 hores en la ciutat de destí.

Paulissen ha destacat que si la llei hagués posat el límit del trajecte alternatiu en tren en les 4 o 6 hores, en comptes de fixar-lo en dues i mitja, sí que hauria amenaçat línies interiors d'Air France que surten de l'aeroport Charles de Gaulle i connecten amb vols internacionals. En aquest cas, afegeix, tampoc creu que s'hagués evitat "ni un gram d'emissions de CO²" perquè els viatgers que volguessin anar de Marsella a Nova York, per exemple, en comptes de fer escala a París l'haurien fet a Londres.

El president francès, Emmanuel Macron, s'ha mostrat orgullós, en una piulada a Twitter, de poder acomplir aquest compromís i que França sigui el primer país a fer efectiva una mesura d'aquest tipus:


La UE va validar la mesura

La UAF va recórrer la prohibició del govern francès davant la Comissió Europea, que no li va donar la raó i va validar la mesura, i també davant del Consell d'Estat francès. Tem que s'hagi obert "la capsa de Pandora" i que en el futur s'apliquin prohibicions similars en línies europees que sí que tenen una alternativa en tren, com el corredor París-Barcelona, i creu que la solució seria la descarbonització de l'aviació.

La mesura ha generat molt debat al país des que es va proposar i és una de les 149 propostes aprovades per la Convenció Ciutadana pel Clima el juny del 2020. Algunes regions van argumentar que quedarien aïllades, mentre que altres sectors, com les entitats ambientalistes, la troben massa lleu perquè deixa fora bona part de les emissions generades per l'aviació a França.

I també ha provocat episodis polèmics, com quan l'entrenador del París Saint-Germain i el jugador Kylian Mbappé van riure's de la possibilitat de fer la majoria de desplaçaments de la Lliga en tren, cosa que ara hauran de fer tant sí com no.


Feta la llei, feta la trampa

Si es busquen vols entre les rutes que han estat vetades, sí que es poden trobar connexions aèries operades per diverses companyies. Per una banda, perquè Air France pot operar vols directes entre l'aeroport Charles de Gaulle de París i les ciutats de Bordeus, Lió o Nantes, per exemple, però també perquè moltes companyies fan els trajectes no directes, sinó fent escala a altres ciutats.

En alguns casos, el viatge és molt més llarg que en tren i no és més barat perquè compensi l'escala, però l'oferta de vols hi és.

Les associacions de consumidors franceses han reclamat al govern mesures per garantir que l'empresa que gestiona els ferrocarrils francesos, l'SNCF, no aprofiti la situació per inflar els preus ni degradar la qualitat del servei.

 

 

ARXIVAT A:
FrançaCrisi climàticaMobilitat
Anar al contingut