Què passa amb la moto elèctrica? Els dubtes dels compradors desinflen el mercat

La caiguda de vendes de motos elèctriques posa en problemes els nous fabricants
Toni Canyís Actualitzat
TEMA:
Automoció

Les expectatives obertes en el mercat de les motos elèctriques havien animat els últims anys al sorgiment de nous fabricants, alguns dels quals recuperaven marques històriques del motociclisme a Catalunya. Hi havia l'esperança en una resurrecció del sector gràcies a la tempesta que havia de desencadenar la irrupció de la mobilitat elèctrica. Però en l'últim any aquestes expectatives han naufragat i amb elles molts d'aquests projectes.

Pursang, amb una moto elèctrica inspirada amb l'icònic model de Bultaco, va en camí cap a la liquidació i Ray Motocycles està en suspensió de pagaments i busca qui en compri les instal·lacions.

Mentrestant, altres com Torrot intenten sobreviure al temporal. Al "Valor afegit" hem pogut parlar amb el principal fabricant de motos elèctriques que hi ha actualment a Catalunya, Silence, que compta amb el suport financer del gegant de les energies renovables Acciona, i amb una empresa històrica del sector com és Rieju, que també vol donar passos en el mercat elèctric tot i saber que el cor del seu negoci continuarà sent les motos i ciclomotors de combustió.

A més, hem anat a trobar dos concessionaris multimarca que s'han volgut especialitzar en motos elèctriques i que estan capejant la tempesta diversificant-se cap a models també de gasolina o ampliant molt el ventall de marques i models elèctrics disponibles.

En el que coincideixen tots és que per sortir de l'actual situació i animar les vendes els cal un canvi en l'actual sistema d'ajudes del Moves III. Que els clients puguin veure-les reflectides en el moment de compra i no haver-se d'esperar més d'un any a rebre-les, com passa ara.


Llogar la bateria per abaratir el preu de compra

El Joan Carles Albadalejo arriba amb la seva moto elèctrica a l'intercanviador de bateries. Porta la bateria descarregada i a través d'una aplicació en reserva una de plena. És un psicòleg que té la consulta al centre de Barcelona i, des de començaments d'any, té una moto elèctrica Silence per desplaçar-se per la ciutat.

"Les prestacions que tens, més que de sobres, i sobretot la comoditat de que no has de dependre de la bateria, d'haver de carregar-la que si a casa, que si al pàrquing..."

Albadalejo explica com funciona: "Simplement has de reservar bateria, tens vint minuts per arribar, l'agafes, la treus i la canvies per una acabada de carregar".

Pepe Martí i és del responsable de les Battery Station de Silence: "Al ser la bateria extraïble, el que ens permet és oferir la bateria en la modalitat de subscripció, de manera que per una quota mensual, tens accés a tenir la bateria en lloguer i, a la vegada, et permet accedir a aquesta xarxa d'estacions d'intercanvi".

Això genera a l'usuari tres avantatges principals, segons Martí:

- "Una és la reducció del preu d'un 30 o 40% depenent del model".

- La segona seria l'obsolescència tecnològica: "Si la bateria no és propietat de l'usuari sinó que és una "caixa negra" que s'encarrega una empresa de llogar-te i que sempre tindrà la tecnologia més avançada, doncs és una barrera més que estàs trencant amb l'usuari".

- I la tercera: "I no menys important, és que nosaltres diem que el nostre intercanvi de bateria és la recàrrega més ràpida que hi ha al mercat, fins i tot és més ràpida que anar a repostar benzina a una benzinera. La pots fer, realment, en 30 segons".

Les bateries de Silence es poden recollir en punts habilitats (3Cat)

Un fabricant amb un sòlid inversor al darrere

Silence és una marca nascuda aquí el 2016 i actualment propietat d'Acciona, que s'ha implicat en la reindustrialització de les antigues instal·lacions de Nissan a la Zona Franca. Marc Camarasa és el director de negoci de l'empresa: "Ens agrada pensar que es pot fer indústria a Europa. Aquí a Silence dissenyem, pensem, produïm i comercialitzem els vehicles fets a Barcelona. I, a més, creiem que té un valor i que els clients i els usuaris ho acaben valorant, això".

En un mercat molt difícil com és el de les motocicletes elèctriques, han aconseguit ser per cinquè any consecutiu líders de vendes a Catalunya i a Espanya, però també a Europa. Assegura que seguiran impulsant aquest creixement, però admet que és més lent del que esperaven.

"Estem orgullosos de ser-ho, però ens agradaria ser-ho en un mercat que creix amb un ritme més elevat. Per desgràcia, això està sent més lent del que ens agradaria"

Ara, la nova aposta de la marca és un microcotxe elèctric pensat per a la ciutat, amb una autonomia de 150 quilòmetres i que funciona amb dues bateries com les de les motos.

Una empresa familiar amb 80 anys d'història

Al petit museu que la marca de motos Rieju té a la seva factoria, a Figueres, hi ha una bicicleta ben especial, amb un petit motor acoblat a la roda del darrere i un dipòsit pel carburant. De fet, és la primera motocicleta que van fabricar, el 1942, Lluís Riera i Jaume Juanola amb la marca Rieju.

A l'empresa encara conserven els plànols d'alguns dels vehicles que han fabricat en aquests 80 anys, com l'Scooter Isard o la 125 Sport, dos models dels anys 50 tan innovadors en el disseny com ruïnosos a nivell comercial. O els d'un dels seus grans èxits, la Rieju Marathon, una moto de muntanya de finals dels 70 que ha marcat la trajectòria i el tradicional color verd de l'empresa.

David Martínez és el director de vendes internacional: "Sempre hem operat amb capital familiar i estem molt orgullosos d'aquesta circumstància que, certament, és única al sector de la moto. Totes les marques de motos d'arreu, i sobretot les europees, han patit moment de dificultat en què han vingut bancs, han vingut fons d'inversió a rescatar-los.

"Rieju, amb el seu petit nínxol de mercat, s'ha mantingut sempre estable i fins el dia d'avui en mans de la família fundadora"


Motos de muntanya respectuoses amb el medi

Actualment, el seu producte estrella són els ciclomotors de 50 centímetres cúbics que poden conduir els nois de 15 anys. Però també acaben de llançar-ne un altre de propulsió elèctrica, fidel a la tradició de la marca i amb tota una sèrie d'avantatges. "És molt més senzill endollar-la a casa que anar passant per la gasolinera, no té canvis d'oli, no té canvis de filtre..." assegura August Castellà, director de l'oficina tècnica de Rieju.

La fàbrica de Rieju, amb les motos de muntanya elèctriques (3Cat)

"L'altra avantatge que té és que els motors elèctrics tenen molt d'aparell i amb la mateixa potència tens una moto que accelera molt més i que et dona la sensació que portes una moto més gran que la que és. I això fa que sigui molt i molt divertida de portar", afirma.

I David Martínez hi afegeix la visió mediambiental: "Oferir un vehicle que, a la muntanya, sigui sostenible. Que a la muntanya sigui amigable. Que tu no sentis un motor d'una moto quan siguis a la muntanya, sinó que qui estigui anant en moto i estigui practicant el seu esport, l'estigui fent d'una manera que no molesti a ningú ni tingui cap emissió de cap mena de contaminació".


Amb els peus ben posats sobre els motors de combustió

Amb tot, no creuen que la tecnologia elèctrica acabi substituint la de gasolina en el món de la motocicleta, almenys de moment.

August Castell creu que els vehicles elèctrics aniran guanyant i volum, però afegeix: "la quota que tenim ara mateix de combustió creiem que es mantindrà i que senzillament aniran coexistint els dos models".

David Martínez també augura un futur amb "una coexistència de tecnologies".

"No visualitzem un futur que només sigui elèctric. Nosaltres pensem que el futur de la mobilitat en el sector de la moto --segurament també en el del cotxe--, serà una combinació de tecnologies".

"En funció de l'entorn on tu funcionis, tindràs una alternativa elèctrica que serà perfectament vàlida i en funció també de la utilització una alternativa de combustió, segurament amb els combustibles d'origen sintètic que s'estan treballant i estan evolucionant cada vegada més", explica Martínez.


Sobreviure en un mercat que es contrau

La Quadis Moto Store de Barcelona es una botiga que es va obrir a començaments del 2022 per vendre només motos elèctriques. El 2022, el mercat d'aquests vehicles es va disparar, però l'any passat va tenir una forta caiguda i, des de fa mig any, aquest concessionari multimarca ha hagut d'incorporar també motos tradicionals de combustió per poder mantenir el negoci.

Responsabilitzen, en part, l'administració de la caiguda de vendes d'elèctriques. "Tenim un problema amb el tema dels ajuts, que estan trigant més de l'esperat. Però encara així, la gent segueix apostant pel vehicle elèctric", afirma Jordi Barceló, director comercial del concessionari.

"En aquest moment, la veritat és que el mercat no està en el seu millor moment"

Tenen al catàleg una cinquantena de models elèctrics adaptats a totes les necessitats dels clients. I, per convèncer els possibles compradors, expliquen que l'estalvi durant la vida de la moto compensa de sobres el preu de compra. "Sí que és veritat que, en comparació amb una moto de combustió, no totes però la majoria tenen un preu elevat a la compra. Però així com van passant els quilòmetres, tant en combustible com en manteniment, t'estalvies dotze vegades més amb una moto elèctrica que en una de combustió", assegura.

Concessionaris i fabricants reconeixen que el mercat de la moto elèctrica no és el que s'esperaven (iStock/Kinwun)

Tot i la caiguda del mercat, E-Letamendi, un altre concessionari de Barcelona, continua venent només motos elèctriques. Van néixer el 2020 com una extensió de l'activitat tradicional de venda de cotxes que tenen just al costat.

Esteban Tomás n'és el director general: "Les matriculacions, són les que són. És un mercat molt nínxol, que s'ha reduït molt, i s'ha d'anar poquet a poquet amb una estructura petita".

De fet, aquest any, del gener al maig, les vendes de motocicletes elèctriques han tornat a caure un altre 26% i les de ciclomotors un 58%.


Molta competència en preus i tecnologia

Aquests venedors també fan el seu diagnòstic de les dificultats que estan tenint els fabricants de motos elèctriques catalans. Un dels problemes és el preu. Segons Barceló, "fabricar a Europa, especialment fabricar a Catalunya, d'una manera o una altra es trasllada a un preu més elevat. No costa el mateix fabricar aquí que fabricar a l'Àsia".

Però també estan pagant haver acabat d'arribar al mercat. Haver de treure models des de zero en un sector que està canviant molt ràpidament a nivell tecnològic. "Tens un temps de desenvolupament i després, amb el temps, pots trobar-te que a l'hora de portar-ho al mercat ja vas tard perquè resulta que hi ha uns altres que ja t'estan passant", assegura Joan Garcia, el responsable comercial d'E-Letamendi.

Per ajudar a superar-ho, uns i altres creuen que caldria que el compradors rebessin les ajudes directament en el moment de la compra i no al cap de més d'un any, com passa ara.

Malgrat tot plegat, són optimistes. Per a Joan Garcia: "Si ho acompanyem amb ajudes, com està havent-hi actualment però ajudes directes, jo crec que això farà que la gent torni a creure en que l'elèctric és una bona opció de compra".

 

ARXIVAT A:
Automoció Mobilitat
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut