
Què se sap fins ara de l'accident entre un helicòpter i un avió a Washington
El xoc entre un avió comercial i un helicòpter militar ha deixat 67 víctimes mortals i les autoritats descarten trobar supervivents
Commoció als Estats Units per un accident aeri a Washington, aquest dijous a la matinada, que ha deixat 67 víctimes mortals. Segons les autoritats, no hi ha supervivents.
Un avió comercial que estava a punt d'aterrar a l'aeroport Ronald Reagan de la capital ha xocat contra un helicòpter militar.
És un dels accidents aeris més important als Estats Units de les últimes dècades.
Aquest dijous a última hora s'ha anunciat que s'han trobat les caixes negres de l'avió, que poden ser claus per aclarir els fets.
Això és tot el que se'n sap fins ara:
Quins aparells hi ha implicats?
El xoc ha estat entre un avió comercial Bombardier CRJ700 d'American Eagle, la filial regional d'American Airlines, i un helicòpter militar Black Hawk, un model molt habitual en les forces aèries nord-americanes.

El vol 5342 d'American Eagle feia la ruta entre Wichita (Kansas) i Washington. L'helicòpter militar estava fent un entrenament militar.
On han xocat?
L'avió comercial s'estava apropant a la pista 33 de l'aeroport Ronald Reagan (DCA) quan, a 100 metres d'altitud, ha xocat amb l'helicòpter militar, damunt del riu Potomac.
En el moment de la topada, la temperatura de l'aigua del riu era de quatre graus centígrads i encara hi havia plaques de gel en algunes zones, cosa que ha complicat la recerca de cadàvers.
El fuselatge de l'avió s'ha partit en tres parts que s'han pogut localitzar en aigües poc profundes.
Aquest és el moment de l'impacte:
Perquè no s'ha pogut evitar?
"Alguna cosa ha sortit malament", ha admès el secretari de Transport, Sean Duffy, que ha assegurat que l'accident "era evitable". La investigació continua oberta.
Segons Duffy, l'avió estava fent una aproximació a l'aeroport per aterrar i és normal que en aquesta zona helicòpters militars comparteixin espai aeri amb avions civils.
Quan ha passat l'accident, les condicions meteorològiques a Washington eren òptimes, amb el cel clar i sense vents forts.

Segons àudios que s'han fet públics, des de la torre de control s'ha avisat l'helicòpter que tenia l'avió a prop i se li ha demanat que n'estigués pendent.
Hores després del sinistre, un informe preliminar citat pel diari The New York Times ha assegurat que, en el moment del xoc, a la torre de control hi faltaven controladors.
El document assenyala que el controlador que s'ocupava dels helicòpters era el mateix que donava instruccions per a l'aterratge i enlairament dels avions, dues funcions que normalment s'assignen a dos operadors diferents.

El president dels Estats Units, Donald Trump, ha culpat en roda de premsa les polítiques de diversitat dels seus predecessors, els presidents demòcrates Barack Obama i Joe Biden, de rebaixar els criteris a l'hora de contractar controladors aeris.
Sense aportar cap prova de les seves afirmacions, i mentre les investigacions sobre l'accident estaven tot just en la seva fase inicial, Trump ha polititzat l'accident amb un dels seus cavalls de batalla, al costat de la immigració, des del dia que va jurar el càrrec per segona vegada: les polítiques de diversitat, igualtat i inclusió, conegudes en anglès amb les sigles DEI (diversity, equity and inclusion).
Les paraules del president han estat contestades tant des de l'oposició demòcrata com des de les mateixes files republicanes.
"Voldria recomanar a la gent, especialment als meus amics conservadors en el meu costat del passadís, que deixem d'assenyalar amb el dit", ha declarat a la CNN Tim Burchett, diputat republicà per l'estat de Tenesse a la Cambra de Representants.
També ha assenyalat el pilot de l'helicòpter i ha qüestionat la trajectòria de l'aeronau pel fet de trobar-se a la mateixa altitud que l'avió. Segons Trump, hauria pogut fer "un milió de maniobres diferents" per evitar el xoc.
Quanta gent viatjava als aparells accidentats?
A l'avió comercial hi anaven 60 passatgers i 4 tripulants. A l'helicòpter hi havia 3 soldats.
Els serveis d'emergències descarten que hi hagi supervivents.
Ja han recuperat desenes de cossos de les aigües gèlides del riu Potomac i encara es busquen 14 desapareguts.
Qui viatjava a l'avió?
Entre les víctimes de l'accident hi ha 14 atletes de patinatge artístic, entrenadors i familiars. Tornaven del campionat de patinatge artístic dels Estats Units, que s'havia fet entre el 20 i el 26 de gener a Wichita (Kansas).

El Club de Patinatge de Boston ha confirmat que sis víctimes eren d'aquesta entitat, entre elles els campions russos Yevgenia Shishkova i Vadim Naumov. El seu fill, Maxim Naumov, també viatjava a l'avió.

És la segona tragèdia aèria que sacseja aquest club de patinatge. El 1961 diversos membres, entre atletes, entrenadors i familiars, van morir en un accident aeri a prop de Brussel·les quan anaven a un campionat del món a Praga.
Què diuen les caixes negres?
Les autoritats americanes han recuperat aquest dijous les caixes negres de l'avió accidentat i busquen encara la gravadora de l'helicòpter.

En concret, els laboratoris de la Junta Nacional de Seguretat en el Transport (NTSB) ja tenen la gravadora de veu de la cabina i la gravadora de dades de vol de l'avió, que seran avaluades.
L'anàlisi d'aquestes gravadores ha de permetre trobar la causa de la col·lisió segons els investigadors.
Hi ha hagut altres accidents al mateix lloc?
El 13 de gener del 1982 un avió que sortia del mateix aeroport es va precipitar contra terra poc després d'enlairar-se, es va estavellar contra un pont i va caure al riu Potomac.
Segons les investigacions posteriors, entre les causes més probables de la tragèdia hi havia un error del pilot per haver-se enlairat en condicions meteorològiques adverses i per la deficient descongelació de les ales de l'avió.
A bord hi viatjaven 74 passatgers i 5 membres de la tripulació. Van morir 70 passatgers, 4 tripulants, i també 4 persones més que anaven en cotxes que van ser aixafats per restes de l'avió.
El pitjor accident aeri en anys als EUA
Feia 16 anys que no hi havia una tragèdia aèria als Estats Units.
L'últim accident va ser el febrer del 2009, quan un avió de Continental Airlines es va estavellar contra una casa a prop de Buffalo (Nova York). Hi van morir 50 persones.
Des del 1990, l'accident més mortífer va ser el 2001, quan un Airbus-300 d'American Airlines es va estavellar al barri residencial de Rockaway de Nova York. Van morir les 255 persones que anaven a bord de l'aparell.
- ARXIVAT A:
- Estats Units