Què són els Sonny Angel, els addictius querubins de plàstic de la generació Z
Aiats Agustí
Periodista del portal 324.cat
- TEMA:
- TikTok
La jovenalla, sobretot les noies, està obsessionada amb els Sonny Angel, figuretes de plàstic d'angelets en miniatura amb les seves petites ales, careta angelical i un barret distintiu.
N'hi ha centenars de diferents: el de la maduixa, el del meló, el del gatet, el del tauró, la floreta, etc. I els fan servir per decorar el mòbil o la pantalla del portàtil, penjar-los de la motxilla o simplement es col·leccionen. Aquestes figuretes venen en paquets que no mostren l'interior i el ritual d'obrir-los i descobrir la sorpresa és una addicció per als aficionats.
@laiapaf Unboxing del Sonny Angel New York gràcies a la @Garni ???? Ben xulo el que ha sortit #estiktokat #català #pertu #catalunya #sonnyangel #sonnyangelunboxing #unboxing #blindbox ? TY FOR USING MY SOUND - ???? ? ¿ ? ` ? ????????????
Rosalía, Victoria Beckham o Bella Hadid són algunes de les famoses que han compartit fotos a les xarxes en què se les pot veure amb aquestes petites figures adornant els seus mòbils. Però, per què aquesta febre sobtada per uns petits querubins? Si bé fa un parell d'anys que la bogeria va començar als Estats Units, ara fa un any que els angelets volten per casa nostra. Però en les darreres setmanes la tendència ha esclatat.
Sonny Angel és una marca japonesa que existeix des del 2005, quan la dissenyadora de joguines Toru Soeya va idear aquests angelets. Aquest és el clar exemple d'una marca que ha sabut aprofitar la nostàlgia Y2K i adaptar-se per triomfar de nou, ara, reconvertit en -gairebé- un article de luxe.
Fa temps una figureta costava cinc euros, però ara ja costa el doble, com a mínim. I en la revenda de peces "rares" de segona mà els preus es disparen. L'èxit ha estat tal que molts detallistes que els dispensaven ja han esgotat les existències, també en línia.
El bingo de la generació Z
Part de l'èxit d'aquestes figuretes és que quan vas a la botiga a comprar-les, no pots escollir el model que vols, perquè van en paquets individuals opacs. S'adquireixen de col·leccions concretes -fruites, animalons, etc.- però és un misteri el contingut de cada sobret.
El factor sorpresa és clau, la curiositat per saber quin tocarà genera furor entre els fans. TikTok en va ple, de vídeos de gent obrint paquetets i alegrant-se o decebent-se pel Sonny Angel que els ha tocat. L'etiqueta compta amb centenars de milions de visualitzacions.
@laiapaf Algun dia tindre sort amb els unboxing de Sonny Angel ? #estiktokat #català #catalunya #sonnyangel #sonnyangelunboxing #pertu #sonnyangelblindbox ? original sound - Laia
La comunicadora cultural i presentadora del pòdcast Ràdio Noia, Mar Vallverdú, afirma que hi ha tres factors que expliquen la popularitat d'aquests querubins de plàstic: "El primer és que ens trobem en un moment en què els clauers, accessoris petits, petits col·leccionables i penjolls estan molt de moda".
El segon és el factor que aquests angelets venen en un format de "mistery boxes", el misteri dins d'una caixa que té una indústria al darrere que mou gairebé 14.000 milions de dòlars anualment. I el darrer factor és la rapidesa de TikTok, que fa que ens arribin les tendències de manera molt ràpida. "Si bé el 2016 els Sonny Angel eren una tendència de nínxol, ara TikTok fa que una moda molt petita esdevingui global en poc de temps", afegeix.
"Els 'mistery boxes' són tan populars i ens generen tanta adrenalina que causen addicció, en volem més perquè és pura ludopatia, és pur joc, perquè el factor atzar, sorpresa, felicitat o decepció, els Sonny Angel són el bingo de la generació Z. A vegades guanyes, a vegades perds, és una gratificació instantània que, de la mateixa manera que arriba de manera molt potent, també s'evapora i, quan això passa, l'instint o l'addicció fa que en vulguis més", explica.
Tot per tenir petits pics d'adrenalina que s'evaporen molt ràpidament i que es persegueixen. És la versió "cute" de l'addicció al joc, "una nena de 16 anys no anirà al bingo, però sí que es pot tornar addicte a obrir un paquet d'un Sonny Angel cada divendres amb les amigues o quan sigui que en pots aconseguir un", afirma.
A més, segons Vallverdú, que tinguin aquest preu els fa mitjanament accessibles, com un "premi" que no té un cost desorbitat i justificable. "El que em preocupa és que en surtin còpies. És preocupant, perquè aquests són molt més barats i ja són a tots els basars", afegeix.
Òbviament, totes les generacions han tingut aficions similars, des dels cromos col·leccionables a altres figuretes o regals que venen dins d'un ou de xocolata, la diferència en aquest cas és la rapidesa de creixement de la tendència i la perspectiva global del tema.
Un altre aspecte que preocupa a Vallverdú és que, de la mateixa manera que aquesta tendència ha arribat i explotat com un coet, probablement morirà, i "què en farem de tot això?". Hi ha vídeos a TikTok de gent comprant-ne en massa i tots aquests plàstics que generen queden com una conseqüència més del consumisme extrem.
- ARXIVAT A:
- TikTok Estils de vida