Què són les turbulències, el fenomen que ha acabat amb un mort i diversos ferits en un vol
- TEMA:
- Mobilitat
Què és una turbulència? La pregunta és obligada després que aquest fenomen hagi provocat un mort i una trentena de ferits en un vol de Londres a Singapur.
La situació ha estat caòtica a l'avió: durant més d'un minut ha experimentat una acceleració sobtada de la velocitat vertical, cosa que ha fet que molts passatgers --que segurament no duien el cinturó-- hagin xocat de cap contra el sostre.
"De sobte, l'avió ha començat a inclinar-se cap amunt i a tremolar, i tot d'una ha caigut abruptament; tothom qui estava assegut i sense cinturó ha sortit immediatament disparat cap al sostre", ha explicat a l'agència Reuters Dzafran Azmir, un jove de 28 anys que anava a l'aparell.
Per entendre què ha passat, cal tenir en compte que les turbulències són remolins que es formen dins del flux general d'aire, ja sigui per factors com el vent, una tempesta o que les muntanyes empenyin un corrent i remoguin l'aire.
Això no significa que l'avió es desplomi ni experimenti canvis rellevants en el nivell de vol, però sí que el pot fer moure uns metres amunt o avall i provocar un sotrac en l'aparell.
"Un cotxe pot baixar el que aguanti la suspensió, mentre que un avió pot baixar uns quants metres", explica Èric Besora, que és capità d'Airbus A320 i explica el seu dia a dia aeri a través de les xarxes socials.
En el cas de l'aparell de Singapore Airlines, detalla Besora al 324.cat, la variació que ha patit ha estat tan forta que "ha pujat una mica de l'altura que tenia assignada", encara que en la gran majoria de casos una turbulència no va més enllà de provocar molèsties als passatgers:
"La majoria de cops l'avió ni ho nota, ho vivim més nosaltres que estem dins. Són petits sotracs, com quan vas amb cotxe per la carretera. El 99,9% són normals, incòmodes, però sense que pugui passar res."
I en cas que hi hagi perill, explica Besora, és sobretot per als passatgers, i no pas per a l'estabilitat de l'aparell:
"La gent té tendència a treure's el cinturó de seguretat quan viatgem en creuer, però la recomanació és posar-se'l quan estàs assegut. Si no, en una turbulència en què baixi l'aparell pots sortir disparat i tocar amb el cap al sostre."
Es poden evitar?
Les turbulències apareixen en el pla de ruta que reben els pilots, però moltes vegades es tracta d'indicacions genèriques sobre la intensitat i el lloc: àrees de centenars de quilòmetres de llarg i milers de metres d'altitud en què es pot produir aquest fenomen.
També s'intercanvia informació entre els pilots i els controladors aeris, encara que dos aparells poden passar per la mateixa zona amb pocs minuts de diferència i viure situacions molt diferents.
En qualsevol cas, la informació serveix perquè el capità estigui previngut i també pugui intentar esquivar la zona demanant que els controladors li permetin passar per un altre nivell.
Es perd el control de l'aparell?
Si no hi ha cap nivell sense turbulències, cal que els pilots travessin la zona aplicant els procediments específics per a aquestes ocasions, en què es produeixen canvis força ràpids en la velocitat i la velocitat vertical d'ascens o descens, malgrat que mai es perd el nivell de vol.
Hi ha turbulències de diferents categories: lleugera, moderada, severa o extrema, i només en aquestes últimes es perd momentàniament el control de l'avió.
Pel que fa a l'aparell de Singapore Airlines, indica Besora, les dades apunten que els pilots de la nau haurien demanat permís per canviar ràpidament d'altura i intentar esquivar la zona que travessaven.
Això, i no la turbulència en si, explicaria el descens de milers de metres en pocs minuts que ha quedat registrat a les webs especialitzades.
Posteriorment, la situació a bord --amb desenes de ferits i una persona amb un atac de cor-- és la que hauria obligat a desviar el vol cap a un aeroport alternatiu, el Suvarnabhumi de Bangkok.
- ARXIVAT A:
- Mobilitat