Què suposa el bloqueig del mar Roig: preus més alts i retards
Òscar Armengol
Periodista de la secció d'Economia de TV3
- TEMA:
- Comerç
La guerra entre Israel i Hamas està afectant, de retruc, una de les principals artèries de l'economia mundials. Els rebels houthis del Iemen han iniciat una campanya d'atacs a vaixells de càrrega al mar Roig, en solidaritat amb Gaza, i les principals navilieres han decidit suspendre el trànsit pel canal de Suez.
I això pot tenir dues conseqüències a curt termini; preu del transport més alt, i retards en l'arribada mercaderies, perquè els vaixells han d'emprendre la ruta "antiga", la del Cap de Bona Esperança.
Com s'ha encarit el transport per mar?
Des de l'inici del conflicte, a principis d'octubre, el TEU -un contenidor petit, de 20 peus, l'equivalent a 6 metres de llarg-, s'ha anat encarint fins a acostar-se als 1.100 dòlars en l'índex de Shanghai, el de referència per al comerç amb la Xina. Això és un increment de més del 20% en pocs dies.
Ara bé, si obrim el focus, si tirem enrere 3 anys, veurem com el preu d'aquests últims mesos està en realitat sota mínims. Molt lluny del rècord que es va marcar durant la pandèmia.
La crisi logística que se'n va derivar va situar el preu a 5.000 dòlars per contenidor. En tot cas, ara estem en un escenari d'augment de costos i retards en el transport marítim, que s'acabarà traslladant a empreses i consumidors.
Quines navilieres estan afectades?
Divendres van ser la danesa Maersk, la segona naviliera del món, i la cinquena, l'alemanya Hapag-Lloyd, però de seguida s'hi van afegir la italosuïssa MSC, líder mundial, i la número 3, la francesa CMA-CGM, entre d'altres.
La suspensió del trànsit pel mar Roig i el canal de Suez per evitar atacs houthis es tradueix en algunes cancel·lacions, però sobretot en desviaments pel cap de Bona Esperança, una ruta que ja han pres de moment un centenar de vaixells i que allarga dotze dies el viatge entre la Xina i Europa.
Ho explica Albert Oñate, director de comptes clau de Bergé Logistics: "Desviar vaixells significa més dies de trànsit, més costos per a les navilieres, perquè també es consumeix més combustible. El problema més greu és que la situació encara es pot complicar més."
Com influirà en la campanya de Nadal?
Aquesta setmana encara han arribat al port de Barcelona portacontenidors que han pogut passar per Suez, aliens per ara a un augment de costos que es traslladarà a empreses i consumidors i, de retruc, a la inflació.
De moment, gegants com la sueca Ikea ja han anunciat que hi haurà retards i manca d'alguns productes. I altres companyies comencen fins i tot a buscar rutes alternatives per tren o avió. Tot i que "les cadenes de subministrament se'n ressentiran", segons explica Albert Oñate, de Bergé Logistics, els efectes no seran tan greus com ho haurien estat fa uns anys, per la transformació logística que va provocar la pandèmia.
"Les empreses europees han buscat proveïdors, no de quilòmetre zero, però sí més propers, deixant de banda altres proveïdors de la Xina i Àsia", assegura Emili Sanz, president de l'Associació de Transitaris de Barcelona.
Des del port de Barcelona asseguren que, de moment, no s'ha cancel·lat cap arribada, tot i que es constaten retards pel desviament de la ruta via el cap de Bona Esperança. De cara a la campanya de Nadal, fonts del sector navilier expliquen que les mercaderies ja han arribat fa dies, i que l'efecte sobre el consum es notarà si de cas en les pròximes setmanes.
Com afecta el preu del petroli?
La situació al mar Roig afecta també el transport de petroli, i companyies com BP ja han anunciat que suspenen el pas pel canal de Suez i opten per la ruta més llarga. El preu del barril, que la setmana passada havia arribat a caure fins als mínims dels últims mesos al voltant dels 73 dòlars, també s'ha encarit, fins als 78 dòlars.
- ARXIVAT A:
- Comerç