Què tens dret a reclamar en cas de cancel·lació o retard d'un vol?
Quan hi ha problemes als aeroports és important que el viatger pugui justificar que ha arribat amb prou temps per agafar l'avió
A l'estiu, com és habitual en els períodes de vacances, els aeroports tenen una gran afluència de passatgers. Però, què passa si sorgeix algun problema relacionat amb el teu vol o amb l'equipatge?
Amb l'assessorament de l'advocat Dan Miró, expert en dret aeronàutic entrevistat al Canal 324, mirem de resoldre els principals dubtes que ens poden sorgir en cas d'incidència. L'Agència Catalana del Consum també té les seves recomanacions en cas de veure's afectat per la vaga de la companyia de baix cost.
Què ha d'oferir una companyia si cancel·la un vol poc abans de sortir?
Ha d'oferir un vol alternatiu en menys d'una hora. En cas contrari, es generen compensacions i també ha de garantir la manutenció i l'allotjament fins que portin el viatger a destí. Una vaga del personal de l'aerolínia no és una causa de força major i, per tant, han de pagar compensacions, que canvien segons quina sigui la distància.
Què passa si cancel·len un vol amb dies d'antelació?
A Europa, la llei permet que una aerolínia cancel·li un vol amb més de catorze dies d'antelació sense cost. Només ha de tornar el preu del bitllet, però no ha de pagar cap compensació.
"Abans veiem aeroports saturats, amb gent que ja era allà i reclamava, però ara les companyies n'han après, han canviat el sistema i cancel·len amb temps", explica Miró. Que no es vegin cues no vol dir que no hi hagi abusos.
No hi ha cap opció si cancel·len més de 14 dies abans?
En el cas que s'hagi comprat el bitllet i algun altre servei a través d'una agència de viatges, cal reclamar a l'agència, perquè n'és la responsable. L'altra possibilitat és que s'hagi contractat una assegurança que ho inclogui.
Canvia si és un vol d'anada o de tornada?
S'apliquen les mateixes normes. Si no es té capacitat d'allotjament, la companyia n'ha d'oferir i és elecció del passatger si vol tornar a casa fins que surti el vol. Que sigui una sortida des del Prat no vol dir que es visqui a prop.
Què passa si perds una connexió?
Les companyies són les responsables de portar-te al destí que has comprat, i se n'han de fer càrrec en el cas que, per exemple, no es pugui agafar un vol perquè hi hagi un embús amb els filtres de seguretat fins a la porta d'embarcament.
Això no treu que l'aerolínia després reclami al Ministeri de l'Interior o a qui cregui convenient si la causa del problema és la falta de policies o de personal.
En cas de retard d'un vol, es pot reclamar?
A partir de les tres hores de retard, si no hi ha una causa de força major, es poden fer les mateixes reclamacions que en el cas de les cancel·lacions. Es generen automàticament compensacions, segons la jurisprudència del Tribunal de la Unió Europea, però cal acreditar-ho.
Quines proves pot aportar el viatger?
"És molt important tenir la prova perquè es tracta d'un sector que, per costum, ho nega tot", insisteix l'advocat Dan Miró, que dona consells com aquests: guardar el tiquet del pàrquing i el de la cafeteria, fer fotos amb el mòbil quan s'arriba a l'aeroport, al costat dels panells on apareixen els horaris dels vols, i fotos de les cues que es formen.
També és recomanable demanar un full de reclamacions al taulell d'Aena on es reculli l'hora de la incidència.
Com es pot saber la causa real del retard d'un vol?
Quan es reclama a una companyia, pot respondre només amb una carta genèrica, i en aquest cas el passatger sempre té dret a recórrer a l'Agència Estatal de Seguretat Aèria per acreditar amb documentació els detalls que afecten el vol, per recórrer després als tribunals.
Quin límit de temps hi ha per presentar una reclamació?
Per a qualsevol incidència, a més a més de reclamar a la companyia, es recomana de fer-ho també a Aena. Hi ha un termini de cinc anys per als vols de la Unió Europea. En els vols internacionals que surten de la Unió Europea el termini és de dos anys.