Qui té dret a la gratuïtat del túnel del Cadí? Queixes de residents obligats a pagar

Veïns de la Cerdanya, l'Alt Urgell o el Berguedà que treballen en altres comarques posen el crit al cel perquè se'ls ha denegat la gratuïtat del túnel

RedaccióActualitzat

El mes d'octubre farà 40 anys de la inauguració del túnel del Cadí, una infraestructura que va suposar un abans i un després per a comarques com la Cerdanya o el Berguedà. Tot i l'elevat volum de trànsit que concentra --cada dia hi passen 8.500 vehicles, de mitjana-- el preu s'ha mantingut com una queixa recurrent dels usuaris, que avui en dia han d'abonar gairebé 14 euros per trajecte.

D'entrada tothom havia de pagar per passar-hi, tot i que des del 2007 els veïns de la Cerdanya, l'Alt Urgell i el Berguedà poden demanar la gratuïtat del peatge.

Però feta la llei feta la trampa, i el fet que molts usuaris que es van empadronar a la seva segona residència per aconseguir la gratuïtat del túnel va dur les administracions a endurir les condicions per accedir-hi.

Requisits més exigents per evitar la picaresca

Des del 2011, ja no n'hi ha prou amb estar empadronat a la Cerdanya, l'Alt Urgell o el Berguedà i per obtenir la gratuïtat del túnel cal presentar més documents, com un certificat per demostrar on es té el metge de capçalera o un contracte laboral on consti que es treballa en una de les tres comarques.

Una usuària va denunciar que es demanaven massa dades personals i l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades ha exigit al Departament de Territori que simplifiqui el procediment. Però mentre es revisen els criteris, els requisits es mantenen i des dels Consells Comarcals encara s'han posat més exigents.

Un conductor paga la tarifa per creuar el túnel del Cadí
Els conductors que no disposen de gratuïtat han de pagar gairebé 14 euros per passar el túnel del Cadí (3Cat)

Perden la gratuïtat per treballar en una altra comarca

El requisit que obliga a treballar en una de les tres comarques és el que ha generat controvèrsia, perquè veïns de la zona que treballen en altres punts del país han perdut la gratuïtat que abans sí que se'ls concedia.

És el cas del Sergi Gomà, veí de la Seu d'Urgell, a l'Alt Urgell, i bomber de Barcelona: "Fins ara gaudia del descompte pel fet de tenir els nens escolaritzats [a la comarca]. Fa poc ha canviat, exigeixen que treballis a la comarca, cosa que no compleixo, i me l'han denegat".

L'Eduard Aylon, veí de Montellà, a la Cerdanya, és programador i teletreballa des de casa seva, però un dia a la setmana ha de baixar a Barcelona, a la seu de l'empresa. Tenia la gratuïtat del túnel, però ara que l'havia de renovar també l'hi han denegat:

"No he canviat de feina, no he canviat de casa, no he canviat res, però ara m'han dit que no m'ho donen. Els hi vaig preguntar per què m'ho havien donat i em van dir que havia sigut un error"

El govern insisteix que aquests descomptes es van instaurar per garantir la mobilitat local obligada i en cap cas per baixar, per exemple, a l'àrea metropolitana.

Des dels Consells Comarcals insisteixen que segueixen el decret del Govern i que, si abans potser eren més laxos, ara cal complir tots els requisits.

 

ARXIVAT A:
PeatgesTrànsit
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut