Una gasolinera a Alemanya, on el govern debat rebaixa el preu entre 30 i 40 cèntims per litre (Reuters/Thilo Schmuelgen)

Quines mesures prenen els països de la UE per rebaixar els preus dels combustibles

Itàlia i Bèlgica rebaixen impostos, França fa un descompte directe a les benzineres i Alemanya encara no ha concretat les mesures
Albert Closas Actualitzat
TEMA:
Transport de mercaderies

El govern espanyol està a l'espera de concretar els detalls sobre els ajuts de 500 milions d'euros al sector dels transports. L'executiu presidit per Pedro Sánchez té previst aprovar un decret llei que reculli la reducció del preu del gasoil durant el consell de ministres del 29 de març i que la mesura s'apliqui a partir de l'1 d'abril.

El sector del transport de mercaderies està molt afectat per la pujada de preus, que ha multiplicat les despeses i fa perillar la continuïtat de molts llocs de treball.

Els convocants demanen més concreció al govern espanyol i almenys tres patronals (Fenadismer, Fetransa i Feintra) ja s'han desmarcat de l'acord, per poc precís. Ja fa més d'una setmana que hi ha mobilitzacions i la situació ja genera alguns problemes de subministrament.

De fet, diverses associacions d'empreses de gran consum han emès un comunicat conjunt en el que qualifiquen l'aturada de "problema d'estat". Asseguren que s'està posant en risc" l'abastiment de productes i també el futur de "milers de negocis".

Mentrestant, en altres països europeus ja s'han decidit i han posat en marxa retallades en el preu dels carburants. I són rebaixes per a tots els conductors, no només per als transportistes.


Itàlia

Aquest mateix dimarts ha d'entrar en vigor a Itàlia el decret pel qual es va decidir, la setmana passada, rebaixar en 25 cèntims la part d'impostos amb què es grava cada litre de carburants.

De fet, com se sap, Itàlia és un dels països tradicionalment amb el preu més car dels carburants, perquè l'impost especial és molt alt. Si a aquesta rebaixa s'hi suma l'efecte de l'IVA, la reducció efectiva serà d'uns 30 cèntims.

Tot i que les protestes socials encara no són tan importants com les que s'han començat a veure a Espanya, el malestar neix des del mateix govern del primer ministre, Mario Draghi.

El ministre de Transició Ecològica, Roberto Cingolani, va qualificar l'increment de preus dels carburants com una "colossal estafa" de les distribuïdores.

I el mateix Mario Draghi va explicar divendres passat que l'estat compensarà la rebaixa dels preus (que durarà fins a finals d'abril) amb una taxa del 10% "sobre els extraordinaris beneficis que els productors estan obtenint gràcies a la pujada de les matèries primeres".


França

El govern francès ja ha fet pública la seva decisió de rebaixar tots els carburants en 15 cèntims el litre. La mesura, però, no serà efectiva fins d'aquí a 10 dies, l'1 d'abril. I serà vigent durant 4 mesos.

Afectarà tant empreses com particulars. La peculiaritat del sistema francès és que la rebaixa es farà com un descompte directe a les benzineres. El preu a l'assortidor serà el mateix, però, a l'hora de pagar, la benzinera farà el descompte, o bé en metàl·lic o amb la targeta de crèdit.

Serà l'estat qui, després, retornarà els diners a les distribuïdores. El govern del primer ministre Jean Castex calcula que aquesta mesura costarà uns 2.000 milions d'euros, i pretén que l'acabin assumint a mitges l'estat i les distribuïdores.

Fins ara les protestes socials no han estat gaire nombroses. Potser el sector més bel·ligerant havia estat el dels pescadors. I potser per això divendres passat es va anunciar un ajut addicional. Enlloc de 15, seran 35 cèntims els que se'ls rebaixaran per cada litre de carburant.

Bèlgica

La setmana passada el govern belga va aprovar la reducció en 17,5 cèntims per litre de l'impost especial sobre la benzina i el dièsel. La mesura estarà vigent, en principi, fins a mitjans de juny.

Es calcula que, amb l'efecte que la rebaixa tindrà sobre l IVA, omplir un dipòsit de 60 litres costarà uns 10 euros menys. Es calcula que aquestes rebaixes, juntament amb altres sobre els preus del gas o la llum, costaran uns 1.100 milions d'euros.

El govern diu que es pagaran gràcies a l'escreix de recaptació que s'està produint per l'alt preu del combustible i les matèries primeres.


Portugal

El govern portuguès ha optat per fer un seguiment ajustat de l'evolució dels preus dels carburants, i anar decidint cada setmana fins a quin punt rebaixa l'impost especial.

Per exemple, la setmana passada va rebaixar dos cèntims i mig l'impost sobre la benzina i un cèntim el del gasoil, que s'afegeixen a les xifres similars que ja estan vigents des del novembre passat.

Encara més significatiu és l'anomenat AutoVoucher, un bo pels particulars que permet reemborsar directament fins a 20 euros mensuals.


Alemanya

El govern de coalició entre SPD, Els Verds i el partit liberal FPD encara no ha concretat com es pot rebaixar el preu dels carburants.

S'ha parlat d'abaixar-los entre 30 i 40 cèntims el litre, però, per exemple, els socialistes defensen un bo per a les famílies, amb descomptes en funció de la seva renda.

El partit liberal, en canvi, prefereix fer una forta rebaixa dels impostos. Mentre no arriba una solució, la premsa alemanya ha explicat que hi ha camions que fan "turisme de carburants". Van a repostar a les benzineres de Bèlgica, on la rebaixa directa és de 17,5 cèntims per litre.

ARXIVAT A:
Transport de mercaderies
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut