Quins canvis preveu fer Educació el curs vinent als currículums de primària i secundària
- TEMA:
- Educació
L'esborrany dels nous currículums que ha enviat el Departament d'Educació per al curs que ve ja ha arribat a les direccions dels centres de primària i de secundària. L'esborrany referma el treball per competències i reforça l'avaluació continuada.
A Catalunya ja fa anys que s'avalua per competències, en què l'alumnat ha de ser capaç d'utilitzar coneixement i habilitats per resoldre situacions quotidianes. Ara la normativa vol donar-hi l'empenta definitiva. És un text preliminar, i els centres tenen temps fins al 18 de febrer per fer-hi aportacions.
Les famílies continuaran rebent els butlletins de qualificació cada trimestre. El que canviarà serà que els docents introduiran dins el sistema informàtic només les de final de cicle a primària (a 2n, 4t i 6è), i no les de cada curs com fins ara. Seguiran introduint les del final de cada curs a secundària.
Informes progressius i qualitatius
Les notes numèriques fa temps que han anat quedant arraconades, i ara també es proposa canviar la manera d'anomenar les qualificacions que rebran les famílies i els mateixos alumnes en els butlletins.
Dins la nova nomenclatura que proposa l'esborrany, el principal canvi és que desapareix el No assoliment (NA), que comportava una connotació més negativa. A partir d'ara es passa a dir En procés d'assoliment (EPA). Això sí, continua significant haver suspès.
La llista global de qualificacions són: Assoliment excel·lent (AE); Assoliment notable (AN); Assoliment satisfactori (AS) i En procés d'assoliment (EPA).
Els centres tenen autonomia en un 20% de l'horari
Els nous currículums donen més autonomia als centres en aspectes com l'organització horària. Per exemple, podran decidir com organitzen un 20% de l'horari setmanal.
A la pràctica, això significa que al voltant de 6 hores cada setmana es podrien dedicar a treballar projectes de manera transversal, o bé optar per centrar-se en una determinada àrea, segons decideixi cada centre.
Educació emocional i llengua catalana vehicular
Dins del contingut curricular, destaca l'educació emocional, que es reforça a secundària.
Pel que fa a la llengua catalana, l'esborrany recull que "és la llengua de comunicació i vehicular de referència", que "actua com a element de cohesió social". L'objectiu lingüístic parteix d'una "perspectiva plurilingüe i intercultural".
Tots aquests canvis es començarien a aplicar a partir del setembre als cursos imparells, és a dir a primer, tercer i cinquè de primària, a primer i tercer d'ESO. Els currículums es desplegaran segons marca la nova llei d'educació espanyola, la LOMLOE o "llei Celáa".
Repetir curs serà "excepcional"
La decisió que l'alumnat repeteixi curs serà excepcional, segons l'esborrany. Fins ara, ja es procurava que fos així. A més, els estudiants que en acabar l'etapa d'ESO no hagin assolit algunes de les competències podran obtenir la titulació si l'equip docent considera que no tindran impediments per continuar-se formant.
Pel que fa a les proves d'avaluació externa, que ara es fan en acabar 6è de primària i 4t d'ESO, es reestructuraran. S'hi afegiran dues proves més, a 4t de primària i a 2n d'ESO, que tindran un caire orientatiu i no afectaran l'expedient de l'alumnat.
- ARXIVAT A:
- Educació