Quins ingredients i quantes calories té cada vi? L'etiqueta ho ha de dir en un QR
- TEMA:
- Consum
Una nova normativa europea obliga les empreses a incloure les ampolles de vi, que hagin estat etiquetades des del 8 de desembre del 2023, el detall dels ingredients i les calories. És el Reglament (UE) 2021/2117 que modifica les normes d'etiquetatge dels vins i també dels escumosos, cerveses i altres begudes alcohòliques.
Es posa fi així a una anomalia, ja que la resta d'aliments ja n'estaven informant des de fa anys.
Com que l'espai de les etiquetes és reduït, el sector europeu del vi i les autoritats comunitàries han estat negociant i finalment, s'ha autoritzat els cellers a comunicar aquesta informació obligatòria mitjançant etiquetes electròniques, és a dir, amb codis QR. Per tant, els consumidors escanejant el QR poden enllaçar amb una web on es detalla tota la informació.
La normativa obliga a estar traduïda als 22 idiomes oficials de la Unió Europea, tot i que hi ha cellers que ho estan traduint a totes les llengües del món, també al català.
El sector vinícola ho veu de bon ull. Pel consumidor, assegura Ricard Romero, director de màrqueting de Vallformosa, "és una informació molt interessant. Ser transparent i detallar aquesta informació empodera els consumidors i ajuda a potenciar la cultura del vi, els escumosos o els caves", afegeix Romero, que creu que també per a ells "és molt positiu".
Una copa de vi pot engreixar fins a 90 calories
D'entre la informació detallada, els consumidors podran saber, per exemple, que una copa de vi estàndard de 100 mil·lilitres engreixa entre 60 i 90 calories, en funció del grau d'alcohol, sucre.
I també que a banda del raïm, el vi inclou sulfits, àcids tartàrics, làctics o màlics, bicarbonat de potassi i sobretot aigua.
Toni Cruces, secretari general de l'Associació Vinícola Catalana assegura que és important informar del que hi ha dins una ampolla de vi. No hi ha res artificial, tot és natural. El vi inclou un 85% d'aigua, minerals, vitamines i un percentatge d'alcohol". Insisteix que "el sector està obert a donar aquesta informació".
L'aplicació d'aquests canvis es farà progressivament, perquè hi ha vins que encara trigaran a lluir el nou etiquetatge, ja que tenen llargs processos de producció. El procés de maduració del vi pot allargar-se entre 6 i 30 mesos. I, per tant, serà quan acabi la maduració, quan es farà l'etiquetatge de les ampolles amb la nova informació nutricional i calòrica.
La informació no podrà tenir fins publicitaris
Diverses consultories i plataformes tecnològiques estan oferint suport als cellers per traslladar aquesta informació a una etiqueta electrònica. Una informació que no podrà tenir mai finalitats publicitàries ni comercials.
Miquel Altés, conseller delegat i cofundador de TACTiC, explica que la normativa deixa ben clar que les empreses no podran recopilar informació personal de cap consumidor que hagi escanejat el codi QR. Els cellers no podran conèixer qui ha escanejat l'etiqueta electrònica, ni el lloc des d'on ho ha fet o l'idioma consultat".
Les organitzacions de consumidors alerten que la solució del codi QR no és satisfactòria, perquè fa créixer la bretxa digital. Segons Esther Lorente, delegada de l'OCU a Catalunya, "no tothom té accés a dispositius mòbils per escanejar el QR i això fa que la informació no arribi a tots els consumidors".
El sector vinícola assegura que les despeses del nou etiquetatge no repercutiran en el preu final, després d'uns mesos d'increments del preu del vi, pels sobrecostos en energia, matèries primeres i embalatge.
- ARXIVAT A:
- Alimentació Consum