Quins són els 10 tràmits digitals i les ajudes que el govern vol agilitzar i com pensa fer-ho
Una nova comissió d'experts pilotarà el pla de reforma de l'administració pública i la millora dels serveis públics
El govern simplificarà durant el 2025 els deu tràmits digitals més complicats per a la ciutadania, com el de demanar l'ajuda a la dependència, la renda garantida de ciutadania (RGC) o el reconeixement d'una discapacitat, que en total van registrar més de mig milió de peticions el 2023.
Així ho ha anunciat aquest dimecres el conseller de la Presidència, Albert Dalmau, en la primera reunió de la comissió d'experts que pilotarà el pla de reforma de l'administració pública i la millora dels serveis públics, que lidera el catedràtic Carles Ramió i està integrada per una setantena de persones amb trajectòria en diferents àmbits.
Mentre aquesta comissió d'experts treballa --té deu mesos per presentar el seu informe final, però anirà fent aportacions i propostes durant aquest període--, Dalmau ha avançat que el govern ja prendrà mesures en el curt termini, com el redisseny d'aquests tràmits més problemàtics, que es farà al llarg de l'any vinent.
En aquest sentit, Dalmau ha remarcat que la comissió d'experts no està dissenyada per fer un diagnòstic de la situació, sinó per dur a terme canvis.
Al seu torn, Ramió ha definit com a "mastodòntic" el repte que assumeix, però ha explicat que, a diferència d'òrgans similars anteriors, aquesta vegada el govern està plenament compromès amb la transformació. "Fins ara ens han escoltat molt, però mai ens han fet cas", ha lamentat.
En aquesta taula pots veure quins són els que es reformaran i quantes tramitacions van sumar l'any 2023:
Amb els canvis, la Generalitat preveu millorar l'autonomia de l'usuari en els processos de tramitació, amb dissenys que estiguin pensats per fer-los accessibles als col·lectius que hi han d'accedir.
A més, es busca simplificar els tràmits i reduir el temps efectiu de tramitació per millorar l'eficiència i l'eficàcia en la prestació dels serveis, que supera l'any en tràmits com els d'energia, homologació de títols i reconeixement de discapacitat i gairebé arriba als 12 mesos en el de dependència.
Molts no poden completar el tràmit a la primera
Actualment, en alguns tràmits la via telemàtica suposa tan sols el 8% del total de les sol·licituds rebudes.
A més, són molt pocs els usuaris que aconsegueixen omplir amb èxit en la mateixa sessió tots els formularis que se'ls demanen. Només ho aconsegueixen el 4% dels que tramiten la pensió per invalidesa; un 7% per al títol de família nombrosa; i un 10 % en el cas de la prestació d'atenció social a persones amb discapacitat.
Així mateix, plantegen consultes, queixes i suggeriments un 39% de les persones que tramiten l'ajuda en els lloguers, un 37% en el cas de l'homologació dels títols estrangers no universitaris; un 28% per gestionar la pensió no contributiva per invalidesa: i un 28% en el cas de les ajudes a la mobilitat internacional de l'estudiant.
Dels tràmits de la llista, els que reben més queixes directes són els ajuts al lloguer i a energies renovables i l'accés i preinscripció a la universitat.
Sistema de valoració dels serveis digitals
Una altra de les mesures anunciades per Dalmau és la posada en marxa, entre el gener i el març del 2025, d'una enquesta a 120.000 persones que hagin fet algun tràmit amb la Generalitat per valorar el servei i la seva experiència, una mesura que més endavant es convertirà en estructural amb la implantació d'un sistema de valoració de tots els serveis digitals públics.
A més, abans de final d'any es posarà un Observatori de l'Administració Digital, un nou portal web que oferirà dades sobre temps d'espera mitjà dels tràmits o indicadors sobre l'evolució de la transformació digital de la Generalitat.
- ARXIVAT A:
- Generalitat de Catalunya