Estudiants en una aula universitària amb apunts a la mà
El govern vol reforçar l'ús del català a les aules universitàries i la recerca (Europa Press/Ricardo Rubio)

Radiografia del català a la universitat: és la llengua majoritària, però cal "enfortir-la"

Es presenta el primer informe sobre usos lingüístics i un pla d'enfortiment del català a l'àmbit universitari i de la recerca

RedaccióActualitzat

El Departament de Recerca i Universitats ha posat xifres, per primera vegada, a l'ús del català i el castellà a les universitats de Catalunya. També d'altres llengües, sobretot l'anglès.

Segons el primer informe presentat aquest divendres, al conjunt del sistema universitari de Catalunya el 70,5% de les assignatures de grau poden cursar-se en català.

En castellà, en canvi, poden cursar-se el 26,8% de les assignatures de grau.

A més, un 22,1% del total d'assignatures de grau ofertes també poden cursar-se en una tercera llengua, que bàsicament és l'anglès.

Aquests percentatges no sumen cent perquè moltes assignatures s'ofereixen en més d'una llengua.

Tampoc no indiquen el percentatge d'alumnes que reben les classes en una llengua o una altra, perquè no tenen el compte el nombre de grups que existeixen en cada llengua.

Així, per exemple, pot ser que hi hagi assignatures que poden cursar-se en català, però de les quals en català només n'hi ha un grup, mentre que en castellà n'hi ha diversos grups i, per tant, molts més alumnes.


Més oferta en català a la pública

Si es baixa al detall de les dades, el percentatge d'assignatures que poden cursar-se en una llengua o una altra és diferent a les universitats públiques i a les privades.

Així, a les universitats públiques puja lleugerament l'oferta en català i baixa lleugerament l'oferta en castellà, perquè s'hi poden cursar en català el 73,95 de les assignatures, mentre que en castellà se'n poden cursar el 23,1%; en una tercera llengua s'ofereixen el 21,2% de les assignatures.

A les universitats privades passa el contrari, i amb escreix: en conjunt, a la Universitat Ramon Llull (URL) i la Universitat Internacional de Catalunya (UIC) és possible cursar el 41,7% de les assignatures en català, el 32,7% en castellà i el 34,2% en una tercera llengua.


La tercera llengua guanya als màsters privats

El percentatge d'assignatures ofertes en cada llengua canvia als màsters, on el global és més equilibrat.

Així, al conjunt del sistema universitari de Catalunya, el 39,8% de les assignatures de màster poden estudiar-se en català, el 37,9% poden estudiar-se en castellà i el 32,9% poden estudiar-se en una tercera llengua.

En els màsters de les universitats públiques el percentatge d'assignatures ofertes en cada llengua és semblant al global (38,2%-36,5%-33,1%).

Canviar radicalment, però, en els màsters de les universitats privades, on és possible fer el 15,2% de les assignatures en català i el 35,3% en castellà; mentre més de la meitat de les assignatures, el 52,8%, poden estudiar-se en una tercera llengua.


En marxa un pla per enfortir la llengua

Cal tenir en compte que aquests tots percentatges poden canviar una mica, d'aquí tres mesos, perquè no recullen les dades de la Universitat Abat Oliba, que segons Universitats no ha estat a temps de recollir-les.

L'actualització es farà pública al mes d'abril, coincidint amb la presentació del Pla d'enfortiment de la llengua catalana en el sistema universitari i de recerca, l'elaboració del qual ha tingut el tret de sortida en la primera jornada "La llengua catalana en el sistema universitari i de recerca", que s'ha fet aquest divendres a Barcelona.

La consellera d'Universitats i Recerca, Gemma Geis, que ha obert la jornada, ha fet aquesta valoració: "Les dades ens permeten diagnosticar i fer política. Des del rigor i des de la serenitat. El que sabem és que el català és majoritari a les universitats, però hem de continuar treballant per enfortir el català en l'àmbit universitari, en l'àmbit de la recerca, en l'àmbit de la docència, de la divulgació científica".

Per aconseguir-ho, el pla d'enfortiment es marca sis objectius, entre els quals "fer plenament efectiu l'ús del català com a llengua vehicular" a l'àmbit universitari i de recerca, "garantir el dret a rebre l'ensenyament en català" i "millorar les competències lingüístiques en llengua catalana de l'estudiantat i el professorat". També "enfortir els vincles del sistema entre els territoris de parla catalana".

El pla està previst elaborar-lo entre el febrer i el març, a partir d'un procés obert amb la comunitat universitària i de recerca.


55 queixes per no utilitzar el català a l'aula

El primer informe sobre usos lingüístics també recull 55 denúncies per canvi de llengua respecte a l'anunciada en el pla d'estudis.

Signifiquen un 0,1% del total de 46.108 grups de màster i grau i afecten totes l'ús del català, és a dir, són per no utilitzar el català a l'hora de fer classe en un grup que constava que era en català.

El 60% d'aquestes denúncies s'han resolt amb la restitució de l'ús de llengua anunciada en matrícula.

Les denúncies per incompliment del règim lingüístic van augmentar a finals del curs passat i fins i tot un professor de la UAB va dimitir per denunciar que no podia impartir en català una assignatura de màster.

ARXIVAT A:
Català Universitat
Anar al contingut