Randi Zuckerberg: "Amb 500 milions d'usuaris a Facebook, tenim una oportunitat de comprometre'ls amb la política"
"Política 2.0" és un espai setmanal del "Polièdric", de Catalunya Informació, on analitzem l'ús de les eines 2.0 que es fa en aquest camp.
A ningú escapa que a Facebook s'hi fa política. El president nord-americà, Barack Obama, hi suma més de 14 milions d'admiradors i tots els partits catalans tindran en compte la xarxa social en la seva estratègia a internet per als comicis del 28 de novembre. Facebook és entreteniment, però també presumeix d'exercir influència en comportaments com la participació electoral. Així ho reconeix la directora de màrqueting, Randi Zuckerberg, entrevistada aquesta setmana a Barcelona amb motiu del congrés sobre política i tecnologia Personal Democracy Forum.
- Ha aprofitat el congrés per presentar el projecte que Facebook va posar en marxa fa un any a favor de la pau. En què consisteix?
"La meva intervenció s'ha titulat 'Facebook i la pau. Amics a una banda i altra de zones en conflicte'. El que realment és interessant és que cada dia tenim milions i milions de persones que es fan amics a Facebook i podem fixar-nos en punts com Israel-Palestina, Índia-Paquistan o Grècia-Turquia i observar si la gent s'està fent amiga entre aquests territoris. I veure què pot significar això per a la pau en un horitzó immediat o més llunyà."
- Per què n'està especialment satisfeta?
"Estic orgullosa perquè la gent es fixa en un munt de coses a internet, i en un debat com aquest sobre la pau, és sorprenent que els usuaris valorin l'impacte positiu del que està passant en línia. Els usuaris de Peace on Facebook fan un ús increïble de la informació i la tecnologia, que en realitat podem fer servir per millorar el món."
- Aquest projecte és la prova que Facebook és molt més que entreteniment. Quin pes hi té la política?
"La política és increïblement important a Facebook. En realitat, l'únic moment que la xarxa social té una veu editorial a internet és quan hi ha eleccions en qualsevol lloc del món i posem en el perfil de cada usuari 'Avui hi ha eleccions al teu país, i t'encoratgem a anar a votar'. Realment creiem que, tenint 500 milions d'usuaris, tenim una oportunitat de comprometre aquesta gent amb els processos polítics".
- Un exemple de pes van ser les darreres eleccions americanes, on vostè va coordinar l'estratègia de Facebook, amb accions com els debats presidencials coorganitzats amb la cadena ABC...
"Facebook hi va jugar un paper enorme, però fins i tot més important que això va ser tot el moviment social i global al web. En aquestes últimes eleccions, alguns polítics tenien una pàgina a Facebook i altres, en canvi, no. Ara és molt difícil trobar processos electorals en marxa on no tots siguin a Facebook, perquè saben que hi han de ser presents per entrar en contacte directament amb els seus electors".
- Quines possibilitats s'han obert d'interacció dels ciutadans amb els polítics?
"Penso que per primer cop la gent va veure que podia preguntar directament a Obama. Precisament vaig veure just ahir que hi ha un ministre del govern de Sarkozy que està fent un xat en directe al Facebook, agafant preguntes directament de la gent. Per primera vegada la gent té un accés directe als polítics que mai havia tingut fins ara."
- I l'impacte de Facebook a la política d'escala més local, també creu que és gran?
"És més important fins i tot per a partits petits, perquè en aquest tipus d'eleccions tenen un pressupost més reduït i així poden parlar més fàcilment amb molta gent a Facebook sense gastar gaires diners. I en aquests tipus de comicis, uns pocs centenars o milers de vots poden ser decisius. Per tant, invertir temps a procurar que la gent estigui enganxada a Facebook pot tenir molt d'impacte".
- Al debat, li han plantejat la gravetat que pot tenir clausurar un perfil o pàgina quan té un seguiment massiu, de milers de persones. A Catalunya hi ha casos recents, com el de Solidaritat Catalana. Quin n'és el risc?
"Tenim unes condicions de servei que qualsevol pot consultar. Hem establert clarament què està permès i què no. Donem suport a la llibertat d'expressió però no qualsevol cosa que limiti aquesta llibertat. En aquest cas, retirem i suprimim el teu compte a Facebook. Ens prenem això molt seriosament."
- Ha aprofitat el congrés per presentar el projecte que Facebook va posar en marxa fa un any a favor de la pau. En què consisteix?
"La meva intervenció s'ha titulat 'Facebook i la pau. Amics a una banda i altra de zones en conflicte'. El que realment és interessant és que cada dia tenim milions i milions de persones que es fan amics a Facebook i podem fixar-nos en punts com Israel-Palestina, Índia-Paquistan o Grècia-Turquia i observar si la gent s'està fent amiga entre aquests territoris. I veure què pot significar això per a la pau en un horitzó immediat o més llunyà."
- Per què n'està especialment satisfeta?
"Estic orgullosa perquè la gent es fixa en un munt de coses a internet, i en un debat com aquest sobre la pau, és sorprenent que els usuaris valorin l'impacte positiu del que està passant en línia. Els usuaris de Peace on Facebook fan un ús increïble de la informació i la tecnologia, que en realitat podem fer servir per millorar el món."
- Aquest projecte és la prova que Facebook és molt més que entreteniment. Quin pes hi té la política?
"La política és increïblement important a Facebook. En realitat, l'únic moment que la xarxa social té una veu editorial a internet és quan hi ha eleccions en qualsevol lloc del món i posem en el perfil de cada usuari 'Avui hi ha eleccions al teu país, i t'encoratgem a anar a votar'. Realment creiem que, tenint 500 milions d'usuaris, tenim una oportunitat de comprometre aquesta gent amb els processos polítics".
- Un exemple de pes van ser les darreres eleccions americanes, on vostè va coordinar l'estratègia de Facebook, amb accions com els debats presidencials coorganitzats amb la cadena ABC...
"Facebook hi va jugar un paper enorme, però fins i tot més important que això va ser tot el moviment social i global al web. En aquestes últimes eleccions, alguns polítics tenien una pàgina a Facebook i altres, en canvi, no. Ara és molt difícil trobar processos electorals en marxa on no tots siguin a Facebook, perquè saben que hi han de ser presents per entrar en contacte directament amb els seus electors".
- Quines possibilitats s'han obert d'interacció dels ciutadans amb els polítics?
"Penso que per primer cop la gent va veure que podia preguntar directament a Obama. Precisament vaig veure just ahir que hi ha un ministre del govern de Sarkozy que està fent un xat en directe al Facebook, agafant preguntes directament de la gent. Per primera vegada la gent té un accés directe als polítics que mai havia tingut fins ara."
- I l'impacte de Facebook a la política d'escala més local, també creu que és gran?
"És més important fins i tot per a partits petits, perquè en aquest tipus d'eleccions tenen un pressupost més reduït i així poden parlar més fàcilment amb molta gent a Facebook sense gastar gaires diners. I en aquests tipus de comicis, uns pocs centenars o milers de vots poden ser decisius. Per tant, invertir temps a procurar que la gent estigui enganxada a Facebook pot tenir molt d'impacte".
- Al debat, li han plantejat la gravetat que pot tenir clausurar un perfil o pàgina quan té un seguiment massiu, de milers de persones. A Catalunya hi ha casos recents, com el de Solidaritat Catalana. Quin n'és el risc?
"Tenim unes condicions de servei que qualsevol pot consultar. Hem establert clarament què està permès i què no. Donem suport a la llibertat d'expressió però no qualsevol cosa que limiti aquesta llibertat. En aquest cas, retirem i suprimim el teu compte a Facebook. Ens prenem això molt seriosament."