L'Ajuntament de Maçanet de la Selva ha denunciat greus deficiències en el servei que ha donat Rec Madral a la urbanització Residencial Parc
L'Ajuntament de Maçanet de la Selva ha denunciat greus deficiències en el servei que ha donat Rec Madral a la urbanització Residencial Parc (Pexels)
Maçanet de la Selva

Queixes per l'aigua potable procedent de pous amb "rates i merda" a Maçanet de la Selva

L'Ajuntament ha assumit la gestió del servei a Residencial Parc i acusa l'empresa Rec Madral de "jugar amb la salut dels veïns"

RedaccióActualitzat

L'Ajuntament de Maçanet de la Selva ha acusat aquest dijous l'empresa Rec Madral, que tenia la concessió del subministrament d'aigua potable en una urbanització del municipi, "de jugar amb la salut dels veïns".

En concret, amb la dels que viuen a Residencial Parc, als quals assegura que ha estat subministrant aigua de pous sense tractar, on hi havia "rates i merda".

El consistori ho ha verbalitzat a través de l'alcaldessa, Natàlia Figueras, el mateix dia que, per posar fi a la problemàtica, el ple ha decidit reclamar la propietat de les instal·lacions de subministrament d'aigua a la urbanització.

Ho ha fet 15 dies després que decidís gestionar directament la canalització de l'aigua que arriba a Residencial Parc i després d'haver-se vist obligats a fer una cinquantena d'actuacions per resoldre avaries a la xarxa.

La més important, la substitució d'una canonada de 400 metres i d'un diàmetre de 125 centímetres, dels quals només se'n podien aprofitar 50 perquè, com han expressat explícitament, estava "recoberta de merda".

Fa anys que els veïns de la urbanització es queixen de la mala qualitat del servei.


Municipalització del servei

Les gestions per canviar la concessió de Rec Madral, que també subministra aigua a altres municipis de la Selva, van començar el 2019. Per "una qüestió d'emergència", ara han sol·licitat la municipalització del servei.

La gestió es va assumir amb caràcter d'emergència el 24 de maig passat, després d'un tall del subministrament imprevist de més de 48 hores i altres incidències ocorregudes en els darrers mesos.  

Un rètol d'accés a la urbanització Residencial Parc
Un rètol d'accés a la urbanització Residencial Parc

Aquest dimecres, davant de la insostenibilitat de la situació, el govern local ha donat explicacions. Natàlia Figueras ha indicat que els veïns de Residencial Parc han "pagat aigua que els venien com a bona" però en realitat no era potable.

La decisió d'apostar per la gestió directa és, precisament, per fer arribar "aigua potable i tractada, que fins ara no hi era" i aconseguir que les instal·lacions compleixin la normativa.

En aquest sentit, l'alcaldessa ha explicat que part de l'aigua que es subministrava provenia de pous sense cap tipus de protecció. "Qualsevol persona podria haver-hi tirat una substància i hauria enverinat mitja població", comenta.


Mala planificació i dèficit hídric a la xarxa

A banda d'aquestes inconveniències, l'alcaldessa ha advertit que, actualment, el volum d'aigua que s'obté dels pous és insuficient per abastar el consum dels veïns.

Els pous poden subministrar fins a 900 metres cúbics al dia, però els habitatges que hi ha a Residencial Parc en gasten 1.300. Per això ara caldrà buscar noves vies per oferir aigua i evitar els talls de subministrament que hi ha de forma recurrent.

Figueras ha explicat que, a part de la manca de manteniment, s'han trobat amb unes instal·lacions obsoletes, no dimensionades per abastir una urbanització que ha crescut i on ara hi ha prop de 2.000 cases i també falta d'higiene als dipòsits i canonades.

Per tot plegat, acusa Rec Madral de fer una "mala planificació" davant del creixement de la urbanització.

L'alcaldessa ha demanat paciència als veïns, sobretot tenint en compte que, a l'estiu, el consum d'aigua creixerà, i més en una urbanització on molta gent té piscines i amb previsió de sequera.

Natàlia Figueras també ha anunciat que el procés de municipalització costarà "molts diners" a l'Ajuntament. S'ha calculat que les actuacions inicials costaran uns 650.000 euros.

De moment, estudien totes les vies possibles per garantir que aquestes inversions que s'han de fer per actualitzar la xarxa no vinguin de les arques municipals de forma exclusiva.

Malgrat tot, l'alcaldessa es mostra satisfeta de tenir la gestió de l'aigua i celebra que hagin "fet fora" Rec Madral, que "hauria d'estar a la presó". L'explotació de l'aigua s'ha concedit a Agbar, com a la resta del municipi.

Els rebuts, a partir del juny

Davant de les preguntes dels ciutadans, l'alcaldessa de Maçanet de la Selva ha anunciat que preveuen començar a cobrar pel servei d'aigua a partir d'aquest mes de juny.

Malgrat tot, no serà fins a finals de setmana que es reuniran amb Agbar per decidir com es farà la facturació. A hores d'ara, l'empresa concessionària del servei ja està recopilant les dades que hi havia de consumidors per preparar la facturació del servei.

A més, Figueras ha avançat que es desconnectaran tots els comptadors que estiguin punxats i ha demanat als veïns que no puguin pagar que demanin ajuda als serveis socials municipals.
 

Llum punxada a la planta potabilitzadora

Es dona el cas que, a l'abril, Endesa i la Policia Local de Maçanet van detectar que la planta potabilitzadora d'aigua que dona servei a Residencial Parc tenia la llum punxada.

Els tècnics van comprovar que hi havia una doble escomesa en la instal·lació a nom de l'empresa Rec Madral.

El frau es va detectar a finals d'abril en els controls habituals dels agents i la companyia i de seguida es va desconnectar la doble presa, perquè la instal·lació no tenia cap mecanisme de seguretat en cas de sobrecàrrega.

 

ARXIVAT A:
SalutAigües de Barcelona
Anar al contingut