Gran afluència de gent en un centre comercial a l'època de rebaixes
Gran afluència de gent en un centre comercial a l'època de rebaixes (Gemma Sánchez Bonel/ACN)

Rebaixes d'hivern: optimisme entre els comerciants, que preveuen oferir menys descomptes

Les bones vendes de desembre han fet que la majoria de comerços hagin decidit esperar-se i començar les rebaixes el dia 7 de gener

Redacció/AgènciesActualitzat

Ja ho mana la tradició: després de Reis, toquen rebaixes. Aquest dimarts la majoria dels comerços donen el tret d'inici a la primera campanya de descomptes de l'any, un període que el sector encara amb optimisme, però alertant que les bones vendes de Nadal han provocat que hi hagi menys estoc disponible i, per tant, menys descomptes.

Les vendes positives de desembre també han fet que, a diferència del que va passar l'any passat, la majoria dels comerços hagin decidit esperar-se i començar les rebaixes el 7 de gener, el dia tradicional per començar la campanya de descomptes.

El sector explica les bones vendes de desembre gràcies a les baixes temperatures, que han provocat que els consumidors surtin a comprar roba d'hivern, el calendari i la gran afluència de turistes asiàtics.

Tot i que la majoria d'establiments han decidit esperar-se per començar les rebaixes, a Barcelona una minoria de grans establiments ubicats a eixos comercials com el passeig de Gràcia de Barcelona, la rambla de Catalunya o el Portal de l'Àngel, però, sí que han anticipat descomptes. Una imatge que contrasta amb la dels petits comerços.
 

Una minoria de grans establiments ha optat per anticipar els descomptes. (iStock/wikoski)

Desconfiar dels descomptes

Malgrat els inputs positius de cara la campanya de rebaixes, el president de Barcelona Comerç, Pròsper Puig, ha demanat als consumidors que no es deixin "enganyar" i recelin dels grans descomptes de fins al 70%. En aquesta línia, les organitzacions de consumidors aconsellen "fer un seguiment" dels preus per evitar caure en "falsos descomptes o fraus". 

L'associació Facua alerta que hi ha marques que publiciten com a rebaixat un producte que realment no ho està. També explica que alguns establiments apugen els preus els dies previs a la campanya de descomptes per després etiquetar-los com a rebaixats.

Consells per evitar problemes

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) calcula que 1 de cada 4 persones espera a les rebaixes per comprar els regals de Reis. Però deixant enrere la destinació dels regals, molta gent aprofita la campanya per fer compres de tota mena.

Per tal de treure partit a les rebaixes "sense problemes", l'OCU ha publicat un decàleg de consells.

  • Els productes rebaixats han d'haver format part de l'oferta habitual de l'establiment durant almenys un mes.
     
  • Els objectes han de mostrar sempre el preu original al costat del preu rebaixat, o bé indicar clarament el percentatge de la rebaixa.
     
  • La qualitat dels productes ha de ser la mateixa que abans del període de rebaixes.
     
  • La garantia i el servei de postvenda també han de mantenir-se iguals.
     
  • Si s'estableixen condicions especials per al període de rebaixes --com limitacions de les formes de pagament o restriccions en les devolucions--, s'han d'indicar expressament.
     
  • Conservar el tiquet és indispensable.
     
  • Si el producte està en perfecte estat, l'establiment no està obligat a canviar-lo --excepte si ho publiciten explícitament--. En tot cas, no han de tornar els diners, poden canviar-lo per un altre article o un val.
     
  • En compres en línia, el consumidor té almenys 14 dies naturals per retornar el producte sense haver de justificar-ne el motiu.
     
  • Utilitzar el comparador de productes de l'OCU pot ser una bona manera de controlar els preus dels articles abans de comprar-los.
     
  • Fer una llista: No comprar de manera impulsiva evitarà comprar en excés.

Si malgrat tot, apareixen conflictes, l'OCU recomana intentar arribar a un acord amb el comerç. Però si no s'arriba a una solució amistosa, el consumidor pot recórrer al full de reclamacions o posar una reclamació a la mateixa OCU o a l'Agència Catalana de Consum.

ARXIVAT A:
Economia de butxacaConsum
Anar al contingut