Rebuig dels ecologistes a l'ampliació del Prat: és una "gravíssima irresponsabilitat"
Les patronals Foment i Pimec i la Cambra de Comerç es mostren favorables a l'acord per ampliar l'aeroport de Barcelona
L'endemà de l'acord per a l'ampliació de l'aeroport del Prat, entitats ecologistes, veïnals i agrícoles han rebutjat el projecte pactat entre el govern espanyol i la Generalitat.
Tot i que el govern insisteix que el Prat "serà un aeroport respectuós amb el medi ambient", els opositors al projecte no es refien que l'ampliació no acabi trinxant l'espai natural que hi ha prop de l'aeroport i lamenten que no s'hagi parlat amb el territori.
Ecologistes en Acció del Baix Llobregat creu que l'acord és una "gravíssima irresponsabilitat" que no té en compte "l'emergència climàtica en què ens trobem i que hi ha més evidencies científiques que mai del col·lapse al què està sotmès el planeta".
🚨Ahir el @govern i @desdelamoncloa pactaven l'ampliació de l'aeroport del Prat. Parlen d'una ampliació sense afectacions, en plena #EmergènciaClimàtica i crisi socioecològica: en quin món viuen? Ens veiem el 19 de setembre en peu de lluita! #MenysAvionsMésVida 🔥🌿 pic.twitter.com/xy8rWw5pGt
Ecologistes en Acció de Catalunya (@ecologistes) August 3, 2021
El portaveu de l'entitat, Jaume Grau, ha reclamat a TV3 "un decreixement aeroportuari" que passi per la no ampliació del Prat i l'increment de vols a Girona i Reus.
Elena Idoate, membre de la plataforma Zeroport, ha alertat que, sobre la taula, "hi ha 1.700 milions d'euros que no existeixen".
La primera gran acció del govern @perearagones @jordiPuignero és pactar amb @raquelsjimenez @sanchezcastejon per destruir el #DeltaLlobregat i continuar amb el creixement d'aeroports en plena #EmergènciaClimàtica? Ens trobareu en lluita, #NoPassareu.https://t.co/bkBYpbWb8L
zeroport (@zeroportbcn) August 2, 2021
La sociòloga Iolanda Fresnillo, especialitzada en deute i finances, creu que l'ampliació del Prat solidifica "el model de dependència turística, de precarització i d'emissions de CO2 que ja teníem abans".
En aquest reportatge de TV3, tots tres acusen l'acord entre les administracions de falta de transparència i dubten de la viabilitat del projecte:
Els agricultors del delta del Llobregat tampoc esperen res de bo de l'ampliació de l'aeroport. El vicepresident Cooperativa Agrícola del Prat de Llobregat, Xavi Oliva, critica que el creixement metropolità "es faci sempre d'esquena als pagesos":
"Cada vegada que es fa una infraestructura, de retruc, comporta unes mesures mediambientals i una generació de normatives que el que fan és impedir-nos a nosaltres la feina."
Suport de les patronals i la Cambra
En canvi, l'acord sobre l'ampliació de l'aeroport ha rebut l'elogi d'entitats del món econòmic i patronals com Foment, la Pimec o la Cambra de Comerç de Barcelona. A principis de juny, unes 200 entitats de l'àmbit econòmic, patronals i lobbies empresarials van reivindicar l'ampliació de Prat en un acte a Esade. La patronal Foment del Treball ha reivindicat que l'acord entre la Generalitat i el govern espanyol va en la línia del que demanaven.
Foment ha aplaudit l'acord, que veu com "una gran proposta per a Barcelona perquè dona visibilitat mundial: qui no té un aeroport de primera magnitud no juga a la Champions League europea i mundial", ha dit el secretari general adjunt de l'entitat, Salvador Guillermo. Foment admet que el procés perquè l'aeroport guanyi camp de vol "no és una tasca fàcil" i veu probable que s'eixampli la tercera pista i acabi afectant l'espai natural de la Ricarda.
Des de Pimec també es veu de bon ull l'acord entre els governs català i espanyol. El secretari general de la patronal, Josep Ginesta, creu que "un país com Catalunya no es pot permetre perdre poder tenir un hub internacional", però demana fer-lo compatible "en matèria de sostenibilitat i en matèria econòmica". Ginesta ha remarcat que ara és el moment de "generar consensos" i ha criticat el "frontisme polític" que creu que hi ha hagut fins ara.
La presidenta de la Cambra de Comerç de Barcelona, Mònica Roca, ha apuntat com a condició "sine qua non" que el projecte mediambiental sigui "correcte" i ha obert la porta a ampliar la pista per la banda sud per no afectar l'espai natural de la Ricarda.
Un dels aspectes que la presidenta de la Cambra ha valorat amb més satisfacció és que l'acord inclou un impuls del sistema aeroportuari català. "L'Aeroport de Barcelona és el que dona més beneficis a Aena; per tant, el que no pot ser és que no s'inverteixi a l'aeroport de Barcelona", ha dit Mònica Roca.
Salvador Guillermo, Josep Ginesta i Mònica Roca han explicat els seus arguments en aquest reportatge de TV3:
Satisfacció a Reus i Girona per les estacions d'AVE
L'acord entre el govern espanyol i la Generalitat preveu la construcció d'estacions d'alta velocitat als aeroports de Girona i Reus que els situï a 30 minuts de l'Aeroport de Barcelona, un anunci que s'ha rebut amb satisfacció als Ajuntaments i Cambres de Comerç de les dues ciutats.
A Girona, la Cambra de Comerç i la Diputació han celebrat l'acord, tot i que amb algun recel que l'anunci no acabi traduint-se en una inversió real. El president de la Cambra, Jaume Fàbrega, ha dit que "hi ha anuncis que s'han fet i han complert els terminis, però n'hi ha que no s'han concretat".
Pel president de la Cambra de Comerç de Girona, tenir els tres aeroports connectats a l'alta velocitat situa Catalunya a "un nivell molt atractiu per qualsevol tipus de vol i de companyia aèria". Fàbrega ha expressat "tota la confiança" en el govern espanyol, però ha exigit que es compleixin els terminis anunciats.
Per la seva banda, el president de la Diputació, Miquel Noguer, ha remarcat que la connexió ferroviària ha de convertir l'aeroport de Girona en una infraestructura "complementària" al de Barcelona. Tot i així, s'ha desmarcat que la terminal de Vilobí d'Onyar s'acabi convertint "en la quarta pista del Prat".
A Reus, es dona per fet que la futura estació d'alta velocitat possibilitarà que l'aeroport tingui més vols nacionals i continentals. L'Ajuntament de Reus considera que l'acord d'aquest dilluns "és un acord bàsic per a Reus i per al futur del país".
L'alcalde de la capital del Baix Camp, Carles Pellicer, ha avançat que les obres de l'estació intermodal al costat de l'aeroport s'iniciaran abans del 2026 i ha destacat la coincidència amb la construcció de l'estació de tren de Bellissens, la segona de la ciutat.
El president de la Cambra de Comerç de Reus, Jordi Just, ha assenyalat que "aquesta és la bona línia", però ha alertat que "no és la primera vegada" que es promet alguna cosa que "després no es compleix".
- ARXIVAT A:
- Aeroports