Recta final per al futur dels terrenys de Nissan amb la firma de l'acord pels nous projectes
La ministra d'Indústria, Reyes Maroto, i el conseller d'Empresa, Roger Torrent, han rubricat l'acord per al futur dels terrenys de la Zona Franca de Barcelona
Ha costat dos anys i mig trobar una alternativa industrial als terrenys on Nissan fabricava cotxes a la Zona Franca de Barcelona. La crisi es dona ara per tancada amb nous projectes, on entren Goodman i el hub d'electromobilitat, que s'està finançant amb fons europeus.
Aquest dilluns s'ha firmat la resolució del concurs per gestionar els terrenys que fins fa un any ocupava Nissan, i s'obre una nova etapa en aquest llarg procés de reindustrialització en què el focus estarà posat en la contractació de les persones que havien treballat a l'empresa automobilística.
L'adjudicació a l'operador logístic Goodman, en aliança amb el hub d'electromobilitat, es va anunciar al febrer, però estava pendent l'acte formal de la firma que ratifica aquesta decisió.
La seu central del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), propietari dels terrenys, ha acollit l'acte de signatura, amb la ministra d'Indústria, Reyes Maroto, el conseller d'Empresa i Ocupació, Roger Torrent; i el delegat especial de l'Estat al consorci, Pere Navarro. També s'ha firmat l'acord entre el CZFB i Goodman, i entre Nissan i el hub d'electromobilitat.
Tots els participants de la negociació han coincidit a dir que es tractava d'un "dia històric" després d'unes negociacions "molt intenses". "Ningú està 100% satisfet ni insatisfet i quan hi ha tantes parts a les converses és el millor resultat possible", ha assegurat el delegat especial de l'Estat al Consorci de la Zona Franca, Pere Navarro, que ha assegurat que tothom que ha participat de les negociacions ha "passat moltes nits sense dormir".
Per la seva bandael conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, ha afirmat que l'acord ratificat aquest dilluns "permet fer un pas decisiu en la reindustrialització de Catalunya", i ha afegit que alguns dels membres del Departament "gairebé perden la salut" en el procés.
De la mateixa manera, la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, ha destacat que el pacte "garanteix el relleu de Nissan" i "dona per superada la crisi" iniciada el maig del 2020, amb l'anunci del tancament.
Contractes per als empleats de Nissan
La contractació dels extreballadors de Nissan és la principal preocupació, sobretot per als sindicats, que han reclamat a les administracions públiques fórmules imaginatives perquè tota la plantilla pugui recol·locar-se abans d'acabar aquest 2023, quan esgotaran l'atur.
A finals del 2020, l'ERO de Nissan va deixar sense feina 2.525 empleats, dels quals 1.100 van accedir a prejubilacions i una mica menys de 1.400 esperaven una nova feina, encara que uns 60 han trobat altres sortides i han renunciat a aquesta opció i 60 més han estat contractats pel fabricant de motos elèctriques Silence, que ja ocupa una part de Zona Franca i que podria augmentar el nombre de treballadors.
L'anomenat D-Hub, format per les empreses catalanes QEV i BTech, fabricarà vehicles elèctrics de diferents marques, a partir del 2024. De moment, s'ha compromès a contractar aquest any uns 600 treballadors de l'antiga Nissan, de manera que quedarien una mica més de la meitat d'exempleats encara sense sortida laboral.
Entre les fórmules que s'estudien per accelerar la contractació, hi ha el repartiment del treball a través de contractes voluntaris de mitja jornada, o que les tasques de neteja, que abans se subcontractaven, puguin ser realitzades per la plantilla de Nissan en una primera etapa.
Els sindicats esperen que les contractacions comencin "de manera imminent" un cop tingui lloc la firma definitiva dels acords creuats entre les parts implicades.
Dels prop de 500.000 m² dels terrenys adjudicats, el hub utilitzarà uns 300.000 m², mentre que Goodman n'explotarà directament uns 100.000. La resta l'ocuparà el centre tècnic de Nissan i la fàbrica de vehicles biplaça de Silence.
- ARXIVAT A:
- Nissan