Reducció de terminals de creuers a Barcelona: Ajuntament i Port obriran negociacions
El consistori ja ha comunicat formalment al Port de Barcelona que vol reduir de 7 a 5 les terminals de creuers i l'autoritat portuària li respon que ara s'obre un període de diàleg "discret"

Òscar Armengol
Periodista de la secció d'Economia de TV3
L'Ajuntament de Barcelona ja ha mogut fitxa i ha comunicat formalment al Port que vol reduir el nombre de terminals de creuers, dos mesos després de l'acord entre el PSC i Barcelona en Comú que així ho recollia. L'autoritat portuària recull el guant i demana discreció en les negociacions que s'han d'obrir a partir d'ara entre les dues institucions per arribar a un nou acord que substitueixi el que van firmar el 2018.
"Hem tocat sostre" ha assegurat la primera tinenta d'alcaldia, Laia Bonet, en una entrevista a "Els matins" de TV3, en relació al pes del turisme de creuers a la capital catalana. I afegeix: "Hem fet arribar al Port, ja formalment, la voluntat d'entomar unes converses per poder ressituar el nombre de terminals i, per tant, de creueristes".
Dues terminals menys
Segons el pacte PSC-Comuns del desembre passat, la intenció del consistori és reduir de 7 a 5 les terminals del Moll Adossat. Ara mateix n'hi ha 6, després que el cap de setmana passat es va posar en marxa la nova terminal de la companyia italosuïssa MSC.
La setena, adjudicada a la nord-americana Royal Caribbean, es començarà a construir els pròxims mesos i ha d'estar llesta per al 2027. Però els plans municipals no passen per tancar aquestes dues terminals, les més noves, sinó dues de les tres de la societat Creuers del Port, aprofitant que acaben la concessió: una aquest any i l'altra el 2029.

El Port demana un diàleg "discret"
Les últimes setmanes, el Port de Barcelona havia evitat pronunciar-se sobre la reducció de terminals perquè encara no havia rebut cap comunicació formal de l'Ajuntament. Un cop aquesta ha arribat, però, recorda al consistori que ara el que toca és negociar.
El president del Port, José Alberto Carbonell, ha explicat a TV3 que "en aquest moment el que s'obre és un període de diàleg, com vam establir el 2017 amb l'anterior govern municipal". I segons Carbonell, aquestes negociacions, quan arribin, "han de ser discretes".
L'acord del 2018 entre l'Ajuntament, aleshores governat pels Comuns, i el Port preveia allunyar les terminals del centre de la ciutat, concentrar aquesta activitat al Moll Adossat i limitar el nombre de terminals a 7.

En compliment d'aquest acord, firmat per l'alcaldessa Ada Colau i l'aleshores president del Port, Sixte Cambra, els últims anys s'han tancat la terminal del Maremàgnum i la Nord del World Trade Center, on ara només hi queda la Sud, que deixarà d'operar el 2026.
Copa Amèrica amb pèrdues
Carbonell ha fet aquests declaracions després de la presentació dels resultats del Port del 2024. Es van moure gairebé 70 milions de tones de mercaderies, un 9% més, en un any en què l'únic tràfic que va retrocedir va ser el de vehicles: un 14% menys pels aranzels europeus al cotxe xinès.
El president del Port també ha fet una valoració positiva de la Copa Amèrica, que considera que deixa "un bon llegat" per a l'autoritat portuària i per a la ciutat. I ha tret ferro al balanç econòmic negatiu de l'esdeveniment: 3,5 milions d'euros menys, entre ingressos i despeses, en el període 2022-24.
Pel que fa als resultats econòmics, el Port va assolir l'any passat una xifra de negoci rècord, 200 milions, que supera el màxim històric de 189 milions del 2023. El resultat net va créixer un 26% i es va situar en 63 milions d'euros.
- ARXIVAT A:
- Turisme