Reduir fins al 20% els desplaçaments en cotxe o moto, objectiu de Barcelona per al 2024
- TEMA:
- Mobilitat
L'Ajuntament de Barcelona s'ha fixat com a objectiu per al 2024 que 8 de cada 10 desplaçaments a la ciutat es facin a peu, en transport públic o en bicicleta. O, dit d'una altra manera, que només el 20% siguin amb cotxe o moto.
Aquesta és la previsió que inclou el Pla de Mobilitat Urbana de Barcelona 2024, que engloba 300 actuacions i 62 línies d'actuació, algunes de les quals ja estan en funcionament.
Menys vehicle privat, més anar a peu o en bici
Es pretén reduir un 25% els desplaçaments en vehicle privat respecte al 2018, perquè suposin el 18,48% del total, quan ara superen el 26%.
El pla esmenta que el 30% de les persones ocupades podria teletreballar, com a mínim ocasionalment, i remarca que hi ha un "ampli marge de creixement" respecte del 8% que ho feia abans de la pandèmia.
També estableix que, com a molt, es podrà anar a 30 km/h per tots els carrers de Barcelona amb l'excepció de vies de connectivitat com les rondes o la Diagonal.
En paral·lel, s'aposta per incrementar la quota dels desplaçaments en modes sostenibles. Concretament, un 7,5% més a peu, un 15,7% més en transport públic i un 129,4% més en bicicleta, que seguirien una evolució contrària a la del vehicle privat, amb un 25,6% menys.
La segona tinenta d'alcaldia, Janet Sanz, ha situat les persones que van a peu al centre de la mobilitat:
"La gent que camina ha de ser la protagonista i no hem de patir quan caminem per si ens passa un vehicle, del tipus que sigui, ho hem de fer amb tranquil·litat, amb comoditat."
S'eliminaran progressivament els aparcaments de motos i bicicletes a les voreres i hi haurà una trentena de quilòmetres més de carrers per a vianants.
Pel que fa a la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal, com els patinets elèctrics, el text preveu un increment del 40% de la xarxa actual de carrils bici.
Més carril bus i canvis en les mercaderies
Per afavorir el transport públic, entre altres mesures, s'habilitaran més de 60 quilòmetres nous de carril bus.
En el cas del metro, es vol millorar la freqüència de pas, acaba les obres de les línies L9 i L10 o posar en servei la nova estació de l'L5 Ernest Lluch, entre altres.
Un altre aspecte que es té en compte és la distribució urbana de mercaderies, àmbit on es preveu implantar com a mínim una microplataforma logística de distribució d'última milla a cada districte.
En l'àmbit de les noves tecnologies, el pla proposa estendre els serveis de vehicles compartits a l'àmbit metropolità (turismes, motos i bicicletes), amb la respectiva ampliació de llicències.
Estimades el 80% de les al·legacions de les entitats
Aquest pla es va aprovar l'any 2020 i, posteriorment, el teixit associatiu barceloní va tenir l'oportunitat de dir-hi la seva per consensuar-lo.
Més d'una vintena d'entitats van presentar 444 al·legacions i l'Ajuntament n'ha estimat de forma total o parcial més d'un 80%.
El document ha rebut també els informes favorables de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i de la Generalitat. Ara es portarà al Consell Plenari de l'Ajuntament perquè l'aprovi de manera definitiva.