Rellotges de teleassistència gratuïts a Aitona: "Ara els meus fills estan tranquils"
L'Ajuntament reparteix de forma massiva rellotges intel·ligents a les persones grans i dependents del municipi per facilitar la seva autonomia
Júlia Albacar
Periodista de Catalunya Ràdio a la demarcació de Lleida.
La Providència, la Rosa i la Teresa tenen al voltant de 80 anys i viuen a casa seva. No és l'únic que tenen en comú: totes tres llueixen un rellotge intel·ligent d'última generació.
Són els rellotges de teleassistència que l'Ajuntament d'Aitona entrega de forma massiva i gratuïta a les persones més grans de 65 anys o dependents que visquin al municipi i que el demanin.
La Providència explica a Catalunya Ràdio que fa dos dies li va pujar molt la tensió i el rellotge va avisar la seva filla i el seu gendre, que van anar a casa seva al cap de poca estona.
"A ells els va pitar el mòbil i van venir de seguida. Quan van arribar, tenia la tensió a 17 i el cor m'anava una mica accelerat, més del normal."
Afortunadament, només va ser un ensurt.
Com funciona el rellotge?
El rellotge controla si hi ha caigudes, una activitat inusual, pols anòmal, pujades o baixades de tensió i fins i tot desorientació dels usuaris.
Llavors, envia un avís al mòbil de la persona que n'estigui a càrrec, i també permet contactar directament amb l'usuari o usuària. "La resposta familiar s'activa en menys de 24 segons", explica l'alcaldessa, Rosa Pujol.
El rellotge té una targeta pròpia i permet a la persona gran parlar amb un familiar a través del mans lliures. I té un sistema de geolocalització que mostra on és la persona en cas d'emergència.
Funciona les 24 hores del dia. El tret diferencial amb altres serveis de teleassistència és que no només funciona dins de casa, sinó també quan la persona que porta el rellotge marxa a un altre lloc.
Tornar a viure sola després d'un ictus
La Teresa va tenir un ictus i per sort se'n va sortir, i ara està bé i ha pogut tornar a viure sola a casa. Les filles, però, li van demanar que es posés el rellotge i ara n'està encantada:
"Si tinc un problema, toco el botonet i em surt de seguida la filla i em diu: 'Què t'ha passat, mare?' I si he tingut un problema, l'hi explico."
I si una filla no pot agafar el telèfon, automàticament, truca a l'altra.
Per la seva part, la Rosa ja coneixia el dispositiu perquè el seu marit en duu un des de fa dos anys.
"Jo procuro que sempre el tingui carregat i fins ara li ha anat molt bé."
La Rosa assegura que li dona seguretat, però assegura que al principi no el volia:
"El meu home el necessita més que jo. Jo no el volia però la meva filla viu fora, el meu fill viu a Aitona però treballa i em van dir: 'Per nosaltres estar tranquils, mare, t'has de posar el rellotge.' Per això l'he agarrat."
Viure sola però estar connectada
L'objectiu de la iniciativa és fomentar l'autonomia de les persones grans o dependents. Així ho explica el regidor d'Infància, Joventut i Serveis Socials d'Aitona, Eduard Martín Gil:
"Hi ha persones que es volen quedar al seu domicili i hi estan en tot el seu dret. Amb el rellotge poden estar connectats amb els seus familiars."
425 rellotges finançats amb fons europeus
En concret, aquesta població del Segrià de 2.500 habitants reparteix 425 rellotges, que s'han comprat al Grup Saltó, de Torregrossa, al Pla d'Urgell. Han costat 168.000 euros, finançats a través dels fons Next Generation.
🔴L'ajuntament d'@aj_Aitona , al Segrià, ha repartit més de 400 rellotges de teleassistència a persones grans i dependents del municipi.
CatInfo Lleida (@Cati_Lleida) October 24, 2024
👉La iniciativa, pionera a Catalunya, busca donar més independència als usuaris. https://t.co/6DZx3hVkFA pic.twitter.com/hmUPrVK7nt
La prova pilot
Fa dos anys, Aitona ja va iniciar una prova pilot amb els rellotges de teleassistència, com després han fet també altres municipis catalans com Manlleu, Naut Aran o els Alamús.
En aquell moment el finançament era de la Diputació de Lleida i hi van participar una cinquantena de persones.
A Aitona van decidir-se a fer la prova pilot després de fer un qüestionari sobre les necessitats de la gent gran, en què van detectar moltes persones vivint soles, majoritàriament vídues, que necessitaven suport i assistència.
Ara, el consistori aitonenc s'ha decidit a estendre aquest servei a totes aquelles veïnes i veïns que ho necessitin.
- ARXIVAT A:
- Tecnologia