Renfe canvia el criteri de devolucions per retards a l'alta velocitat: de 15 minuts a 1 hora
- TEMA:
- Renfe
Renfe ha canviat la seva política de devolucions quan hi ha retards en els trens d'AVE, Avlo, Alvia, Euromed i Intercity. Fins ara, abonava la meitat del bitllet d'alta velocitat o llarga distància quan l'incompliment horari superava els 15 minuts, i el seu preu íntegre, quan la demora sobrepassava la mitja hora.
A partir de l'1 de juliol, però, les compensacions econòmiques només es produiran quan els retards superin l'hora i els 90 minuts, amb retorns de la meitat del preu i la totalitat, respectivament.
Així ho ha decidit el Consell d'Administració de la companyia pública que assegura haver actualitzat el seu compromís de puntualitat per situar-lo al mateix nivell que la resta d'operadors d'alta velocitat: Ouigo i Iryo. Tot i això, fonts pròximes a Renfe afirmen que es tracta del millor del mercat.
I és que, a banda de les indemnitzacions en metàl·lic, o a través de la targeta bancària, la companyia introdueix també un sistema de punts en què es permet obtenir fins al 200% del valor de l'import o vals de compra.
S'introdueixen els punts "Renfecitos"
Quan hi ha un retard, també es podrà optar per una devolució del 200% de l'import a què es tingui dret en funció de la demora, però en punts. La companyia els ha anomenat "Renfecitos" i es bescanviaran per altres viatges a través de la targeta de fidelització Més Renfe.
A més, hi haurà una tercera possibilitat: la compensació econòmica a través d'un val de compra vàlid per a un altre bitllet. En aquest cas, el reemborsament en euros serà l'equivalent al 150% de l'import indemnitzable, tant per a retards de 60 minuts com per als superiors a 90 minuts.
Tot i això, els bitllets comprats abans de l'1 de juliol continuaran sota l'actual política.
42 milions en indemnitzacions per retards
El 2023 la compensació per retards, que s'aplica des del 1992, li ha costat a la companyia 42 milions. I si tots els viatgers que hi tenien dret l'haguessin demanat, l'import hauria arribat fins i tot als 60-70 milions d'euros.
En aquest sentit, les devolucions es produeixen sempre que l'arribada del tren incompleix l'horari en els minuts acordats i encara que les causes de la demora no siguin imputables a la mateixa Renfe.