Renfe admet que han baixat els usuaris pel tall a Tarragona i estudia canvis al dispositiu
El director de Rodalies, Antonio Carmona, ha anunciat que estudien posar trens dobles on hi ha més saturació de viatgers, però que qualsevol modificació en els trens és molt complexa
Renfe estudia reorganitzar el servei d'autobusos després de les disfuncions detectades durant la primera setmana del tall ferroviari entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona, arran de les obres del túnel de Roda de Berà, a les vies del sud del país.
El director de Rodalies i representant institucional de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, no ha concretat ni com ni en quina mesura, després de la reunió que ha mantingut aquest dilluns amb els ajuntaments, institucions i plataformes d'afectats per analitzar els problemes derivats de les obres i l'eficàcia de les solucions establertes fins ara.
Els principals problemes constatats han estat sobretot per la massificació dels trens que passen per la costa en direcció Barcelona. En aquest sentit, Carmona ha assegurat que "es procurarà" posar trens dobles a l'R2 Sud.
El president de Rodalies ha alertat que qualsevol modificació en els trens és molt complexa per les múltiples actuacions que s'estan fent a la xarxa.
"Hem dissenyat un pla alternatiu amb 611 expedicions amb autocars per a 30.500 places. Si veiem que hi ha punts menys utilitzats i els autocars els podem redistribuir, redimensionar..., no per reduir el nombre de busos, sinó per veure com podem posar-los en un altre lloc per donar un millor servei."
Carmona no ha fet un balanç amb xifres perquè, ha dit, volen esperar uns dies més per valorar les dades sobre l'ús de trens i dels mitjans alternatius, i si hi ha canvis de comportament dels usuaris entre els primers dies i els següents, o entre el cap de setmana i els dies laborables.
"Podem tenir xifres fluctuants, esperem a tenir xifres més consolidades, de més dies, per poder escometre les accions que calguin. El volum (d'usuaris) aquests dies és menor, però hem de veure en quin percentatge."
El director de Rodalies ha dit que s'està treballant en la millora de la informació, la senyalització, l'enllumenat i la instal·lació de carpes per als usuaris dels autobusos, sobretot a l'estació de Sant Vicenç de Calders, on hi ha 5 línies diferents de transport per carretera.
Per l'alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, el balanç dels primers dies de tall és "ambivalent". "Els autobusos han funcionat bé, però cal coordinar millor els horaris amb els trens. El tema de trens no està funcionant, amb retards de 60 i 90 minuts. Això no és assumible i se suma a una situació prèvia que no era òptima."
A Valls, els trens que estan desviant per la Plana de Picamoixons, des de Reus també acumulen molts retards, de fins a 50 minuts. I des de Tortosa, des d'on havien demanat canvi d'horari dels trens Avant, Carmona ho ha desestimat perquè s'ha d'adaptar als AVE, Avlo, Ouigo, Alvia i Iryo.
Sònia Roca, regidora de Valls, ha denunciat que ja es parteix d'una infraestructura obsoleta.
"Esperem que la gent continuï creient en el tren, però tenim una línia del segle XIX per donar ús a situacions del segle XXI. Les inversions que s'havien d'haver fet històricament no s'han fet, i per això estem així."
L'alcaldessa de Reus, Sandra Guaita, ha afegit que continuaran traslladant les demandes dels ciutadans directament a la companyia per trobar solucions com més aviat millor, tot i tenir en compte la complexitat del pla alternatiu. Tots coincideixen a agrair a tenir un interlocutor directe amb Renfe.
Les plataformes que representen els usuaris són els agents que s'han mostrat més descontents. Adrià Allo, de la plataforma Dignitat a les Vies, reconeix la complexitat i el desafiament del pla, però n'ha assenyalat alguns punts febles, com els retards o la coordinació entre trens i autobusos a Sant Vicenç de Calders:
"No en fem una valoració positiva. Som gent que cada dia hem d'anar a Barcelona i no ens podem permetre retards que en molts casos superen els 30 minuts."
També s'ha proposat un servei de bus directe de Reus a Sant Vicenç de Calders.
Cinc mesos d'obres i saturació
El tall per les obres al túnel de Roda de Berà va començar el dimarts 1 d'octubre i ha obligat a desplegar un pla de transport alternatiu entre les estacions de Tarragona i Sant Vicenç de Calders.
La disrupció ferroviària ha provocat un augment d'usuaris a l'R2, especialment al tram entre Sant Vicenç de Calders i Vilanova. Tot i que Rodalies considera que el transport alternatiu establert ha funcionat de forma "raonablement positiva", els usuaris s'han queixat de retards i saturació.
Antonio Carmona va assegurar divendres que s'està fent un "esforç d'informació" per ajudar els usuaris a orientar-se durant els primers dies.
Preguntat sobre si hi hauria més freqüències o trens més llargs, Carmona va assegurar que de moment s'està monitorant la situació per veure "en quin moment es pot produir una saturació puntual". "Si tenim capacitat de millora l'aplicarem", va assegurar.