Reobren escoles a València després de la dana entre crítiques de sindicats i famílies
Les AMPA de València reclamen una segona revisió dels edificis i el Sindicat de l'Ensenyament exigeix la dimissió del conseller
Una cinquantena d'escoles dels municipis més afectats per la dana al País Valencià han reobert portes aquest dilluns entre crítiques dels sindicats i les associacions de famílies per la gestió que n'ha fet la conselleria d'Educació.
Gairebé dues setmanes després de les inundacions, els centres que van patir menys desperfectes han tornat a acollir alumnes. Les que van tenir més destrosses aniran obrint progressivament i caldrà reubicar alumnes en altres escoles.
El Sindicat de Treballadors de l'Ensenyament al País Valencià (STEPV) ha exigit la dimissió del conseller d'Educació, José Antonio Rovira, per "la seva nefasta gestió" en aquesta crisi.
En un comunicat, denuncien que mestres, famílies i personal no docent s'hagin hagut d'encarregar de la neteja dels centres sense que hi hagi anat cap empresa especialitzada:
"Per què tenim un govern, una administració i una conselleria d'Educació si no és capaç d'enviar als centres educatius afectats les empreses especialitzades de neteja per garantir l'obertura en condicions?
Segons el sindicat, aquest diumenge hi havia centres que no estaven en condicions per obrir tot i el que havia dit la conselleria en una nota de premsa.
I denuncien que s'ha descarregat en els centres i els ajuntaments tota la gestió de la reubicació d'alumnes amb poca previsió.
Les peticions de les famílies
L'entitat que representa les AMPA afectades per la dana considera que cal una segona revisió als centres per garantir l'estabilitat i la seguretat dels edificis. Rubén Pacheco n'és el president:
"Fins que les escoles i instituts que pugin obrir no estiguin en condicions d'higiene i desinfecció no s'ha de planificar la reobertura a l'alumnat."
Les associacions de famílies també demanen que els accessos i rutes escolars estiguin lliures de fang i lamenten que "encara estan en condicions d'insalubritat".
Pel que fa a la reubicació d'alumnes en centres d'altres municipis, les AMPA reclamen que cada poble tingui espais educatius provisionals per poder fer un seguiment dels fills i garantir la conciliació familiar.
Des d'Escola Valenciana, que agrupa coordinadores comarcals i entitats culturals del País Valencià, també critiquen "la gestió ineficaç i negligent" de la dana per part de la conselleria d'Educació i també demanen la dimissió de Rovira.
Denuncien que només ha enviat circulars als centres educatius, però cal ajuda real i efectiva per recuperar l'activitat. I demanen suport psicològic per a alumnes i professors pels "danys socials greus" que implica perdre l'escola i el trasllat a altres centres.
Com encaren la reobertura els centres
Entre les escoles que han pogut obrir aquest dilluns hi ha el CEIP Pepita Greus, a Alginet, que va sortir indemene de la dana. La directora, Beatriz Castell, encara amb moltes ganes la reobertura:
"Els nens necessiten anar a l'escola. Farem educació emocional amb assemblees i els acollirem amb els braços oberts."
L'escola també organitzarà les activitats extraescolars que fins ara es feien al poliesportiu d'Alginet, que ha quedat malmès per la dana.
A més, a partir de dijous, el centre acollirà dues aules de l'escola Blasco Ibáñez, també d'Alginet, que no ha pogut obrir. "Els farem una festa de benvinguda perquè estuguin el més a gust possible", explica la Beatriz.
L'escola Blasco Ibáñez va patir molts desperfectes per la dana i un tornado que va destrossar el pati i una part del sostre. Els alumnes es repartiran en quatre espais diferents del poble els pròxims dies.
Professors i famílies d'alumnes s'organitzen per treure material del centre i portar-lo als punts on aniran els alumnes. La directora, Inés Soler, destaca el repte que tenen al davant:
"Fa molts anys que fèiem una inversió de diners, feina i il·lusions en un projecte educatiu i ara ens veiem forçats a tancar portes i reubicar-nos per poder continuar, però ens referem."
En les noves ubicacions reprendran l'activitat acadèmica, tot i que Soler reconeix que el més important serà l'acompanyament emocional als alumnes. Un equip d'orientació ja ha estat treballant mesures per a l'acollida.
- ARXIVAT A:
- Educació País Valencià